اینتل ساز مخالف می زند - تکفارس 
اینتل ساز مخالف می زند - تکفارس 

اینتل ساز مخالف می زند

میلاد کرمانشاهی
۳۱ تیر ۱۳۹۲ - 17:02
اینتل ساز مخالف می زند - تکفارس 

تراشه ساز بزرگ، اینتل، نسل چهارم از پردازنده های خود را اوایل ماه گذشته راهی بازار کرد. پردازنده های Haswell با سرعت نسبتا بالاتر قابلیت های اورکلاکینگ جدیدی را با خود بر روی مادربردهای چیپست Z87 آوردند. ولی با این حال اینتل نمی خواهد فرکانس بالاتر را با دریافت هزینه کمتر به کاربران خود بدهد به همین دلیل این شرکت اورکلاک پردازنده های سری K خود را محدود به چیپست Z87 کرد و دست شرکت های تولید کننده مادربرد، علی الخصوص ازراک را حسابی در حنا گذاشت.

وقتی که اینتل ساز مخالف می زند …

بیش از یک ماه می شود که پردازشگرهای Haswell عرضه شده اند. شرکت های سازنده مادربرد نیز برای استقبال هرچه تمام تر تمامی خلاقیت خود را صرف دور زدن محدودیت های چیپست B85 و H87 کرده بودند، اما … . ازراک اولین شرکتی بود که با شوق و ذوق فراوان قابلیت Non-Z OC را معرفی و با عرضه بایوس جدید مادربرد های خود را به آن مجهز کرد. شرکت های صاحبنام گیگابایت، اسوس، MSI، بایو استار و ECS هم به تبع آن قابلیت های مشابهی برای مادربردهای خود معرفی کردند. کاری که Non-Z OC قرار بود انجام دهد دور زدن محدودیت های اورکلاک و فراهم کردن امکان اورکلاک پردازنده های قفل باز بر روی چیپست های B85 و H87 بود که به روش دیگری ممکن نبود. همه ی آن چه قرار بود کاربران انجام دهند این بود که بایوس مادربرد خود را اورکلاک کرده و به سراغ اورکلاک بر روی مادربرد ارزان قیمت خود بروند.

a1

مادربردهای ارزان قیمت B85/H87 با این که از لحاظ امکانات از Z87 عقب هستند (به طوری که حتی از SLI دو مسیره هم پشتیبانی نمی کنند.) ولی Non-Z OC و قابلیت های مشابه می توانست همین ارزانی را به کام خریداران شیرین کند. ولی تراشه ساز بزرگ مثل این که از این ماجرا اصلا خوشحال نشده است! بر اساس گزارش وبسایت hardware.fr، اینتل به زودی با عرضه لخت افزار جدید برای پردازنده های خود، تمامی رشته ها را پنبه خواهد کرد و دیگر خبری از Non-Z OC نخواهد بود. البته مشخص نیست که این لخت افزار برای تمامی دارندگان Haswell اجباری خواهد بود و یا توسط خود شرکت های سازنده مادربرد استفاده خواهد شد.

از همان ابتدا مشخص بود که پردازنده های Non-K برای اورکلاک ساخته نشده اند، ولی اگر Non-Z OC عملی می شد عده بیشتری می توانستند از پردازنده های K نهایت استفاده را ببرند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.