نسل جدید پردازنده های AMD Athlon - تکفارس 
نسل جدید پردازنده های AMD Athlon - تکفارس 

نسل جدید پردازنده های AMD Athlon

میلاد کرمانشاهی
۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - 19:04
نسل جدید پردازنده های AMD Athlon - تکفارس 

AMD از اولین پردازنده های چهار هسته ای سری Athlon بر روی سوکت FM2 که دربردارنده آخرین قطعه سیلیکونی این شرکت (Richland) می باشند، رونمایی کرد. این پردازشگرها به دلیل عدم داشتن پردازشگر گرافیکی مجتمع در رده APUها قرار نمی گیرند و همان پردازنده های سنتی Athlon اما با معماری و کارایی به روز محسوب می شوند. به همین دلیل شما قطعا در کنار این پردازنده به یک کارت گرافیک مستقل نیاز خواهید داشت. بر خلاف پردازنده های Athlon X4 نسل قبل که مجهز به چیپست Trinity بودند، AMD این پردازنده ها را با فرکانس بالاتر عرضه خواهد کرد. بعضی از انواع خاص این سری مجهز به تقویت کننده فرکانس پایه قفل باز (Unlocked Base-Clock Multiplier) می باشند. پردازنده های Athlon X4، گیمر هایی را هدف قرار داده اند که می خواهند سیستم قدرتمندی بر پایه FM2 داشته باشند ولی با این حال نیازی به گرافیک مجتمع ندارند.

پردازنده Athlon X4 760K Black Edition برترین مدل در این سری محسوب می شود. فرکانس پایه این مدل ۳٫۸ گیگاهرتز می باشد که در حالت توربو حداکثر تا ۴٫۱ گیگاهرتز تقویت می شود. علیرغم مجهز نبودن این پردازنده به گرافیک مجتمع، مصرف برق آن برابر با مدل A10-6800K و در حدود ۱۰۰ وات می باشد. Athlon X4 760K با جعبه نسبتا زیبا و کاربر پسند خود، ۱۳۵ دلار قیمت دارد. ویرایش دیگری از این مدل که پسوند Black Edition را به یدک نمی کشد (و هم چنین مجهز به تقویت کننده فرکانس پایه نیست) فقط ۱۰۰ دلار قیمت دارد. AMD علاوه بر این مدل تعدادی پردازنده Athlon مجهز به دو و چهار هسته (چیپست Richland) دارد که عرضه آن ها را به بعد موکول کرده است.

Dsf

اگر گرافیک مجتمع آن را به حساب نیاوریم، چیپست Richland مجهز به دو مژول پر پایه معماری Piledriver با چهار هسته (x86-x64) و ۱۹۲ کیلوبایت حافظه نهان سطح یک، ۴ مگابایت حافظه نهان سطح دو، کنترلر حافظه دو کاناله DDR3 با پشتیبانی از فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز و اسلات (ها) نسل دوم PCIe می باشد. این سری توسط توسط چیپست های A55، A75 و A85X پشتیبانی می شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید