نبرد پهنای باند | تفاوت های DDR3 با DDR4 - تکفارس 
نبرد پهنای باند | تفاوت های DDR3 با DDR4 - تکفارس 

نبرد پهنای باند | تفاوت های DDR3 با DDR4

یاشار فتحعلی زاده
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - 23:59
نبرد پهنای باند | تفاوت های DDR3 با DDR4 - تکفارس 

اگر مطالب ما را دنبال کرده باشید، یک مقاله برای شما عزیزان آماده کرده بودیم که شما را در انتخاب میزان رم مناسب یاری می کرد. به شما در آن مقاله گفته شده بود، که با توجه به مصرف شما چه مقدار رم برای شما مناسب است. اگر به دنبال اجرای بازی های ویدیویی هستید، رم ۸ گیگابایتی عالی می باشد و کمتر تفاوتی در اجرای بازی ها با رم ۱۶ گیگابایتی در حال حاضر، با بازی های ساخته شده کنونی مشاهده می شود. در حال حاضر شما بیشتر به یک واحد پردازش مرکزی و یک کارت گرافیکی قدرتمند برای اجرای بازی ها نیاز دارید. البته در آینده با آمدن نسل بعدی بازی ها، که بنده حدس می زنم با رفتن توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری به سمت استفاده از DX 12، شروع خواهد شد و با عرضه بازی هایی رو به رو خواهیم بود، که به میزان رم بیش از ۸ گیگابایت نیاز خواهند داشت. البته این اتفاق به زمانی حداقل یک تا دو ساله نیاز دارد و چیزی نیست که فردا اتفاق بیافتد. مخصوصا ساخته شدن بازی ها بر روی کنسول ها نیز باعث شده تا استدیو های سازنده بازی مجبور شوند تا بازی هایشان در کنسول ها و کامپیوتر شخصی دارای کیفیتی یکسان باشد. یکی از موضوعاتی که ما قول آن را در مقاله قبلی داده بودیم، مقایسه رم DDR3 با DDR4 بود، که این بار آن را در این مقاله عملی خواهیم کرد و این مقایسه را برای شما انجام خواهیم داد. پس با ما همراه باشید و از این مقاله که سعی شده تا حد توان به زبان ساده و روان نوشته شود، لذت ببرید.

برای مدت زیادی است که در حال جمع آوری اطلاعات در مورد پهنای باند حافظه های مختلف هستیم، اما سوالی هست که برای ما بی پاسخ مانده و آن هم این است که ساپورت Skylake از DDR4 چه برتری ها و مزیت هایی را بر روی میز قرار می دهد و ما باید منتظر چه تحولی باشیم. البته این موضوع نیز برای ما جالب می باشد که چهار نسل از کنترل کننده حافظه ها را در کنار هم قرار داده و آن ها را با یک دیگر مقایسه کنیم. دو حافظه دو کاناله و دو حافظه چهار کاناله را با هم مقایسه کنیم و ببینیم نقطه ضعف و قوت هر کدام در چیست.

قرار است که رم DDR3 چهار کاناله Intel’s Ivy Bridge-E، رم DDR3 دو کاناله Haswell، رم DDR4 چهار کاناله Haswell-E  و رم DDR4 دو کاناله Skylake  را با سرعت های مختلف در AIDA64 تست مصنوعی کنیم، تا پهنای باند حافظه خام هر یک از آن ها را به دست آوریم. احتمالا در مورد این که Skylake دارای یک کنترل کننده حافظه قدرتمند می باشد، شنیده اید و این موضوع هم همانطور که در ادامه خواهید دید، حقیقت دارد.

در زیر می توانید مدت زمان CAS  را در هر سطح سرعت مشاهده کنید:

سرعت حافظهمدت زمان DDR3 CASمدت زمان DDR4 CAS
۱۶۰۰ MHz۱۰
۱۸۶۶ MHz۱۱
۲۱۳۳ MHz۱۱۱۵
۲۴۰۰ MHz۱۱۱۵
۲۶۶۶ MHz۱۱۱۵
۲۸۰۰ MHz۱۲۱۶
۳۰۰۰ MHz۱۶
۳۲۰۰ MHz۱۶
۳۳۳۳ MHz۱۶
۳۴۶۶ MHz۱۸
۳۶۰۰ MHz۱۸

*مدت زمان CAS: زمان بین درخواست CPU و ارسال داده از طرف حافظه

یک نکته که وجود دارد، در DDR4 مشاهده می کنید که یک فضای خالی وجود دارد و ما از C16 به C18 رفته ایم و علت آن ساپورت نشدن C17 به صورت رسمی می باشد.

سرعت خواندن داده ها

2015-09-16-image-4

نوار های آبی رنگ عملکرد حافظه های DDR3 را نشان می دهند و در کنار آن ها عملکرد حافظه های DDR4 به رنگ قرمز مشخص شده است. این نمودار می تواند خیال کسانی را که تا قبل از خواندن این مقاله گمان می کردند، حافظه های DDR4 در مدت زمان CAS بالا، افت عملکرد خواهند داشت، راحت کند. باید قبول کرد که رم های DDR4 یک جانور وحشی هستند که به کمک آن ها می توان نسل بعد را حس کرد. اگر به نمودار نگاهی بیاندازید، مشاهده می کنید که رم های DDR4 پهنای باند خواندن اطلاعات بیشتری را در اختیار می گذارند، آن هم در سرعت هسته ثابت.

با نگاهی به نمودار می توان گفت که کنترل کننده حافظه Haswell به سختی از سرعت  ۲۴۰۰MHz عبور کرده و با افت شدیدی در عملکرد رو به رو شد. در مقابل آن کنترل کننده حافظه Skylake یک دیو است که هر چه سرعت بالاتر می رود، کنترل کننده حافظه Skylake هم عملکردش بهتر می شود و حتی سرعت ۳۶۰۰MHz هم مانع افت عملکرد این کنترل کننده حافظه نمی شود.

در آخر چیزی که شما مشاهده می کنید، DDR4-3000 در Skylake پهنای باند حافظه خامی را تولید می کند، که DDR3-1600 در Ivy Bridge-E به دست می آورد. با این نتیجه می توان دریافت که یک پلتفورم دو کاناله DDR4  می تواند اندازه یک پلتفورم چهار کاناله DDR3 پهنای باند حافظه خام تولید کند.

سرعت نوشتن داده ها

2015-09-16-image-5

چیزی که جالب است، سرعت حافظه ها در نوشتن اطلاعات یک نقطه جالب برای مقایسه حافظه ها شده است. حافظه Haswell-E در نوشتن داده ها، عملکرد جالبی دارد و هر چه سرعت بالا تر می رود عملکردش ضعیف تر می شود.البته این افت عملکرد را شما در حالت عادی نمی توانید حس کنید، زیرا به یکباره افت عملکرد نمی کند، در کنار آن Skylake وجود دارد، که فکر می کنم واقعا لیاقت همان لقب دیو را دارد و خروشان با افزایش سرعت و عملکرد رو به رو است. فکر می کنم نیازی به گفتن این که کدام برنده هستند، نیست.

سرعت کپی داده ها

2015-09-16-image-6

نتایج عملیات کپی اطلاعات، شباهت زیادی به نتایج عملیات خواندن اطلاعات دارد. Haswell مثل همیشه در سرعت ۲۶۶۶MHz غش می کند و باز Skylake ثابت می کند که قدرت تقابل با یک حافظه DDR3 چهار کاناله را دارد. Haswell-E عملکرد نسبتا خوبی دارد و از همه بهتر عمل می کند.

میزان تاخیر حافظه

2015-09-16-image-7این قسمت همان بحثی است که بین عزیزان پیش آمده و به تاخیر بیشتر میان حافظه های DDR4 نسبت به DDR3 اشاره می کنند. باید گفت که تاخیر DDR4 نسبت به DDR3 بیشتر است و آن را می توانید از نمودار بالا مشاهده کنید، ولی باید بدانید که این تفاوت آن چنان هم زیاد نیست و باور کنید تنها در چنین نمودار و تست های دقیقی می توانید تفاوت را تشخیص دهید. چیزی که اهمیت دارد، این است که باید به نقاط ضعف و افول عملکرد حافظه ها نگاه کنید. DDR3 از ۱۶۰۰MHz شروع می کند و این در حالی است که DDR4 از ۲۱۳۳MHz پایین تر نمی رود. بنابراین شروع در هر لول از پلتفورم ها، دارای تاخیر یکسانی می باشد، در حالی که پهنای باند در DDR4 مانند یک اسب چموش است که می خواهد هر چه بیشتر و بیشتر بدود.

سخن آخر

درست است که Haswell-E عملکردی بهتر از همه حافظه ها دارد، ولی باید قبول کرد که Skylake به تنهایی دلیلی برای برتری حافظه های DDR4 است. با عملکردی که واقعا بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد، Skylake به راحتی رقیب خود Haswell را از سر راه خود کنار زده و خود را به Ivy Bridge-E می رساند. باید قبول کرد که کنترل کننده حافظه Skylake واقعا خوب عمل می کند. البته علاقه زیادی دارم تا ببینم چطور با DDR3L کنار می آید و به زودی آن را نیز تست خواهیم کرد، اما باز هم باید گفت که Skylake از کنترل کننده حافظه تنومندی برخوردار است و می توان آن را در آینده به عنوان یک انتخاب عمومی دید، که مشتریان زیادی آن را برای سیستم خود انتخاب خواهند کرد.

در کنار آن، DDR4 فقط هنگامی که می خواهد از C16 به C18 پرش کند، با تاخیر مواجه می شود و این موضوع با رفتن به سطح سرعت بعدی حل می شود و به چشم نمی آید. در نهایت باید گفت که رم های DDR4 مصرف انرژی کمتری دارند، خنک تر کار می کنند و پهنای باند بیشتری را در اختیار سیستم قرار می دهند. با این جمع بندی باید گفت که DDR4 یک وارث خوب برای DDR3 می باشد و شاید در حال حاضر استفاده از آن ها کمی گران باشد، اما ارزش آن چه هزینه می کنید را دارد.

2015-09-16-image-9

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.