به روزرسانی جدید برای مادربرد گیگابایت - تکفارس 
به روزرسانی جدید برای مادربرد گیگابایت - تکفارس 

به روزرسانی جدید برای مادربرد گیگابایت

میلاد کرمانشاهی
۶ تیر ۱۳۹۲ - 20:53
به روزرسانی جدید برای مادربرد گیگابایت - تکفارس 

سال گذشته شرکت GIGABYTE، اکثر مادربردهای سوکت AM3+ مخصوص پردازنده های FX (با اسم رمز ویشرا) خود را با یک به روزرسانی مجهز به بایوس UEFI کرد. این سری تحت عنوان Rev. 2 شناخته می شدند. به تازگی این شرکت قدرتمندترین مادربرد خود از این سری را بار دیگر خبر ساز کرد! مادربرد ۹۹۰FXA-UD7 که قدرتمندرین ترین مادربرد AM3+ این شرکت محسوب می شود طی یک به روز رسانی جدید موسوم به Rev. 3 دستخوش تغییرات بسیاری شد. با این که هسته اصلی Rev. 3 همان Rev. 2 می باشد ولی چیزهای بسیار تغییر کرده است.

a1

اول این که این مادربرد بر اساس استاندارد کیفی-محافظتی نسبتا جدید گیگابایت موسوم به Ultra Durable 4 طراحی و مجدا ساخته شده است. دومین تغییر مثبت مجهز نمودن این مادربرد به مدار رگولاتور قدرتمند ۱۰ فاز (آمپر-بالا) می باشد که آن را به میزبانی مناسب برای جدیدترین پردازنده های FX می کند. این اقدام گیگابایت به احتمال قوی به خاطر عرضه پردازنده های گرانقیمت FX-9000 صورت گرفته است. مدار این مادربرد از ماسفت هایی موسوم به driver-MOSFET بهره می برد با این حال دقیقا مشابه PowIRstage که بر روی مادربردهای Ultra Durable 5 یافت می شود نیست. هیت سینک آن ضخیم تر شده است تا بهتر بتواند مدار و و پل شمالی ۹۹۰FX را خنک کند. این سیستم خنک کننده خود با یک لوله انتقال حرارت به هیت سینک مجزای پل جنوبی SB950 وصل شده است. سوکت پردازنده نیز مستقیما به ۴ اسلات رم DDR3 وصل شده است که امکان استفاده از حداکثر ۶۴ گیگابایت رم با فرکانس مثبت ۲۰۰۰ مگاهرتز را فراهم می آورد.

a2

 

اسلات های گرافیکی Rev. 3 شامل ۴ عدد اسلات PCIe 2.0 می باشد که پهنای باند x16/NC/x16/NC در صورت استفاده از دو کارت، x16/NC/x8/x8 در صورت استفاده از سه کارت و x8/x8/x8/x8 در صورت استفاده از ۴ کارت می باشد. این چهار اسلات مستقیما به وسیله پل شمالی کنترل می شود. البته ماجرای اسلات ها به همین جا ختم نمی شود و دو عدد اسلات PCIe 2.0 دیگر (با پهنای باند x4) بر روی برد وجود دارد که از طریق پل جنوبی کنترل می شوند و در کل این مادربرد مجهز به ۶ اسلات گرافیکی نسل دوم می باشد که واقعا نمی دانیم پلتفرم AMD چرا باید به این تعداد اسلات گرافیکی احتیاج داشته باشد و این صرفا هزینه برد را بالاتر می برد. حدا را شکر همه ی اسلات های برد به اسلات گرافیکی ختم نشده است و محض رضای خدا می توان یک اسلات PCI سنتی بر روی آن پیدا کرد! در بخش ذخیره سازی دیتا نیز پل جنوبی شش عدد پورت SATA 6 Gb/s را در اختیارمان قرار می دهد که در کنار چیپ الحاقی Marvel 88SE9172 با افزایش دو واحدی به ۸ عدد پورت می رسد. البته این برد مجهز به دو تا کنترلر یکسان مارول می باشد که آن یکی دو عدد پورت خارجی eSATA 6 Gb/s را در اختیارمان قرار می دهد. یک جفت چیپست Etron EJ168 نیز تعداد پورت های USB 3.0 را در مجموع به چهار عدد می رساند که دو تا از ان ها در پنل پشتی و دو تا دیگر از طریق هدرها در اختیار کاربر قرار می گیرد.

a3

اتصالات دیگر شامل اتصالات صدای ۸ کاناله ی HD به همراه اتصال SPDIF (که از طریق چیپست Realtek ALC889 CODEC کنترل می شوند)، اتصال شبکه Gigabit Ethernet (کنترل شده از طریق چیپست Realtek 8111F)، پورت FireWire، پورت سنتی PS/2 برای ماوس و کیبرد و شش عدد پورت USB 2.0 می باشد. بر خلاف نسل قبل این مادربرد از طریق AMI UEFI BIOS و فناوری Dual-UEFI BIOS کنترل می شود. این فناوری از بایوس محافظت می کند و اگر یکی از بایوس ها دچار مشکل شود بایوس دیگر جانشین آن خواهد شد تا زمانی که کاربر مشکل را حل کند. این مدل احتمالا قیمتی برابر با نسل قبل (۲۰۰ دلار) خواهد داشت که اگر این چنین باشد جالب به نظر می رسد. البته از هر چه بگذریم ظاهر آن نیز بهتر شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.