نگاهی کوتاه به اسمارت فون Xperia ZL - تکفارس 
نگاهی کوتاه به اسمارت فون Xperia ZL - تکفارس 

نگاهی کوتاه به اسمارت فون Xperia ZL

علیرضا
۷ تیر ۱۳۹۲ - 16:35
نگاهی کوتاه به اسمارت فون Xperia ZL - تکفارس 

Sony XPERIA ZL زندگی در سایه برادر ضد آب!

نزدیک به ۵  ماه پیش نخستین ستاره نسل جدید اسمارت فون های سونی با نام XPERIA Z پا به عرصه وجود گذاشت. این مدل با کیفیت بالای بدنه و پشتیبانی از خاصیت ضد آب از کلاس ویژه ای در میان دیگر اندروید فون های Full HD سال ۲۰۱۳  برخوردار است. در مدت زمانی کوتاه و در کمتر از یک ماه پس از ورود Z به بازار دومین تجربه سونی در این رده یعنی مدل ZL معرفی شد که در بسیاری از جهات شباهت کاملی با Z دارد. حذف قابلیت ضد آب مهم ترین تفاوت قابل ذکر مابین این دو مدل است. البته همه چیز نیز در مورد ZL به ضرر این مدل نیست و برخی نکات جدید نسبت به Z نیز در آن دیده می شود. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا با هم به بررسی Sony XPERIA ZL بپردازیم.

جعبه محتویات

 طراحی و شکل جعبه ZL هیچ تفاوتی با XPERIA Z  نداشته و محتویات آن نیز تغییری را نشان نمی دهد. در این جعبه باریک و کم ارتفاع تنها از شارژر، کابل USB و یک هدست سیمی با طراحی خاص استفاده شده که همین هدست با طراحی مشابه پیش از این در Z نیز حضور داشت.

 1

2

طراحی ظاهری

 اولین نکته در مورد ZL ابعاد بسیار مناسب آن است که این مدل را در میان تمامی دیگر رقبای ۵ اینچی این مدل به نمونه ای خاص و بی نظیر بدل می کند. ZL بدلیل ارتفاع اندک خود به راحتی در دست جا می شود و صفحه نمایش بزرگ آن مانع خاصی برای دسترسی به قسمت های مختلف دستگاه با یک دست ایجاد نمی کند. کاهش چشمگیر فضای بالا و پایین پنل دیگر نکته جذاب در مورد ZL است که ارتفاع گوشی نسبت به Z را بسیار کم کرده و منجر به انتقال دوربین دوم دستگاه به پایین شده است. حاشیه های جانبی صفحه نمایش نیز کاهش مشخصی را تجربه کرده اند. در نهایت بجز موارد گفته شده بزرگ ترین تغییر ZL نسبت به Z در بخش پشتی این مدل رخ داده است جایی که برخلاف ظاهر شیشه ای و جذاب این قسمت در Z، بخش پشتی ZL با پلاستیک کاملا برجسته و طرح داری پوشیده است. این قسمت با اینکه همچنان امکان جدا شدن از دستگاه را ندارد اما حداقل از لحاظ بصری جذابیت کمتری را ارائه می کند. نکته مثبت این قسمت مقاومت آن در مقابل خراشیدگی و عدم پذیرش آلودگی و اثر انگشت است.

ابعاد و وزن

 ابعاد ZL برابر ۹.۸×۶۹.۳×۱۳۱.۶ میلیمتر است که این ابعاد بخصوص در طول برای یک گوشی ۵ اینچی بسیار فوق العاده است. مقایسه ارتفاع این مدل با نمونه های مشابه ای مثل XPERIA Z با ارتفاع ۱۳۹ میلیمتر و Galaxy S4 با ارتفاع ۱۳۶.۶ میلیمتر بخوبی عملکرد مثبت سونی در این بخش را نشان می  دهد. ZL حتی در مقایسه با مدل های دارای پنل کوچک تر مثل hTC One   با صفحه نمایش ۴.۷ اینچی و SIII با صفحه نمایش ۴.۸ اینچی نیز مدل کوتاه قامت تری است و ارتفاع آن تنها ۰.۶ میلیمتر بیشتر از XPERIA TX با پنل ۴.۶  اینچی است. ZL با کاهش کناره های صفحه نمایش در عرض نیز از Z موفق تر عمل می کند؛ عرض ۶۹.۳ میلیمتر این مدل نزدیک به ۱.۷ میلیمتر کوچک تر از Z است و از SIII و S4 نیز عرض کمتری دارد. تنها افزایش ZL نسبت به Z قطر دستگاه است که نزدیک به ۲ میلیمتر بیشتر شده است اما همچنان این مدل نیز تا حدودی در دست Slim  به نظر می رسد. ZL با وزن ۱۵۱ گرم نزدیک به ۵ گرم سنگین تر از XPERIA Z است.

 3

صفحه  نمایش

 صفحه  نمایش ZL روی کاغذ هیچ تفاوتی با پنل Z ندارد در هر دو مدل ابعاد پنل ۵.۰ اینچ با وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل و فناوری معمول TFT LCD  است که با این سایز و وضوح، فشردگی نزدیک به ۴۴۰ppi ایجاد می شود. این میزان فشردگی عملا بدلیل محدودیت  های چشم انسان تشخیص پیکسل های تشکیل دهنده تصویر را غیر ممکن می سازد. کیفیت این پنل همانند Z در سطح بسیار بالایی است و تصاویر درخشان، کنتراست مناسب و عملکرد نسبتا مطلوبی در نور مستقیم خورشید دارد. در یک مقایسه رو در رو مابین Z و ZL برخلاف تصور اولیه تغییرات و بهبودهایی در صفحه نمایش ZL دیده می شود. مهم ترین تغییر در این میان افزایش چشم گیر کنتراست است که نزدیک به ۷۰ درصد نسبت به Z با ارتقا روبرو شده است. روشنایی پنل نیز نزدیک به ۲۰ درصد بیشتر شده است. یکی از نکات نچندان فوق العاده این پنل که در اکثر دیگر محصولات این برند در یکی دو سال گذشته نیز تکرار شده است زاویه دید نچندان واید دستگاه است که البته در برخی موقعیت ها مثل استفاده از دستگاه در اماکن عمومی نکته مثبتی به حساب می آید. در نهایت عملکرد این پنل در نور مستقیم خورشید نیز بسیار مناسب است.

 45

بالا و پایین پنل

 اجزای حاضر در زیر صفحه نمایش ZL در غیاب کلیدهای کنترلی که به درون منوهای دستگاه منتقل شده اند تنها به میکروفون تماس، دوربین دوم و شکاف کوچکی در مرکز که محل LED هشدارهای دستگاه است محدود می شود. وضوح دوربین دوم ZL اندکی کمتر از Z و برابر ۲.۰ مگاپیکسل است و امکان فیلم برداری با وضوح ۱۰۸۰p نیز برای آن در نظر گرفته شده است. محل این دوربین با اینکه در مجموعه اندروید اندکی عجیب و غریب به نظر می رسد اما این نخستین  باری نیست که از پایین صفحه نمایش به عنوان جایگاه دوربین دوم استفاده می شود و نوکیا پیش از این در مدل N9 از این چینش بهره گرفته است. انتخاب این محل برای دوربین دوم تماس ویدئویی به شکل افقی را آسان می سازد. در بالای صفحه نمایش با حداقل فضا تنها به لوگوی سونی، اسپیکر تماس و حسگرهای تنظیم نور و Proximity  تعلق دارد.

کناره های دستگاه

 کناره های دستگاه از نوار کرومی مشابه ای با XPERIA Z برخوردار است اما المان های قرار گرفته در این نوار از تفاوت های مشخصی با Z برخوردار است. در سمت چپ دستگاه تنها پورت Micro USB قرار دارد که علاوه بر اتصال شارژر و کایل USB  کامیپوتر برای اتصال حافظه های خارجی و خروجی TV نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در سمت راست از بالا به پایین Rocker بزرگ تغییر صدا، کلید دایره شکلپاور و شاتر دوربین قرار دارد. کلید تغییر صدا نسبت به Z علاوه بر تغییر مکان و انتقال به بالای پاور از ابعاد بیشتر و فیدبک مناسب تری برخوردار شده است.

بخش بالایی دستگاه به جک ۳.۵ میلیمتری هدست تعلق دارد و در پایین نیز به جز محلی برای اتصال بند به نکته دیگری نمی توان اشاره کرد.

 6

پشت دستگاه

 بخش پشتی گوشی با نقش برجسته های بزرگ و خشن کاملا مقاوم به نظر می رسد. این قسمت که در مقایسه با روی دستگاه شرایط کاملا متفاوتی را به نمایش می  گذارد در بالا محل لنز دوربین، فلش LED و اسپیکر اصلی است و در میانه آن نیز نشان حک شده XPERIA دیده می شود. یک نکته جالب در این قسمت بخش انتهایی پشت دستگاه است که با یک لولا به بدنه متصل شده و پس از باز کردن آن می توان به اسلات کارت حافظه و محل جای گذاری سیم کارت دسترسی پیدا کرد. طراحی این درپوش پلاستیکی و لولای متصل آن چندان فوق العاده نیست و پس از چندین بار باز و بسته کردن آن نسبت به روز نخست به خوبی چفت نمی شود. سیم کارت مورد استفاده در ZLاز نوع Micro SIM است.

باتری

 ظرفیت باتری استفاده شده در ZL برابر ۲۳۷۰mAh است که نسبت به Z در حدود ۴۰mAh ارتقا داشته است اما زمان های رسمی آن در مقایسه با Z تا حدودی کاهش نشان می دهد. زمان استفاده به صورت Stand-by این باتری ۵۰۰ ساعت اعلام شده و در زمان مکالمه نیز تا ۱۳ ساعت دوام دارد. در دنیای واقعی نیز تقریبا در تمامی موارد دوام این باتری کمتر از Z است از جمله این موقعیت ها می توان به بیش از ۱۶ ساعت مکالمه ۳G  در Z  اشاره کرد که در ZL به نزدیک به ۱۵ ساعت و ۲۰ دقیقه می رسد. ZL در پخش ویدئو تا ۵ ساعت و نیم و مرور صفحات وب با وای فای اندکی بیش از ۶ ساعت دوام دارد. در یک استفاده نسبتا سنگین تا نزدیک به ۲ روز می توان روی این باتری حساب کرد.

سیستم  عامل و رابط کاربری

 ورژن سیستم عامل استفاده شده در ZL بدون تغییر نسبت به گذشته نسخه ۴.۱.۲ اندروید موسوم به Jelly Bean است و لانچر اختصاصی سونی که پیش از این در طیف متنوعی از گوشی های این برند در یک سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است نیز در ZL تغییری را نشان نمی دهد. از جمله گزینه های تکراری این رابط کاربری می توان به میانبرهای دوگانه غیر قابل تغییر در لاک اسکرین، حضور ۷ دسک تاپ مختلف با امکان حذف و اضافه در صفحه هوم، ویجت های اختصاصی سونی و Notification Area با سوئیچرهای حداقلی اشاره کرد. چینش منوی اصلی یا app drawer به صورت افقی است و صفحات مختلف آن با دایره هایی در بالای صفحه نمایش به اطلاع کاربران می رسد.

چیپ ست پردازشی و حافظه

 بخش پردازشی ZL هیچ تغییر خاصی را نسبت به گذشته تجربه نکرده است در این قسمت همچنان از همان چیپ ست با کیفیت Qualcomm APQ8064 با چهار پردازنده Krait با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز استفاده شده و وظیفه پردازش گرافیکی نیز مثل Z به قطعه Adreno 320 محول شده است. حافظه RAM گوشی ۲ گیگابایت است و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی آن نیز با کمک اسلات کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت دیگر امکان ارتقا دارد. Z و ZL بعلت ساختار پردازشی دستگاه نتایج بسیار نزدیکی را در تست های مختلف و بنچ مارک های گرافیکی و پردازشی نشان می دهند و تفاوت خاصی مابین این دو نیست.

 7

دوربین

 دوربین استفاده شده در ZL درست همانند Z یک نمونه ۱۳ مگاپیکسلی اتوفوکوس با امکان ایجاد تصاویری با ابعاد ۳۰۹۶×۴۱۲۸ پیکسل با نسبت تصویر ۴:۳ است. در صورت استفاده از فناوری Superior Auto Mode حداکثر سایز تصویر در این دروبین به ۱۲ مگاپیکسل محدود می شود. ساختار منویی این دوربین مطلقا هیچ تفاوتی با XPERIA Z ندارد و همچنان دو شاتر دوربین همراه با سوئیچر تعویص بین دو دوربین و آخرین عکس گرفته شده در ستون سمت راست و در ستون سمت چپ دکمه Shooting mode در بالا و سه دکمه قابل سفارشی سازی در پایین آن همراه با میانبر دسترسی به سایر تنظیمات قرار گرفته اند. از جمله گزینه های کاربردی در تنظیمات این دوربین می توان به اتوفوکوس چندگانه، قابلیت تشخیص چهره، عکاسی HDR، تنظیمات Quick Launch (برای فعال کردن و گرفتن عکس با فشردن دکمه شاتر)، تنظیمات عدد ISO، سیستم Metering و تنظیمات White balance و نورگیری اشاره کرد. گزینه های پانورامای معمول نیز در این دوربین حضور دارند.

کیفیت تصاویر این دوربین در حالت Superior Auto Mode در سطح متوسطی قرار دارد و رنگ های اشباع شده آن تا حدودی غیرعادی به نظر می رسند. سطح نویز در این حالت نیز متوسط ارزیابی می شود. با غیر فعال کردن گزینه Auto رنگ ها بیشتر طبیعی به نظر می رسند اما میزان جزییات تصویر همچنان فوق العاده نیست.

فیلم برداری این دوربین حداکثر با وضوح ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم در ثانیه انجام می شود که با بیت ریتی در حدود ۱۷.۴Mbps و با فرمت MP4 عملا تفاوت خاصی با XPERIA Z ندارد. ویدئوهای این دوربین در دو حالت مختلف با فعال کردن HDR و بدون این امکان برداشت می شوند که در حالت HDR با وجود آن که تغییر بزرگی در جزییات تصویر ایجاد نمی شود اما در برخی موقعیت ها از این طریق می توان از سوژه های با نور کمتر تصویر بهتری را برداشت کرد.

ارتباطات

 ZL در گزینه های ارتباطی نیز مثل برادر بزرگ تر خود عمل می کند؛  این مدل همچنان از هر سه راه ارتباطی GSM، ۳G و LTE پشتیبانی کرده و حداکثر سرعت ارتباطات تحت شبکه آن نیز در حالت LTE به ۱۰۰Mbps و در HSDPA به ۴۲Mbps می رسد. وای فای با پشتیبانی از DLNA، تشکیل hotspot و Wi-Fi Direct، بلوتوث نسخه چهار و اتصال NFC دیگر اشتراکات Z و ZL را تشکیل می دهند. به عنوان یک تفاوت جالب، مدل ZL از امکان ارتباطی مادون قرمز یا ابنفرارد نیز پشتیانی می کند که از آن در برخی موقعیت ها مثل ریموت   کنترل TV می توان استفاده کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید