نقد و بررسی زن بوک ۳ ایسوس|رفیق نیمه راه - تکفارس 
نقد و بررسی زن بوک ۳ ایسوس|رفیق نیمه راه - تکفارس 

نقد و بررسی زن بوک ۳ ایسوس|رفیق نیمه راه

علی سیف الهی
۲۳ مهر ۱۳۹۵ - 17:00
نقد و بررسی زن بوک ۳ ایسوس|رفیق نیمه راه - تکفارس 

نبرد ظریف و کوچک سازی لپ تاپ ها برای کارآمد تر کردن آن ها، با عرضه ی مک بوک ها، به خصوص مک بوک ایر ها بسیار شدت گرفت. پس از عرضه ی مک بوک ایر از طرف اپل، شرکت های بسیاری تلاش کردند تا با ساخت اولترابوک ها، نام خود را در کنار نام اپل و یا حتی بالاتر از آن جا دهند. اما متاسفانه بیشتر این شرکت ها نتوانستند موفق ظاهر شوند و در عمل شکست خوردند. اما یکی از موفق ترین مدل هایی که عرضه شده، اولترابوک اسپکتور اچ‌پی است که توانست در ضخامت کم، از مک بوک ایر اپل پیشی بگیرد. ایسوس نیز با معرفی سری زن بوک اولترابوک های خود، سعی داشت تا بتواند در میان مصرف کنندگان جایی را برای خود باز کند. نسل سوم این اولترابوک ها که با نام زن بوک ۳ شناخته می شود، در نمایشگاه کامپیوتکس امسال در تایوان رونمایی شد و حال نیز به صورت رسمی به بازار عرضه شده است. ما نیز تصمیم به بررسی این اولترابوک گرفته ایم و قصد داریم تا دریابیم که آیا این اولتزابوک توانسته به خوبی برای رقابت با مک بوک آماده شود یا نه. در ادامه با تکفارس همراه باشید.

زن بوک ۳ ایسوس از لحاظ ظاهری بسیار شبیه یک محصول اعیانی و تشریفاتی است. قاب آلیاژ آلمینیومی آن بسیار چشم نواز و لطیف است. ضخامت ۱۱٫۹ میلیمتری در ضخیم ترین بخش آن بسیار مناسب است. اولترابوک زن بوک ایسوس که از همان ابتدا به “شبه کم بوک ایر” توصیف می شد، به همین دلیل ظاهر آلومینیومی شبیه میک بوک آن است. طراحی زن بوک ۳ را می توان تلفیقی از طراحی مک بوک و مک بوک ایر ۱۱ اینچی دانست، چون در پایین ترک پد شکاف کوچکی وجود دارد و بلندگو ها نیز در بالای صفحه کلید قرار گرفته اند. این سبک طراحی می تواند حس یک محصول اصیل را به کاربر القا کند و همانند مک بوک ها باشد. البته در کنار اولترابوک بسیار نازک اسپکتور جدید اچ‌پی، زن بوک ۳ از لحاظ طراحی در رده ی پایینی قرار می گیرد.

با صفحه نمایش ۱۲٫۵ اینچی، ایسوس تصمیم گرفته تا نیم اینچ از اندازه ی مک بوک کم کند، البته مک بوک ها دارای رزولوشن بالاتر ۱۴۴۰ x ۲۳۰۴  هستند و صفحه نمایش زن بوک ۳ دارای کیفیت فول اچ دی می باشد. البته این رزولوشن نیز بسیار کافی است و برای کاربرد های زیر نور آفتاب، دارای شدت نور بسیار بالایی می باشد و رنگ ها با دقت بسیار بالایی نمایش داده می شوند و واقعا واقعی به نظر می آیند. در حالی که این اولترابوک صفحه نمایش لمسی ندارد، ایسوس تصمیم گرفته تا برای محافظت بیشتر از پوشش گوریلا گلس ۴ در آن استفاده کند. استفاده نکردن از صفحه نمایش غیر لمسی باعث کم شدن ضخامت اولترابوک می شود و ایسوس نیز به همین دلیل از این کار صرف نظر کرده است.asuszenbook3gallery1

وزن ۲ پوندی دستگاه شاید در ابتدا بسیار مناسب به نظر آید، اما زمانی که عیب و ایراد های دستگاه هویدا می شوند، این وزن کم از خاطر می رود و فقط عیب ها در نظر جلوه گر می شوند. کمی محکم فشردن فضای اطراف دکمه های صفحه کلید باعث می شود تا صداهای شکستن به گوش برسند. شاید در استفاده های کم از فضای اطراف صفحه کلید، این نکته زیاد مشکلی را پیش نیاورد، اما زمانی که در مدت زمان های طولانی از این اولترابوک استفاده کنید، این صدای شکستگی بسیار اذیت کننده خواهد بود. اگر کمی فشار دست بر روی فضای اطراف صفحه کلید این چنین صدایی را پدید می آورد، پس چگونه می توان این اولترابوک را داخل کیف و به همراه اشیای سنگین قرار داد؟

صفحه کلید و ترک پد این اولترابوک برخی مشکلات خاصی دارند که کاربران را اذیت خواهد کرد. دکمه های صفحه کلید این اولترابوک فاصله ی بیشتری از آنچه که ما در مک بوک ها شاهد آن هستیم، دارند، اما فیدبکی که هنگام فشردن آن ها دریافت می کنیم بسیار نرم و شکننده است. این کار باعث می شود که در تایپ طولانی مدت، شما کارایی لازم را نداشته باشید. در مقایسه با صفحه کلید مک بوک، صفحه کلید زن بوک ۳ بسیار بهتر عمل می کند و در کارایی بالاتر از آن قرار می گیرد.asuszenbook3gallery2

ترک پد این اولترابوک به اندازه ی کافی بزرگ و نرم است اما استفاده از آن آنطور ها هم ساده نیست. برای کلیک کردن نیازمند فشار بیشتری بر روی این ترک پد هستیم و این موضوع زمانی که شما از این اولترابوک بر روی پاهای خود استفاده می کنید، بیشتر شما را اذیت می کند. کلیک راست و چپ این ترک پد بسیار سخت است و به سختی می توان به صورت دقیق آن ها را انجام داد و شاید تعداد دفعات تکرار زیادی برای این کار مورد نیاز باشد. لمس کردن صفحه برای انتخاب آیتمی نیز بسیار راحت نیست و ممکن است که نشانگر از محل مورد نظر شما منحرف شود. ایسوس به دلایلی فکر کرده است که حسگر اثر انگشت را بر روی ترک پد قرار دهد. این کار باعث شده است تا بخشی از طرف راست ترک پد غیر قابل استفاده شود و ترک پد نتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد.

حداقل حسگر اثر انگشت این اولترابوک بسیار سریع عمل می کند و در عرض کمتر از ۱ ثانیه، شما را به داخل ویندوز هدایت می کند. البته در برخی از موارد این حسگر مشکل پیدا می کند و اثر انگشت شما را شناسایی نمی کند و ویندوز هلو به شما اجازه ی دسترسی به ویندوز را نمی دهد. پس بهتر است اگر از این اولترابوک استفاده می کنید، حتما رمز عبور جایگزین تعریف کنید.asuszenbook3gallery10

درباره ی پورت های این اولترابوک نیز باید عرض کنیم که زن بوک ۳ تنها دارای یک پورت USB-C است و پورت دیگری بر روی این اولترابوک به جز جک هدفون ۳٫۵ میلیمتری دیده نمی شود. خوشبختانه ایسوس به فکر کاربران بوده است و یک مینی داک را برای این اولترابوک عرضه کرده است که دارای یک پورت HDMI، پورت USB و یک پورت USB-C است. متاسفانه شما تنها از پورت USB-C داک می توانید برای شارژ دستگاه استفاده کنید و به همین خاطر اگر قصد اضافه کردن یک دستگاه با پورت USB-C و یک مانیتور جانبی داشته باشید، به مشکل برخورد خواهید کرد.

عملکرد فنی و عمر باتری

واقعا جای خوشجالی دارد که ایسوس در اولترابوک زن بوک ۳ خود از آخرین نسل پردازنده های اینتل به نام کبی لیک در این دستگاه به این نازکی استفاده کرده است. این اولترابوک در دو مدل عرضه شده است که اولی دارای پردازنده ی Core i7 7500U به همراه ۱۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR3 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ی جامد است. مدل دوم نیز دارای پردازنده ی Core i5 7500U به همراه ۸ گیگابایت رم و حافظه ی ۲۵۶ گیگابایتی است. ایسوس مدعی است که با همکاری اینتل توانسته است فرکانس رم ها را از مقدار ماکزیمم ۱۸۶۶ مگاهرتزی به ۲۱۳۳ مگاهرتز افزایش دهد. این کار باعث شده است تا عملکرد لپ تاپ بسیار عالی باشد.

مک بوک های اپل اما هنوز از پردازنده های بالارده ی اینتل استفاده نمی کنند و تنها از مدل های Core m3 و Core m5 استفاده می کنند و تنها دارای حافظه ی رم ۸ گیگابایتی هستندو البته احتمالا اپل در نسل جدید این لپ تاپ های خود تجدید نظر کند و مدل های جدید را با پردازنده های بالارده ی اینتل و یا پردازنده های ساخته ی خود عرضه کند.

در عملکرد، اولترابوک زن بوک ۳ ایسوس عملکرد بسیار روانی داشت و به هیچ وجه در زیر فشار فریز و هنگ نکرد. به لطف اینتل و فناوری جدید گنجانده شده در نسل هفتم پردازنده های خود، در هنگام پخش ویدئوی با کیفیت ۴K تنها ۲۰ درصد از پردازنده مصرف می شد که واقعا مناسب بود. در حالت کلی عملکرد فنی این اولترابوک بسیار قابل قبول است و از پس پردازش های نیمه سنگین به خوبی بر می آید.asuszenbook3gallery6

در بخش عمر باتری نیز، این اولترابوک بسیار عالی عمل می کند و می تواند یک روز کامل تحت کار های روزمره دوام بیاورد. برای انجام تست، شارژ باتری را به صد درصد رسانده و سپس از برق خارج کرده و به پخش یک فیلم با کیفیت اچ دی پرداختیم. باتری این لپ تاپ توانست تا ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه دوام بیاورد. این مقدار به لطف پردازنده ی جدید اینتل حاصل گشته است و برای این چنین اولترابوکی بسیار قابل قبول است.

جمع بندی

اولترابوک زن بوک ۳ ایسوس با توجه به قیمت و کانفیگ سخت افزاری که دارد، رقیب بسیار جدی برای رقبایش به حساب می آید. اما کم تجربه گی این شرکت در ساخت سخت افزار های رده بالا کار دستشان داده است و مشکلات بسیاری را برای این اولترابوک جالب ایجاد کرده است. صفحه کلید و ترک پد این دستگاه به صورت بسیار بدی، اذیت کننده هستند. اگر این مشکلات برای شما اهمیتی نداشته باشد، این اولترابوک گزینه ی مناسبی برای انجام کار های روزمره است.

نکات مثبتنکات منفی
طراحی سبک و نازک

سرعت عملکرد بسیار خوب

صفحه نمایش با کیفیت

داشتن داک اکسترنال

مشکلات صفحه کلید و ترک پد

محل قرار گیری عجیب سنسور اثر انگشت

کیفیت ساخت کمی پایین

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.