گوگل کروم، فاتح بازار مرورگرها - تکفارس 
گوگل کروم، فاتح بازار مرورگرها - تکفارس 

گوگل کروم، فاتح بازار مرورگرها

میلاد کرمانشاهی
۱۹ تیر ۱۳۹۲ - 16:51
گوگل کروم، فاتح بازار مرورگرها - تکفارس 

گوگل کروم، پنج سال پیش رسما وارد صحنه شد، دقیقا در دوره ای که اینترنت اکسپلورر به لطف نفوذ سیستم عامل ویندوز، فاتح  بلامنازع بازار مرورگرها بود. مرورگر گوگل به همان سرعتی که صفحات را بارگذاری می کند (!) محبوب شد و تبدیل به رقیبی بسیار جدی برای اینترنت اکسپلورر گردید تا جایی که سال گذشته به تنها تهدید جدی اینترنت اکسپلورر تبدیل شد.

a1

مدتی قبل وبسایت آماردهی اینترنت به نام StatCounter آمار جدید خود در رابطه با میزان سهم مرورگرهای اینترنتی در فضای مجازی را منتشر کرد. آن طور که این آمار نشان می دهند، گوگل فاتح بازار مرورگرها در سال ۲۰۱۳ می باشد آن هم نه با اختلافی جزئی بلکه با اختلافی قابل توجه!

a2

بر اساس اطلاعاتی که در ماه ژوئن از طریق این وبسایت منتشر شد، گوگل کروم، ۴۳ درصد بازار مرورگرها را در اختیار دارد و اینترنت اکسپلورر پس از آن با ۲۵ درصد سهم در رتبه دوم جای گرفته است. همچنین مرورگر فایرفاکس با در اختیار داشت ۲۰ درصد بازار در رتبه سوم قرار گرفته و دومین رقیب جدی اینترنت اکسپلورر محسوب می شود. سافاری (تقریبا ۹ درصد) و اپرا (تقریبا یک درصد) نیز با در اختیار داشتن درصدی جزئی به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم قرار گرفته اند.

مایه شگفتی است اگر بگوییم قلمرو گوگل کروم از این هم گسترده تر است چرا که اینترنت اکسپلورر عموما برای اهداف تجاری/اداری استفاده می شود. ویندوز در اکثر ادارات بر روی دسکتاپ نصب شده است و اینترنت اکسپلورر نیز مرورگر پیشفرض آن می باشد پس تعجبی ندارد اگر بگوییم بیشینه قسمت تشکیل دهنده این ۲۵ درصد به احتمال زیاد اداره ها هستند! علاوه بر آن آمار StatCounter خبر از افت روز به روز بازار اینترنت اکسپلورر می دهد تا جایی که بعضی از ادارات و ارگان های دولتی استفاده از فایرفاکس و کروم را به آن ترجیح می دهند.

شاید برای عده ای سوال باشد که گوگل چگونه به این سرعت مرورگر خود را به رتبه اول رساند! خب در طول سال ها اینترنت اکسپلورر به دلیل مشکلات عدیده خود در ارگان های دولتی باقی ماند و فایرفاکس نیز مخصوص افرادی به شمار می آید که دوست دارند در مرورگر خود از ابزارک و افزونه های متععد استفاده کنند. به عقیده وبسایت Neowin عمده موفقیت کروم به دلیل حضورش در ابزارهای اندرویدی شامل موبایل ها و تبلت ها می باشد. متاسفانه اپل نتوانست آن گونه ای که شایسته بود از سافاری بر روی آیفون و آیپد استفاده کند و عمده سهم این مرورگر مربوط به سیستم عامل Mac OS X بر روی دسکتاپ ها و لپتاپ ها می باشد.

با این حال آمار و ارقام StatCounter همه چیز را ثابت نمی کند چرا که این وبسایت صفحه های مشاهده شده را ردیابی می کند و میزان استفاده کاربران از مرورگرهای مختلف در این حالت واقعا مشخص نمی شود!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید