چند قدم تا “جزایر آتشفشانی” - تکفارس 
چند قدم تا “جزایر آتشفشانی” - تکفارس 

چند قدم تا “جزایر آتشفشانی”

میلاد کرمانشاهی
۱۰ تیر ۱۳۹۲ - 17:40
چند قدم تا “جزایر آتشفشانی” - تکفارس 

وبسایت ChinaDIY در طی گزارشی اعلام کرد که AMD در اکتبر سال جاری پردازشگرهای گرافیکی جدید خود (با اسم رمز جزایر آتشفشانی) عرضه خواهد کرد. این خبر از آنجایی معتبر است که چندین و چند بار از طریق وبسایت های دیگر، ربع چهارم ۲۰۱۳ برای عرضه جزایر آتشفشانی ذکر شده است.

از شایعه تا واقعیت …

پردازشگرهای گرافیکی “جزایر آتشفشانی” بر پایه معماری جدیدی ساخته شده اند که امکان به کار گیری هسته های پردازشی بیش تری را فراهم می کند. این چیپست ها نسبت به سری HD 7000 پیش رفت شایانی در امر پردازش گرافیکی خواهند داشت ولی متاسفانه تا کنون هیچ اطلاعات دقیقی از ساختار و مشخصات جزیره ها (!) به غیر از اسم رمز آن ها منتشر نشده است. چند هفته قبل اسم رمز ۵ عضو از جزایر آتشفشانی در نسخه جدید درایور Catalyst کشف شد!

a1

هاوایی اسم رمز سردمدار جدیدترین سری AMD و جانشین HD 7970 با اسم رمز تاهیتی می باشد. درایور جدید AMD هم چنین دربردارنده اسم رمزهایی است که تا کنون به گوشمان نخورده بود از جمله Vesuvius که یک جزیره آتشفشانی می باشد و تونگا (Tonga) که جزیره ای معمولی در نزدیکی نیوزیلند هست. اسم رمز نیوزیلند (New Zealand) نیز مشاهده شده است که نقیضه کار را دو چندان می کند چرا که نیوزیلند اسم رمز نمونه اولیه کارت HD 7990 بود که در نسخه جدید با اسم رمز مالت (Malta) جایگزین شد. بنابراین انتظار می رود نیوزیلند اسم رمز یک پردازشگر دو هسته ای در نسل بعد AMD باشد.

این نکته را نیز باید افزود که در اکتبر اتفاقات مهمی برای AMD خواهد افتاد. عنوان Battlefield 4 که به نوعی انحصاری AMD محسوب می شود (البته نه انحصاری مطلق، بلکه برای AMD در اول کار بهینه شده است) در همین ماه عرضه خواهد شد بنابراین احتمال عرضه “جزایر آتشفشانی” بسیار بالاتر می رود. این خبر توسط Sweclocker منتشر شده است و با این که هنوز تایید نشده است ولی دلیلی منطقی برای عرضه نسل بعد می باشد چرا که AMD خرج زیادی صرف EA کرده است. در نمایشگاه E3، شرکت AMD از پردازنده های گرانقیمت ۵ گیگاهرتزی FX-9000 رونمایی کرد، نمایش دگرباره Battlefield 4 در E3 که لوگوی AMD را با خود به یدک می کشید می توان بهانه مناسبی برای عرضه نسل بعد پردازشگرهای گرافیکی AMD باشد.

خبر دیگری که که به دستمان رسید مبنی بر روش نامگذاری کارت گرافیک های جدید هست. مانند شما ما نیز فکر می کردیم AMD نسل جدید را تحت برند HD 8000 عرضه خواهد کرد ولی به نظر این گونه نخواهد بود. ChinaDIY در این زمینه اعلام کرد که AMD از برند Radeon HD 8000 استفاده نخواهد کرد و می خواهد با جهشی عجیب استارت سری Radeon HD 9000 را بزند. به این ترتیب می توان امیدوار بود که HD 9550 عرضه شده و جانشینی برای کارت افسانه ای سال ۲۰۰۲ باشد (در سال ۲۰۰۲ شرکت ATI که زیر مجموعه AMD نبود خط تولید سری ۹۰۰۰ را با چیپست R300 شروع کرد. ۹۵۵۰ یکی از کارت های قدرتمند آن زمان بود.) گذر زمان تنها عامل پاسخگو به این سوالات خواهد بود. آن چه هم اکنون مهم است رضایت AMD از HD 7970 و سری HD 7000 می باشد که توانستند بهترین پردازش/قیمت را به خریداران خود عرضه کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.