iPhone 5 در مقابل iPhone 5S - تکفارس 
iPhone 5 در مقابل iPhone 5S - تکفارس 

iPhone 5 در مقابل iPhone 5S

میلاد کرمانشاهی
۲۷ تیر ۱۳۹۲ - 17:15
iPhone 5 در مقابل iPhone 5S - تکفارس 

بدون در دست داشتن هیچ گونه خبر تایید شده ای (!) انتظار می رود شرکت اپل گوشی هوشمند جدید خود، iPhone 5S را تا پایان سال جاری، جانشین iPhone 5 بکند. با وجود این که iPhone 5S پرچمدار جدید اپل محسوب خواهد شد ولی با این حال به هیچ وجه iPhone 5 را از صحنه بیرون نخواهد کرد و نسل قبل همچنان در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

سال گذشته اپل، iPhone 5 را با به روز رسانی های متعدد و قابلیت های جدید عرضه کرد و این گوشی هوشمند بنا به دلایل متعدد تبدیل به یکی از بهترین انتخاب کاربران شد. اول این که طراحی جدید آیفون، به جای پلاستیک این بار آن را مجهز به آلومینیوم کرده بود. دوم پشتیبانی از شبکه ۴G LTE بود که پیش از این در سری آیفون پشتیبانی نشده بود. و بالاخره سوم صفحه نمایش نسبتا بزرگ ۴ اینچی و باکیفیت تر آن نسبت به نسل قبل بود. با وجود این که شایعات قوی مبنی برا برنامه های اپل برای عرضه iPhone 5S تمام فضای مجازی را پر کرده است، ولی به نظر می رسد گوشی هوشمند جدید این شرکت جای iPhone 5 را در بازار نخواهد گرفت. به جای این که تا فرا رسیدن ماه سپتامبر (تاریخ عرضه شایعه شده iPhone 5S) دست روی دست بگذاریم، تصمیم گرفتیم با مقایسه اسمارت فون جدید اپل با نسل فعلی علل برتری آن را یافته و به جواب این سوال که چرا iPhone 5 کماکان بازار خود را حفظ خواهد کرد، برسیم.

طراحی

a1

حقیقت این است که هیچ کس انتظار طراحی جدیدی از iPhone 5S ندارد، حتی اگر این طراحی بسیار جذاب تر از طراخی فعلی باشد! با در نظر گرفته دست نخورده باقی ماندن طراحی اپل در طول سالهای گذشته (که البته دستخوش تغییرات جزئی شده است) و شایعات موجود می توان به این نتیجه رسید که آیفون بعدی طراحی متفاوتی با آیفون فعلی نخواهد داشت. ثابت ماندن طراحی اپل به هیچ وجه تاثیر بدی در بازار فروش آیفون نگذاشته است و کاربران هم چنان اعتقاد دارند که آیفون یکی از بهترین طراحی ها را دارد و در طول شش سال گذشته به طراحی آن کاملا عادت کرده اند. طراحی آیفون ۵ اپل علاوه بر جذاب بودن موجب شده است که آیفون ۵ یکی از سبک ترین (۱۱۲ گرم) و باریک ترین (۷.۱ میلی متر) اسمارت فون های جهان باشد. با این حال این یک خط پایان برای طراحی اپل محسوب نمی شود. اپل عادت دارد که با معرفی هر مدل جدید تغییرات جزئی در طراحی آن ایجاد کند ولی به هیچ وجه دوست ندارد طراحی منحصر بفرد آیفون را عوض کند. تصاویر فرضی (شاید هم واقعی!) که از iPhone 5S منتشر شده اند طراحی متفاوتی را به نمایش نگذاشته اند به همین دلایل ما نیز به هیچ وجه انتظار طراحی جدید نداریم. در پایان برای کسانی که منتظر یک طراحی جدید بودند باید بگوییم “متاسفیم” ولی این مسئله برای طرفداران دو آتشه آیفون مسئله بغرنجی نخواهد بود.

دوربین

a2

اگر شایعات را باور کنیم در آن صورت باید بگوییم که دوربین آیفون بعدی، دوربین iPhone 5 را خجالت زده خواهد کرد. تعداد زیادی از شایعات مطرح شده، حضور دوربینی جدید را در آیفون بعدی تایید کرده اند. این مسئله تا آن جا پیش رفته است که بعضی از رسانه ها حضور از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی – ساخت سونی – در آیفون بعدی سخن به میان آورده اند که اگر چنین باشد باید شاهد عکس هایی فوق العاده باشیم.

a3

دوربین آیفون ۵ با این که خوب است ولی جای پیشرفت زیادی دارد. مسئله ارتقا فقط در زمینه طراحی نیست و احتمال می رود اپل دوربین iPhone 5S را نرم افزارهای جدید تری مجهز کند. گفته شده است که دوربین آیفون بعدی از اسلوموشن پشتیبانی می کند و می تواند با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم بگیرد که باعث شده است طرفداران آیفون، بیش از پیش انتظار آیفون ۵S را بکشند. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که دوربین iPhone 5S یکی از فاکتورهایی است که بر فروش آن تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

نرم افزار و پردازنده

آیفون ۵S سریعتر از آیفون فعلی خواهد بود و فهمیدن این ماجرا نیاز به هیچ گونه شایعه ای ندارد! اپل مطمئنا در iPhone 5S از چیپست پردازشی سریعتری استفاده خواهد کرد. البته در این قسمت ماجرا شایعات وارد کار می شوند! شایعات جدید حکایت از وجود چیپست پردازشی A6X (چیپست iPad 4) در قلب iPhone 5S دارند و حتی عده ای دیگر پا را فراتر گذاشته و خبر از مجهز بودن آیفون بعدی به چیپست جدید A7 داده اند! با این حال اهمیتی ندارد که کدام چیپست در آیفون ۵S استفاده خواهد شد، قسمت مهم ماجرا سریعتر بودن آن نسبت به نسل فعلی است.

a4

چیپست پردازشی جدید موجب خواهد شد که آیفون ۵S در زمینه نرم افزار قدرتمندتر از قبل ظاهر شود. با وجود چنین چیپستی چند-وظیفگی به طور محسوسی سریعتر خواهد شد و بازی ها نیز پردازش روان تری خواهند داشت. علاوه بر آن در این صورت آیفون بعدی می تواند از LTE-پیشرفته (Advanced-LTE) پشتیبانی کند که در شروع کار شاید مزیت چندانی نداشته باشد ولی در آینده و با ارتقاء شبکه های LTE پتانسیل خود را آزاد خواهد کرد. Advanced-LTE شبکه ای بسیار پرسرعت برای دانلود (۱۵۰ مگابیت بر ثانیه) بوجود خواهد آورد که در مقایسه با سرعت ۱۰ مگابیتی فعلی، انقلابی است! احتمال دیگری که در زمینه سخت افزار می توان داد این است که ممکن است اپل آیفون بعدی را به نسل جدید وای-فای موسوم به ac مجهز کند. اگر این صحت داشته باشد در آن صورت آیفون ۵S سه برابر اینترنت پرسرعت تری خواهد داشت.

a4
پردازنده جدید، وای-فای ac و Advanced-LTE آیفون را به مانند یوزپلنگی در مقابل آیفون ۵ جلوه خواهد داد! این امکانات نه تنها برای جذب طرفداران قدیمی ایفون کافی است بلکه می تواند طرفداران استریم ویدئو و بازی های موبایل را به سوی خود جذب کند.

قیمت

قیمت آیفون ۵S همان قسمت کار است که می تواند تیر خلاصی برای سایر اسمارت فون ها و حتی آیفون ۵ (البته در بازار حضور خواهد داشت!) باشد. اپل احتمالا پایه ترین مدل iPhone 5S را ۱۹۹.۹۹ دلار قیمت خواهد زد و آیفون ۵ را به ۹۹ دلار خواهد رساند. علاوه بر شرکت سازنده، خرده فروشان نیز آیفون ۵ را با قیمت بسیار کمتری به فروش خواهد رساند.

a414

اکنون که آیفون ۵S با دوربین، نرم افزار، شبکه و پردازنده جدیدتر در آستانه عرضه است، آیفون ۵ ابدا قدیمی نخواهد بود! آیفون ۵ هم چنان اسمارت فونی فوق العاده برای چند سال آتی خواهد بود و این به لطف ساخت هوشمندانه اپل و پشتیبانی نرم افزاری این شرکت از دستگاه های قدیمی است و به لطف برنامه های هوشمندانه این شرکت iPhone 3GS همچنان دستگاهی به روز محسوب می شود! اپل هم چنین قصد دارد آیفون های قبلی خود را همچنان تا سه سال آینده به روز نگاه دارد. بنابراین برای کسانی که سخت افزار خوب با قیمت پایین می خواهند، آیفون ۵ شاید بهترین انتخاب باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید