گیگابایت اولین مادربردهای H81 را عرضه کرد - تکفارس 
گیگابایت اولین مادربردهای H81 را عرضه کرد - تکفارس 

گیگابایت اولین مادربردهای H81 را عرضه کرد

میلاد کرمانشاهی
۴ مرداد ۱۳۹۲ - 13:51
گیگابایت اولین مادربردهای H81 را عرضه کرد - تکفارس 

گیگابایت اولین مادربردهای سوکت LGA 1150 بر پابه چیپست جدید اینتل، H81، برای سیستم های رده پایین معرفی کرده و در پی آن وارد بازار کرد. سه مادربر H81 که امروز عرضه شدند H81M-DS2، H81M-D2V و H81M-D3V نام دارند.

هر سه مادربرد در فرم Micro-ATX (ابعاد ۲۲۶ در ۱۷۰ میلی متر) طراحی شده اند و بیشتر در اتصالات با یکدیگر متفاوتند. چیپست H81 در حقیقت همان B85 می باشد که قابلیت SBA و PCIe 3.0 آن حذف شده است و از تعداد کمتری پورت SATA III پشتیبانی می کند.

a1

برد H81M-DS2 بیشتر در زمینه اتصالات سنتی و قدیمی تمرکز کرده است و برای افرادی که از مانیتورها و پرینترهای قدیمی استفاده می کنند گزینه خوبی به شمار می آید. اتصالات مهم این برد شامل پورت LPT، پورت RS232 COM و دو اتصال PS/2 برای ماوس و کیبرد می باشد. تنها اتصال نمایشی آن هم یک پورت D-Sub (همان VGA) محسوب می شود.

a2

برد H81M-D2V کمی مدرن تر از DS2 محسوب می شود که اتصال LPT را حذف کرده است ولی با این حال RS232 COM هم چنان در آن حضور دارد. اتصالات نمایشی آن نیز مدرن تر می باشد و علاوه بر D-Sub به یک پورت DVI نیز مجهز شده است. با این حال D2V فقط یک اتصال PS/2 دارد که مجبورتان می کند کیبرد و یا ماوس را با USB به دستگاه متصل کنید.

a3

برد H81M-D3V کمترین تعداد اتصالات قدیمی را دارد. اتصالات نمایشی این برد را پورت های D-Sub و DVI تشکیل می دهد و پورت های قدیمی LPT و RS232 COM به کل از آن حذف شده اند. با این حال این برد مجهز به یک پورت PS/2 می باشد (شایان ذکر است که پورت PS/2 هیچ گاه قدیمی نشده است و در سیستم های امروزی نیز استفاده می شود).

هر سه برد طراحی یکسان و معمولی دارند. برق مصرفی قطعات از طریق تو اتصال ۲۴ پینی ATX و ۸ پینی EPS (برای پردازنده) تامین می شود. هر برد مجهز به مدار رگولاتور ۳ فاز برای پردازنده، ۲ اسلات رم DDR3، یک اسلات گرافیکی PCIe 2.0 (که اساسا PCIe 2.0 است و در حضور پردازنده های هسول که از PCIe 30 پشتیبانی می کنند باز هم به صورت PCIe 2.0 فعالیت می کند) و دو اتصال PCIe x1 می باشند. از دیگر اتصالات این سه برد می توان به اتصالات صدای ۶ کاناله HD، پروت شبکه Gigabit Ethernet و ۴ اتصال USB 3.0 اشاره کرد. قیمت این سه برد جدید دور و بر ۵۰ دلار خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.