در آپدیت سالیانه ی ویندوز، چه موارد تازه ای اضافه خواهند شد؟ - تکفارس 
در آپدیت سالیانه ی ویندوز، چه موارد تازه ای اضافه خواهند شد؟ - تکفارس 

در آپدیت سالیانه ی ویندوز، چه موارد تازه ای اضافه خواهند شد؟

علی سیف الهی
۸ مرداد ۱۳۹۵ - 18:00
در آپدیت سالیانه ی ویندوز، چه موارد تازه ای اضافه خواهند شد؟ - تکفارس 

 در روز های آینده اولین آپدیت بزرگ ویندوز ۱۰ از راه می رسد و ما هم بر آن شدیم تا در این مقاله، آنچه که در این آپدیت به ویندوز ۱۰ اضافه خواهد شد را به شما نشان دهیم. با تکفارس همراه باشید.

مایکروسافت گفته است که این سیستم عامل نوپایش بر روی بیش از ۳۵۰ میلیون دستگاه نصب شده است و در حال اجرا می باشد، و بیشترین رضایت کاربران را توانسته است به دست آورد و پر طرفدار ترین ویندوز منتشر شده نام گرفته است. بنابراین انتظارات ما از اولین آپدیت سالیانه ی ویندوز که در روز دوم آگوست، مصادف با ۱۲ مرداد منتشر می شود، بالا می رود. این آپدیت برای ابزار های کلیدی ویندوز همانند کورتانا و ویندوز اینک آپگرید های مفیدی را ارائه خواهد کرد. شما هم نباید انتظار تغییرات بزرگی را در این آپدیت داشته باشید.

حال به مواردی که در این آپدیت وجود خواهند داشت می پردازیم:

کورتانا

دسیار مجازی مایکروسافت پس از آپدیت سالیانه در همه جای ویندوز حضور پر رنگی خواهد داشت. این دستیار صوتی از صفحه ی قفل نیز قابل دسترسی خواهد بود و به شما اجازه خواهد داد تا سوالات ساده ای بپرسید و یا بدون این که به ویندوز وارد شوید موزیک پخش کنید. کورتانا همچنین خواهد توانست برخی از برنامه ها را کنترل کند، همانند برنامه های iHeartRadio و Pandora که با دستورات صوتی کار خواهند کرد (هنوز خبری از پشتیبانی این قابلیت از برنامه ی Spotufy منتشر نشده است).

شاید بسیار جالب باشد که کورتانا در پلتفرم های مختلف کار خواهد کرد و قابلیت ارتباط با دستگاه های میونوز موبایلی و اندرویدی را خواهد داشت. شما قادر خواهید بود تا اعلامیه های گوشی خود را مستقیما در دسکتاپ ویندوز ببینید، حتی زمانی که باتری گوشی شما ضعیف باشد، اطلاعیه ی آن را دریافت خواهید نمود. در حالی که هنوز کورتانا بر روی سسیتم عامل iOS عرضه نشده است، این برنامه فعلا به زودی عرضه نخواهد شد. مایکروسافت در علت این کار پاسخ دادده است که آوردن این برنامه به پلتفرم اپل کار سختی است.

کورتانا همچنین قابلیت های هوشمندتری را دریافت خواهد کرد تا بیشتر شبیه یک منشی و دستیار واقعی شود. همانند قبل شما می توانید یادآوری هایی را برای کورتانا ارسال کرده و هر زمانی که شما تعیین کرده اید، این دستیار آن ها را به شما یادآوری می کند. حالا شما قادر خواهید بود تا عکسی را ضمیمه ی این یادآوری ها نمایید و مستقیما از محیط برنامه های ویندوزی آن ها را بسازید. بله، این یادآوری ها بر روی برنامه ی موبایل کورتانا نیز وجود خواهند داشت. این یادآوری ها می تواند بسیار کارآمد باشد و مثلا شماره ی خاص یا مکان خاصی باشد، و با داشتن عکس در کنار آن ها، یادآوری آن ها بسیار ساده تر از نگاه کرده به دفترچه ی یاداشت می شود. کورتانا همچنین می تواند در میان اسناد شما دنبال فایلی که به دنبال آن می گردید باشید.

در حالی که شاید گوگل ناو در گوش دادن به دستورات صوتی دقیق تر باشد، اما کورتانا تنها دستیاری است که در سیستم عاملی دستکتاپ کار می کند. دستیار صوتی اپل، سیری نیز به عنوان بخش مهمی از سیستم عامل macOS Sierra که پاییز امسال عرضه خواهد شد، خواهد بود و الان نیز در حالت بتا منتشر شده است، اما فعلا کورتانا پر قابلیت ترین است و بسیار جلوتر از سیری قرار دارد.

ویندوز اینک

با آپدیت سالیانه ی ویندوز ۱۰، Ink از پشت پرده ها بیرون خواهد آمد و کاربرد های خود را به نمایش خواهد گذاشت. این قابلیت بیشتر در تبلت و لپ تاب های لمسی و دارای قلم کاربرد خواهد داشت. به طور مثال در لپ تاپ سورفیس، با فشار دادن دکمه ی پاک کن سورفیس پن یک منو بدر سمت راست صفحه باز می شود. از این منو شما می توانید برگه های چسبان بنویسید، به تخته سیاه دسترسی پیدا کنید و یا بر روی اسکرین شات هایی که گرفته اید متنی بنویسید. مدل های استایلوس دیگر نیز قابلیت دسترسی به این ابزار را خواهند داشت و شما خواهید دید که همراه کیبورد و موس نیز قابلیت های فراوانی خواهد  داشت (بر روی تسکبار راست کلیک کرده و گزینه ی Show Windows Ink Workspace را انتخاب کنید).

هر چند که این قابلیت هنوز نو پا و ابتدایی است، اما باز هم رابط Ink فعلی بسیار از آنچه که قبلا وجود داشت، کاربرد دارد و بهتر است. قبلا، زدن دکمه ی پاک کن سورفیس پن فقط یک برگه ی وان نوت را باز می کرد. این قابلیت برای کسانی که علاقه ی زیادی به نقاشی و یادداشت برداری داشتند،  بسیار مفید بود اما این افراد همه ی کاربران را تشکیل نمی دهند.

همانند کورتانا، شما می توانید به قابلیت های ویندوز اینک از صفحه ی قفل دستگاه دسترسی داشته باشید. پس اگر شما باری کلاستان باید یاداشت هایی فوری برداشت کنید، می توانید بدون ورود به ویندوز این کار را به سادگی انجام دهید.

ویندوز Hello

hello

قابلیت شناسایی بیومتریک مایکروسافت پایش را از صفحه ی قفل فرا تر می گذارد و به شما اجازه می دهد تا به برنامه هایی نظیر دراپ باکس و iHeartRadio وارد شوید. حتی این قابلیت به شما جازه می دهد تا با استفاده از آن در مرورگر اج به برخی از سایت ها وارد شوید. قابلیت ویندوز Hello یکی از بهترین قابلیت هایی است که به ویندوز اضافه شده است و تنها مسئله ای که وجود داشت استفاده از آن در سرتاسر ویندوز بود که آن هم به لطف آپدیت سالیانه قرار است عملی شود.

هنوز هم مشکلی که با ویندوز Hello وجود دارد، استفاده از آن است. حسگر های اثر انگشت و دوربین های حس عمیق هنوز آن طور که باید فراگیر و عمومی نشده اند. شما این حسگر ها را تنها در دستگاه های سورفیس و برخی نوت بوک ها و تبلت های رده بالا دریافت خواهید کرد، اما اگر شما از لحاظ مادی محدودیت دارید بهتر است که از آن ها صرف نظر نمایید و اگر هم کاربر دستکاپ هستید  کلا نباید به این موضوع فکر کنید. شما می توانید حسگر های اثر انگشت ساخت شرکت های شخص ثالث را خریداری نمایید اما این حسگر ها همانند نسخه های موجود در داخل گوشی ها دقیق و سریع نخواهد بود. و به خاطر دلایلی حسگر های درک عمیق کلا به طور خارجی وجود ندارند، مگر اینکه با پرداخت هزینه ی گزافی یکی از نسخه های غیر نهایی این حسگر ها را بخرید.

در این زمان، مایکروسافت درباره ی کمبود دستگاه های سازگار با ویندوز Hello پاسخی ندارد. اما این شرکت در پاسخی که داده است امیدوار است که همزمان با اضافه کردن قابلیت های جدید به ویندوز Hello، شرکت های سازنده ی حسگر ها نیز سخت افزار های سازگار با این قابلیت بسازند.

مایکروسافت اج

قول پشتیبانی مرورگر اج از افزونه ها را به یاد دارید؟ بالاخره با آپدیت سالیانه این وعده عملی می شود. شما قادر خواهید بود تا از میان افزونه های متنوعی که وجود دارد، همانند Last Pass، AdBlock، Pocket و Evernote افزونه ی مورد نیاز خود را پیدا کنید. شاید الان تعداد این افزونه ها کم باشد اما در آینده امید می رود تا توسعه دهندگان هر چه سریعتر افزونه های خود را با این مرورگر سازگار سازند. مایکروسافت در گذشته چندین بار ادعا کرده است که این مرورگر بهینه ترین مرورگر موجود است و از جدیدترین استاندارد های وب پشتیبانی می کند.

منوی استارت و دیگر تغییر ها

به جای هایلایت کردن چند برنامه در منوی استارت، آپدیت سالیانه تمام برنامه های نصب شده ی شما را در یک لیست افقی، لیست بندی می کند. شاید این کار  برای کاربران تازه وارد کمی سخت باشد اما بسیار کاربردی است و از صرف کلیک های بیشتر برای یافتن یک برنامه جلوگیری می کند. کاشی های زنده حالا بیشتر هوشمند هستند: اگر شما به کاشی خبر در حالی که در حال نشان دادن خبر خاصی است، کلیک کنید مستقیما به آنخبر هدایت می شوید و صفحه ی نخست برنامه باز نمی شود. البته شاید این تغییرات به با اهمیتی بازگشت منوی استرت مهم نباشند اما باز م این کاشی ها بسیار کاربردی اند.

همچنین آپدیت سالیانه ی ویندوز برای اولین بار در تاریخ مایکروسافت، پشتیبانی از دستورات Bash را که مخصوص کاربران لینوکس اوبونتو است، به ویندوز می اورد. این چیزی است که شاید برای کاربران عادی مهم نباشد اما برای توسعه دهندگان یک قابلیت کلیدی به حساب می آید.

رقابت

اگر شما منتظر اضافه شدن قابلیت های جدید و تغییرات فراوان در ویندوز ۱۰ را با آمدن آپدیت سالیانه می کشیدید، احتمالا الان ناامید شده اید. اما اگر از زاویه ای دیگر نگاه کنید، متوجه می شوید که مایکروسافت در ابتدای عرضه ی ویندوز ۱۰ آن را نسبتا کامل عرضه کرده و کمبودی نداشته است. این ویندوز بسیار پایدار، امن و سریع است. آپدیت سالیانه ویندوز را بهبود خواهد بخشید و این چیزی است که کاربران رایانه های شخصی انتظار آن را می کشیدند.

 

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.