همه چیز درباره PlayStation 4 - تکفارس 
همه چیز درباره PlayStation 4 - تکفارس 

همه چیز درباره PlayStation 4

میلاد کرمانشاهی
۳ تیر ۱۳۹۲ - 17:14
همه چیز درباره PlayStation 4 - تکفارس 

کنسول محبوب سونی، چهارمین نسل PlayStation، اواخر امسال با قیمتی ۱۰۰ دلار کمتر از رقیب خود، Xbox One، برای فروش رسما روانه بازار خواهد شد. PS4 با قیمت ۳۹۹ دلار در ایالات متحده، ۳۴۹ پوند در انگلستان و ۳۹۹ یورو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، عرضه خواهد شد. البته این قیمت ها چیز جدیدی محسوب نمی شوند و قبلا در نمایشگاه E3 توسط سونی اعلام شدند.

a1

سونی معتقد است کنسول این شرکت از طراحی هموار و یکپارچه ای برخوردار است تا جذاب تر به نظر برسد. همه ما میدانیم که PS4 هر دو کنترلر را به همراه چهره کابر(ان) شناسایی و ردیابی خواهد کرد. ولی در کنفرانس GDC، نوردن (Norden) اطلاعات بیشتری درباره این کنسول فاش کرد که مطمئنا شنیدن آن ها جالب خواهد بود. برای مثال مشکلات موجود در استفاده از اسپلیت اسکرین که در نسل قبل وجود داشت، با وجود این فناوری ردیابی برای کاربران به طور اتوماتیک ست خواهد شد دقیقا مطابق چیزی که در Xbox One دیدیم (شاید هم فناوری آن شبیه این یکی است!). اگر کاربر از جای خود بلند شده و به چپ و راست حرکت کند، اسپلیت مربوط به او متانسب با جهت حرکتش جا به جا خواهد شد.

a2

طراحی جدید PS4

کنسول PS4 برای اولین در E3 به نمایش درآمد. این کنسول مشکی رنگ است همانند رقیبش Xbox One. طراحی PS4 کاملا زاویه دار می باشد، این زاویه تند به خصوص در گوشه های تیز کنسول قابل مشاهده است. جنس پلاستیک استفاده شده در آن نیز احتمالا همانی است که در ساخت PS3 Slim استفاده شده بود. PS4 باریکتر از Xbox One به نظر می آید ولی ما که خیلی تحت تاثیر طراحی آن قرار نگرفتیم. نظر شما چیست؟

تاریخ عرضه

تاریخ عرضه رسمی PS4 کماکان “اواخر امسال” ذکر شده است. سونی اطلاعات چندانی در باره تاریخ عرضه در نمایشگاه E3 نداد به همین خاطر طرفداران این کنیول هنوز در سردرگمی نسبی به سر می برند. با این وجود مایکروسافت تاریخ عرضه Xbox One را دوم نوامبر اعلام کرده است و به احتمال زیاد سونی برای عقب نماندن از قافله در فاصله زمانی نزدیکی PS4 را عرضه خواهد کرد. چندی پیش سونی با چاپ یک آگهی در یکی از روزنامه های انگلستان تاریخ عرضه PS4 را سال ۲۰۱۳ اعلام کرد، بنابراین از عرضه شدن آن در همین سال جاری اطمینان کامل داریم و خوشبختانه سونی برنامه های خود را به ۲۰۱۴ موکول نکرده است! سونی در مصاحبه ای با CVG در ماه می اعلام کرد که تاریخ عرضه جهانی PS4 سال ۲۰۱۳ می باشد و کنسول ما به هیچ وجه مغلوب Xbox جدید نخواهد شد. سونی همچنین با آگهی “PS4- coming 2013” در لیگ قهرمانان اروپا در استادیوم ویمبلی حضور داشت!

a3

قیمت PS4

آنقدر راجع به قیمت بحث کرده ایم که دیگر واقعا خسته شده ایم! ولی با این حال ذکر یک مطلب ضروری می رسد. قیمت ۱۰۰ دلار پایین تر PS4 نسبت به رقیبش آن چنان تعجب آور نیست چرا که این کنسول با حسگر PS Eye عرضه نمی شود. ولی در مقابل Xbox One با حسگر مخصوص Kinect 2.0 در سراسر دنیا عرضه خواهد شد.

بازی های دست دوم/ چک آنلاین

این برتری PS4 نسبت به Xbox One با نقض قوانین سخت گیرانه مایکروسافت دیگر صحت ندارد، ولی فراموش نکنیم سونی از همان ابتدا طرفداران خود را از نگرانی درآورد و دلشان را مثل سیر و سرکه نجوشاند! PS4 از بازی های از پیش استفاده شده کاملا پشتیبانی می کند. بنابراین هنگامی که یک بازی خریداری می کنید، می توانید آن را بدون هیچ نگرانی دوباره بفروشید یا به یکی از دوستان خود قرض دهید و یا مثل ما آن را نگهدارید! هیچ اتصال به اینترنتی هم ضروری نیست و میتوانید کاملا آفلاین به بازی کردن بپردازید.

a5

مشخصات فنی

فناوری های جدید AMD درون رگ های PS4 جریان دارند. PS4 از پردازنده اختصاصی تک-چیپ استفاده می کند که در بردارنده هشت هسته پردازشی AMD Jaguar از نوع x86-x64 می باشد. در زمینه پردازش گرافیک نیز، پردازشگر اختصاصی نسل بعدی AMD Radeon همه کارها را آسان خواهد کرد. بنابراین نتیجه حاصل می شود که این سخت افزار به PC شباهت بسیار زیادی دارد و همین سباهت به توسعه دهندگان اجازه خواهد داد که بسیار راحت ها برای PS4 کدنویسی کنند. هرچند پردازنده مرکزی نسل-بعدی می باشد ولی با این حال بهترین گزینه ممکن نیست و سرعت و قدرت پردازشی آن از پردازنده های سریع اینتل، کمتر است. با این که این سخت افزار نسبت به PC ملایم تر (!) می باشد ولی PS4 از هر یک وات برقی که مصرف می کند، کار خواهد کشید و این اط گرافیک بازی های انحصاری این کنسول مشخص است. پردازشگر گرافیکی تقویت شده آن که به نوعی در رده PC قرار می گیرد قدرتی برابر با کارت گرافیک دسکتاپ Radeon HD 7850 داشته و شامل ۱۸ واحد GCN می باشد. هر واحد GCN دربردارنده ۶۴ واحد پردازشی گرافیکی می باشد، بنابراین با یک محاسبه ساده تعداد واحد های پردازش گرافیکی استریم آن برابر با ۱۱۵۲ واحد می باشد که به مراتب از ۱۰۲۴ واحد HD 7850 بیشتر است. قدرت پردازشی این مجموعه گرافیکی به ۱.۸۴ ترافلاپ (TFLOPS) می رسد. این رقم به مراتب از قدرت پردازشی Jaguar بیشتر می باشد و با اختلاف قابل توجهی بالاتر از قدرت پردازش گرافیکی ۱.۲۳ ترافلاپی Xbox One قرار می گیرد.

حافظه PS4

PS4 مجهز به ۸ گیگابایت حافظه سریع GDDR5 می باشد. فرکانس این حافظه به ۵.۵ گیگاهرتز میرسد که بسیار سریع محسوب می شود و از این نظر حافظه ۲۱۳۳ مگاهرتزی Xbox One را کاملا شکست داده است. سونی هم چنین اعلام کرده است که شما قادر خواهید بود بازی را به سرعت قطع کنید و پس از مدتی باز گشته و با اجرای بازی، دقیقا از همان قسمت بازی را شروع کنید. این نشان از قدرت پردازشی حافظه PS4 دارد.

a6

مشخصات دیگر

PS4 از دیسک های بلوری (Blu-Ray) به علاوه دیسک های قدیمی DVD پشتیبانی کامل به عمل می آورد. این کنسول هم چنین مجهز به اتصالات HDMI به همراه Analog-AV و یک اتصال نوری-دیجیتالی دیگر می باشد. هارد دیسک درون ساخت ۵۰۰ گیگابایتی امکان نصب بازی های بیشتری را فراهم خواهد کرد. این کنسول هم چنین مجهز به پورت انتقال داده پرسرعت USB 3.0 می باشد. در زمینه امکانات ارتباطی به می توان به اتصال Ethernet و پشتیبانی از IEEE 802.11 b/g/n و Bluetooth 2.0 اشاره کرد.

a7

PlayStation 4 Eye

توسعه Eye، حسگر اختصاصی PS4 که مجهز به دو دوربین حساس با زاویه دید ۸۵ درجه مورب، یکی از اخبار خوشی بود که می توانست به طرفدران سونی داده شود. تفکیک پذیری این دوربین ها ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل می باشد و قادر به تشخیص بازیکنان و تمییز دادن بازیکن جلویی از عقبی و تنظیم گیم پلی می باشد. از سایر قابلیت های این حسگر می توان به تشخیص چهره کاربر برای لاگ-این (Log in) و پشتیبانی از دستورات صوتی و حرکات بدن برای بهتر بازی کردن می باشد. اگر بخواهیم این حسگر را کمی تخصصی تر بررسی کنیم می توانیم وارد مبحث مشخصات فنی دوربین های حسگر شویم. ابعاد این حسگر ۱۸۶ در ۲۷ در ۲۷ میلی متر می باشد که نسبتا کوچک محسوب می شود. وزن آن ۱۸۳ گرم است. فریم ریت ارائه شده در رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ برابر با ۶۰ فریم در ثانیه می باشد که با کاهش رزولوشن به ۶۴۰ در ۴۰۰ پیکسل این مقدار به ۱۲۰ فریم در ثانیه می رسد. در پایین ترین حد تفکیک پذیری (۳۲۰ در ۱۹۲) شاهد فریم ریتی بالغ بر ۲۴۰ می باشیم. فرمت ویدئوی آن از نوع RAW و YUV (فشرده نشده) می باشد. میکروفون آن ۴ کاناله می باشد و از طریق اتصال AUX به PS4 متصل می شود.

a8

DualShock 4

حتما شما هم متوجه شده اید که کنترلر PS4 هیچ دکمه شروع (Start) یا گزینش (Select) ندارد. نوردن به این مسئله اشاره کرد و گفت که این قابلیت ها همه در دکمه انتخاب (Options) خلاصه شده است. دکمه اشتزاک (Share) نیز قابلیت کاربردی می باشد. استیک های انالوگ برای داشتن دقت بیشتر محکم تر جاسازی شده اند. DualShock 4 هم چنین به ژیروسکوپ سه محوری جدید به همراه شتاب سنج مجهز شده است که در بازی ها تاثیر بسیار بالایی در کنترل راحت تر خواهد داشت. دوربین نیز همه ی چهار کنترلر را با دقت مناسبی ردیابی می کند. ردیابی چرخشی نیز به وسیله گروهی از قطعات درون ساخت صورت می گیرد. کنترلر PS4 مجهز به یک تاچ پد (شبیه به تاچ پد Vita) در قسمت جولیی با تفکیک پذیری ۱۹۲۰ در ۹۰۰ پیکسل می باشد.  هم چنین موقع لمس کردن (یا به عبارتی کلیک کردن) صدای مخصوصی پخش می کند تا اطمینان حاصل کنید که کلیک کرده اید.  نوار نوری جلویی کنترلر بر اساس شماره شما (این که بازیکن شماره چندم هستید ۱، ۲، ۳ و یا ۴) تغییر رنگ می دهد و توسط PS Eye ردیابی می شود. این کنترلر هم چنین از جک اتصال هدست (شبیه به Xbox) و اسپیکر مونوی درون ساخت برخوردار هست.

تماشاگران ویدئو نگران نباشند

کنترلر جدید هنگامی که زمبن گذاشته شود ویدئو را به طور ناگهانی جلو نمی برد (به عبارتی Fast Forward نمی کند). نوردن از این مسئله به عنوان یکی از بزرگترین شکایت های کاربران DualShock کنسول قبلی (PS3) یاد کرد. تریگرهای جدید به گونه ای طراحی شده اند که مشکلی از این بابت ایجاد نکنند. نوردن هم چنین اعلام کرد با به زمین انداختن کنترلر حتی یک فریم هم از دست نخواهید داد. تاچ پد تعبیه شده از از قابلیت دو-لمسی همزمان پشتیبانی می کند. نوار نوری نیز بسته به شماره شما به رنگ های آبی، قرمز، سبز و صورتی تغییر خواهد کرد.

دکمه اشتراک گذاری

انکودر جدید PS4 ویدئوهای گیم پلی را از مستقیما از درون بازی و بدون نیاز به هیچ ابزار و منبع دیگر ضبط می کند و پس از آن شما خواهید توانست با فشار دادن دکمه Share ویدئو را آپلود کرده و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

استریم ویدئو

قابلیت استریم PS4 به شما اجازه می دهد ویدئوی گیم پلی خود را به صورت زنده (در همان حال که بازی می کنید) با دوستان خود به اشتراک بگذارید. این قابلیت درون ساخت بوده و نیازی به پشتیبانی شدن توسط توسعه دهندگان را ندارد. کاربران نیز می توانند همزمان با ایجاد کامنت نظرات خود را بیان کنند! شما می توانید این قابلیت را با دوستان خود و یا به صورت عمومی استفاده کنید.

 

a10
a11
a12

رابط کاربری PS4

رابط کاربری XrossMediaBar یا به اختصار XMB که در PS3 استفاده شد، در PS4 به طور کل منسوخ شده است. به جای آن سونی سیستم عامل جدیدی طراحی و در کنسول جدید خود تعبیه کرده که بسیار شبیه به رابط Xbox 360 می باشد تا رابط PS3!

تفکیک پذیری ۴K

در مصاحبه ای با Kotaku، فهمیدیم که سونی اعلام کرده است، PS4 کاملا قادر به پخش ویدئوهای ۴K یا همان Ultra HD می باشد. هر چند PS4 قادر به Upscale ویدئو به ۴K نیست (یعنی ویدئو باید ۴K باشد در غیر این صورت ویدئوهای غیر ۴K به صورت ۴K پردازش نمی شوند.) و قرار هم نیست که بازی ها را روی ۴K اجرا کند. سونی هم چنین اعلام کرده است که برای PS4 سرویس اختصاصی فیلم های ۴K را راه اندازی خواهد کرد تا هر کاربر بتواند به ۱۰۰ گیگابایت دانلود برسد.

a13

سازگاری با نسل قبل

PS4 مطمئنا پشتیبانی محلی (از جانب سونی) از بازی های PS3 را نخواهد داشت. ولی با این حال سونی امکان شبیه سازی و استریم عناوین کلاسیک PS One را برای نسخه های Platinum کنسول PS3 فراهم خواهد کرد.

PlaySation Move

سونی تاکید کرد که Move نقش بسیار موثری در اکوسیستم PS4 بازی خواهد کرد. با این حال مشخص نشده که ایا سونی PS4 را به همراه PS Eye و کنترلر Move عرضه خواهد کرد یا این دو ابزار را در ردیف ابزار های اختصاصی PS4 برای فروش جداگانه قرار خواهد داد. با ردیابی رنگ نور DualShock 4 و هماهنگ سازی آن با آواتار کاربر، کنسول به راحتی می تواند هویت کاربر را شناسایی کند (چیز عجیبی هم نیست!). با استفاده از قابلیت به یادآوری چهره، PS4 میتواند مستقیما وارد پروفایل PSN کاربر شود.

درایو بلوری PS4

فاکتور هایی مانند پردازنده جدید X86-x64 و ۸ گیگابایت رم GDDR5 تنها عوامل شکست دهنده PS3 نیستند، علاوه بر آن ها سرعت درایو بلوری این کنسول سه برابر بیشتر شده است. نوردن در رابطه با این قابلیت گفت:

اگر شما هم کاربر PS3 هستید مطمئنا دردسر های بسیاری با مسئله اسپلیت کردن حافظه داشته اید، سرعت PS3 واقعا فاکتور زجرآوری بود، ولی در PS4 دیگر چنین مشکلی نخواهید داشت.

او هم چنین افزود “این قابلیت پهنای باند دیوانه واری را در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد.”

همکاری با PS Vita

سونی هم از قابلیت معروف دو صفحه نمایش استفاده می کند ولی نه در حد و اندازه مایکروسافت. PS4 امکان استریم بازی ها را بر روی PS Vita فراهم خواهد کرد. این قابلیت دقیقا مانند قابلیت Wii U می باشد که به شما اجازه می دهد تلویزیون را خاموش کرده و بقیه بازی رو بر روی کنترلر آن انجام دهید. PS4 نیز قابلیت به اشتراک گذاری بی سیم بازی ها بر روی PS Vita را فراهم کرد. این همکاری بین تمامی دیوایس های سونی از قبیل هندست های Xperia، تبلت های سونی، تلویزیون های Bravia و پخش کننده های بلوری این شرکت وجود خواهد داشت. سونی اعلام کرد که خبر های بیشتری در این باره در آینده به گوشتان خواهد رسید. به عقیده ما قابلیت بعدی که باید پشتیبانی شود انجام بازی های PS4 بر روی ویتا از طریق ارتباط بی سیم ودر هر نقطه ای (البته در محدوده تعیین شده!)، می باشد.

بالا آمدن لحظه ای PS

اگر قرار است یه یکی از محصولات سونی اعتماد کرد، اولین الویت با PlayStation می باشد! PS4 قابلیت جالب Instant On/Off (همان روشن و خاموش شدن لحظه ای که امروزه بسیار فراگیر شده است.) را پشتیبانی خواهد کرد. به کمک این قابلیت قادر خواهید بود کنسول را در وسط بازی و در چند لحظه خاموش کنید (که البته کار صحیحی نیست!) و پس از آن در چند لحظه دوباره روشن کرده و بازی را از همان چک پوینت آخر شروع کنید. روزهایی که مجبور بودید برای بالا آمدن کنسول ۶۰ ثانیه صبر کنید، دیگر به سر آمده است. نوردن اشاره کرد که سونی در PS4 به چهار اصل معتقد است: طراحی، سادگی، اجتماعی بودن و سرعت! کاربران قادر خواهند بود بازی ها را قبل از اتمام دانلودشان بازی کنند (این یکی دیگه عالیه!).

بازی های PS4

در طی کنفرانس E3 تعدادی از عناوین معروف و عنوان جدید برای PS4 معرفی شدند. از جمله این عناوین می توان به Deep Down از کپکام، Destiny از بانجی، Diablo III از بلیزارد، DriveClub از Evolution Studios، فاینال فانتزی از اسکوئر انیکس، Infamous: Second Son از ساکر پانچ، Killzone: Shadowfall از گوریلا گیمز، knack از سونی، The Witcher 3 از CD Projekt و WatchDogs از یوبیسافت اشاره کرد.

a15

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.