HD 7990 Atomic – غول دو هسته ای سافایر - تکفارس 
HD 7990 Atomic – غول دو هسته ای سافایر - تکفارس 

HD 7990 Atomic – غول دو هسته ای سافایر

میلاد کرمانشاهی
۲۴ تیر ۱۳۹۲ - 22:24
HD 7990 Atomic – غول دو هسته ای سافایر - تکفارس 

شرکت سافایر برای اولین بار در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۳ از کارت گرافیک HD 7990 Atomic رونمایی کرد ولی جزئیات آن تا به حال اعلام نشده بود. به تازگی وبسایت Expreview توانسته است به اطلاعات فنی و تعدادی عکس از برد اصلی و خنک کننده کارت گرافیک اتمی سافایر دست پیدا کند.

نیروگاه دو هسته ای سافایر

کارت گرافیک Sapphire Radeon HD 7990 Atomic مجهز به دو هسته گرافیکی ۲۸ نانومتری Tahiti XT2 می باشد که هر هسته آن در بردارنده ۲۰۴۸ واحد پردازش استریم است. این دو هسته گرافیکی در کنار هم مجموعا ۴۰۹۶ واحد پردازش استریم ارائه می کنند که در تمامی کارت های HD 7990 که دیده ایم وجود دارد. اما قسمت جالب ماجرا برد اصلی کارت گرافیک می باشد که هیولایی به تام معناست. طراحی این برد ۱۲ لایه بوده و هر هسته آن در محدوده خود مجهز به مدار ۱۸ فازی VRM می باشد که در مجموع ۳۶ فاز می شود! (با شمارش چوک های موجود بر روی برد می توان به این تعداد برسید.) از مجموع این ۱۸ فاز برای هر هسته، ۴ فاز مربوط به VDDCI و دو فاز مربوط به MVDD می باشد و دو هسته گرافیکی به واسطه چیپست PLX8747 با یکدیگر جفت شده اند. هر هسته مجهز به ۳ گیگابایت حافظه ۳۸۴-بیتی می باشد که در مجموع ۶ گیگابایت می شود. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در اطراف هر هسته، ۶ چیپ حافظه مشاهده می شود که هر کدام ۵۱۲ مگابایت هستند.

a1

برق مورد نیاز این کارت از طریق ۳ اتصال ۸-پینی PCIe تامین می شود که برای یک مدل اختصاصی HD 7990 عادی می باشد. HD 7990 Atomic هم چنین مجهز به ۶ پورت mini-display برای ارائه بهترین پشتیبانی از فناوری AMD Eyefinity می باشد. در کنار تنها اتصال Crossfire (که می تواند برای تنظیمات Quadfire استفاده شود) دکمه بایوس اختصاصی سافایر قرار دارد که با فشار دادن آن فرکانس های کارت گرافیک تحت پروفایل از پیش تعیین شده افزایش می یابند. شاید طول کارت گرافیک کمی دست و پاگیر باشد ولی خنک کننده مایع اختصاصی کارت که به صورت جداگانه در کیس نصب می شود، موجب شده است که کارت از نظر ارتفاع فقط یک اسلات از کیس و مادربرد را اشغال کند.

a2

HD 7990 Atomic با کیت خنک کننده مایع All-in-One (مشابه همان چیزی که در کارت گرافیک ASUS ARES II دیدیم) عرضه می شود. این کیت شامل بلاک پوششی، مخزن، پمپ و رادیاتوری می باشد که مجهز به دو فن ۱۲۰ میلی متری هست. اطلاعات مربوط به فرکانس و قیمت این کارت هنوز در دست نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید