Radeon HD 9970 به دست سافایر رسید - تکفارس 
Radeon HD 9970 به دست سافایر رسید - تکفارس 

Radeon HD 9970 به دست سافایر رسید

میلاد کرمانشاهی
۲۰ تیر ۱۳۹۲ - 22:13
Radeon HD 9970 به دست سافایر رسید - تکفارس 

بر اساس گزارش انجمن وبسایت Chiphell شرکت AMD احتمالا نمونه اولیه قدرتمندترین کارت تک هسته ای جزایر آتشفشانی موسوم به HD 9970 به دست شرکت های سازنده فرستاده است. آن طور که تا به الان مشخص شده است، AMD این کارت گرافیک را به یکی از شرکای رده اول خود، سافایر (Sapphire) فرستاده است.

Radeon HD 9970 پرچمدار کارت گرافیک های نسل بعد AMD می باشد. این اسم با آن که هنوز تایید نشده است ولی منابع پرشماری تاکید بر این دارند که AMD از نامگذاری HD 8000 منصرف شده است و قصد دارد جزایر آتشفشانی را تحت برند HD 9000 تولید کند. پردازنده های جدید FX این شرکت نیز تحت برند FX-9000 نامگذاری شده اند و این می تواند یکی از دلایل جهش AMD در نامگذاری باشد.

a1

پردازشگرهای گرافیکی جزایر آتشفشانی بر پایه میکرو-معماری کاملا جدیدی طراحی شده اند که قدرت پردازش گرافیکی را افزایش داده و تعداد واحد های استریم بیشتری در اخیتار چیپست قرار می دهد. سری HD 9000 به احتمال زیاد بیش تر از آن چه که تصور می رود از سری HD 7000 بهتر عمل خواهند کرد با این حال هیچ گونه اطلاعاتی از مشخصات فنی این سری به غیر اسم اسم رمز چندین مدل از آن ها (که چند هفته پیش منتشر شد) در دست نیست.

HD 9970 احتمالا در بردارنده هسته پردازشی Hawaii XT بر پایه معماری جزایر آتشفشانی می باشد که قدرت پردازشی بسیار بهینه تری نسبت به معماری GCN جزایر جنوبی AMD دارد. عده ای آن را قاتل GTX Titan می دانند ولی فعلا باید تا عرضه کارت صبر کنیم و ببینیم HD 9970 در برابر چیپست قدرتمند GK110 تا چه حد پیروز خواهد بود.

کارتی که برای سافایر فرستاده شده است مجهز به برد ۱۲ لایه می باشد. این در حالی است که کارت گرافیک HD 7970 از برد ۱۰ لایه استفاده می کرد. هنوز مشخص نیست که آیا این برد طراحی مرجع است و یا طراحی آزمایشی سافایر می باشد؟ هم چنین اشاره شده است که شرکت سافایر ۷ خنک کننده اختصاصی برای HD 9970 طراحی کرده است ولی هنوز مشخص نیست که در زمان عرضه چند مدل مختلف از HD 9970 عرضه خواهد شد.

HD 9970 و سایر پردازشگرهای گرافیکی سری HD 9000 به احتمال زیاد در اکتبر سال جاری و یا کمی بعدتر عرضه خواهد شد. آن چه که مشخص است این است که سری HD 9000 رقیب سری GTX 700 خواهد بود و ما شاهد رقابتی همانند سری HD 7000 (که در اواخر ۲۰۱۱ عرضه شد) با سری GTX 500 خواهیم بود. شرکت انویدیا بسیار به هسته های گرافیکی GK104 و GK110 خود اطمینان دارد و به همین دلیل تا پایان سال جاری هیچ برنامه ای برای عرضه مدل های بیشتر از سری GTX 700 را ندارد. نسل آینده پردازشگرهای گرافیکی انویدیا موسوم به Maxwell که بر پایه معماری ۲۰ نانومتری جدید این شرکت طراحی شده اند و در بردارنده هسته های پردازشی دنور (Denver) می باشد در نیمه ۲۰۱۴ عرضه خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید