محصولات شکست خورده سال ۲۰۱۲ - تکفارس 
محصولات شکست خورده سال ۲۰۱۲ - تکفارس 

محصولات شکست خورده سال ۲۰۱۲

کسری نراقی
۱۱ دی ۱۳۹۱ - 18:01
محصولات شکست خورده سال ۲۰۱۲ - تکفارس 

محصولات شکست خورده سال ۲۰۱۲

گوشی هوشمند Lumia ۹۰۰ ، نخستین بار در نمایشگاه CES سال جاری میلادی در ماه ژانویه معرفی شد. اما به هیچ وجه فروش خوبی نداشت. در سال ۲۰۱۲ محصولات موفق بسیاری همچون آی‌فون ۵ و The Avengers عرضه شده اند. برای اینکه شرکت ها تولیدات موفقی داشته باشند، باید درست سرمایه گذاری کنند.

اما گاهی پیش می آید که علیرغم سرمایه گذاری بزرگ و تلاش های بی وقفه، محصول نهایی نمی تواند مخاطب خود را پیدا کند و در بازار شکست می خورد. دبیر وال استریت در این مقاله چند محصول ناکام سال ۲۰۱۲ را نام برده است که یک شکست واقعی به شمار می روند.

برای اینکه محصولی را شکست خورده به حساب بیاوریم، باید شرکتی که محصول را تولید کرده است، سرمایه هنگفتی را برای تولید و بازاریابی محصول خود هزینه کرده باشد. به محض ارائه محصول، باید این شکست خیلی سریع اتفاق بیفتد. هیچ کدام از محصولات فهرست ما بیشتر از چند ماه روی کار نبوده اند و بلافاصله با شکست فروش مواجه شده اند.

این محصولات برای دلایل مختلفی شکست خورده اند. برخی از آنها به واسطه اشتباهات کارخانه تولیدی آنها معیوب و ناقص شده اند. به طور مثال، Apple Maps یکی از بارزترین اشتباهات بارز سال جاری میلادی، به واسطه اشکالات بارزی که در نمایش خیابان ها و حتی گاهی شهرها دارد، جزو محصولات شکست خورده دسته بندی می شود. یا مثلا می توان به تبلت تاشوی سونی اشاره کرد که به دلیل استقبال نشدن از طرف کاربران،تولیدش در سایت آمریکایی سونی متوقف شده است.

رقابت رقبا نیز نقش کلیدی در شکست خوردن محصولات داشته است. البته نباید شاخص قیمت را نیز در شکست خوردن محصولات معرفی شده در پایین بی تاثیر دانست.

۱. Apple Maps

وقتی اپل سیستم عامل iOS۶ خود را عرضه کرد، تصمیم گرفت سیستم نقشه گوگل را با نقشه خود شرکت اپل جایگزین کند. وقتی این محصول در سپتامبر سال جاری عرضه شد، مشکلات زیادی پیدا شد. کاربران خیلی زود به نادرست بودن اطلاعات این نقشه واقف شدند. به طور مثال، اقیانوس هند رابه جای گرینلند نشان می داد. برخی از عکس ها سیاه و سفید بودند و برخی از تصاویر نقشه با ابر پوشیده شده بودند. این شکست مفتضحانه بسیار بد بود به طوری که مدیر عامل اپل – تیم کوک – در نامه ای رسمی از کاربران عذرخواهی کرد و وقتی اسکات فورستال – مدیر بخش نرم افزار iOS – از امضای این نامه سر زد، از شرکت اخراج شد. اپل برای برطرف کردن این مشکل به کاربران پیشنهاد استفاده از نقشه رقیب خود را داد. و دوباره نقشه گوگل به محصولات اپل بازگشت. جالب است بدانید به محض عرضه نقشه گوگل در آی تیونز، این نرم افزار بیشترین تعداد دانلودهای آی تیونز را به خود اختصاص داد.

 

 

۲. Dodge Dart

کریسلر تاکید زیادی روی Dart داشت و تصور می کرد این خودرو می تواند با دیگر خودروهای کامپکت همچون هوندا سیویک، تویوتا کورولا و فورد فوکوس رقابت کند. این شرکت، بازاریابی خود را با تبلیغات ۹۰ ثانیه ای در بازی های لیگ برتر بیس بال آل-استار شروع کرد. فروش اولیه کمتر از ۲۰۰ دستگاه در یک ماه بود. همچنین شرکت Chrysler در ماه نوامبر حدود ۴۵۰۰ دستگاه Dart فروخت که بسیار کمتر از آمار فروش ۳۰۰۷۵ و ۲۲۲۵۵ دستگاهی سیویک و کورولا در ماه مشابه بوده است. تحلیل گران وب سایت ادموند، در این رابطه گفته اند، کریسلر سابقه فروش خودروهای کامپکت را نداشته است و تاکنون همیشه جیپ و کامیون می فروخته است به همین دلیل در این عرصه ناکام ماند.

 

 

۳. John Carter

جان کارتر توسط شرکت دیزنی منتشر شد اما عناصر لازم برای موفقیت را در خود نداشت. کارگردان – آندرو استانتون – هیچ گاه قبل از این فیلم، فیلم حرکت زنده نساخته بود. عوامل اجرایی آن نیز تجربه کمی در تولید فیلم داشتند. این فیلم علمی-تخیلی که حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای ساخت و ۱۰۰ میلیون دلار برای انتشار هزینه داشته است، فقط ۶/۳۰ میلیون دلار در سینماهای آمریکا فروش داشته است. دیزنی بلافاصله پس از عرضه این فیلم اعلام کرد که این فیلم بدترین فیلم باکس آفیس بوده است.

۴. تبلت P سونی

در اوایل سال جاری میلادی بود که سونی تبلت P خود را معرفی و عرضه کرد. تبلت P طراحی تاشو دارد و می توان به راحتی آن را در جیب گذاشت و حمل کرد. همین ویژگی باعث به وجود آمدن مشکلی در این محصول برای بیشتر کاربران شد. به دلیل تاشدن این دستگاه، خط مشکی عمیقی در وسط صفحه نمایش ایجاد می شود که بازی کردن، خواندن متن و دیدن عکس را برای کاربر مشکل می کند. در پاسخ به فروش بسیار کم این محصول، سونی آن را با تخفیف بسیار زیاد می فروخت به طوری که در عرض چند ماه، قیمت این تبلت از ۵۴۹ دلار به ۱۹۹ دلار کاهش پیدا کرد. در ماه آگوست، سونی اعلام کرد سیستم عامل تبلت S خود را به نسخه آب نبات ژله ای آپ دیت خواهد کرد اما این به روزرسانی برای تبلت P در نظر گرفته نشده بود. در حال حاضر، سونی این محصول را در وب سایت آمریکایی خود نمی فروشد.

 

 

۵. نوکیا لومیا ۹۰۰

گوشی هوشمند Lumia ۹۰۰ ، نخستین بار در نمایشگاه CES سال جاری میلادی در ماه ژانویه معرفی شد. اما به هیچ وجه فروش خوبی نداشت. بیشترین انتقادی که به این گوشی وارد بود، ضعیف بودن کیفیت صفحه نمایش آن در مقایسه با رقبایش و از همه مهم تر، کم بودن برنامه ها و نرم افزارهای سیستم عامل ویندوز مایکروسافت بود. در ماه نوامبر، نوکیا فروش لومیا ۹۰۰ را آغاز کرد. نوکیا که زمانی بزرگ ترین کمپانی تولید کننده موبایل در جهان بود، اعتراف کرده است در چند سال گذشته به واسطه موفقیت های شرکت های سامسونگ و اپل، از عرصه رقابت خارج شده است. به گزارش گارتنر، در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲، سهم بازار گوشی های هوشمند نوکیا فقط ۳/۴ درصد بود.

 

 

۶. Pan Am

دومین محصول شکست خورده دیزنی در سال جاری میلادی، برنامه تلویزیونی Pan Am است که در سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی کار خود را در شبکه ABC آغاز کرد. در ابتدای کار، با وجود ستارگانی همچون کریستینا ریچی، این سریال در رتبه بندی صعود کرد. هزینه ساخت اپیزود خلبان حدود ۱۰ میلیون دلار بوده است. این برنامه در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد و حدود ۱۱ میلیون بیننده آن را تماشا می کردند. اما آخرین اپیزود این برنامه که در ماه فوریه پخش شد، زیر ۴ میلیون تماشاگر داشت. در همان زمان که این برنامه پخش می شد، حدود ۱۰ میلیون نفر برنامه CSI Miami و ۷/۷ میلیون نفر The Celebrity Apprentice را تماشا می کردند. دلیل این کاهش تماشاگر، پلات لاین خسته کننده و برنامه های تلویزیونی رقیب بود. پخش این برنامه در ماه می به طور رسمی متوقف شد.

۷. اولترابوک

وقتی اینتل اولترابوک خود را معرفی کرد، همه تصور می کردند که رقیب سرسخت مک بوک اپل خواهد بود. اما این اتفاق هرگز رخ نداد. در اوایل سال جاری، شرکت تحقیقاتی IHS پیش بینی کرد تا انتهای سال ۲۰۱۲ ، حدود ۲۲ میلیون اولترابوک عرضه خواهد شد و این تعداد به ۶۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۳ افزایش خواهد یافت. اما در اکتبر این موسسه پیش بینی خود را تغییر داد و اعلام کرد فقط ۱۰ میلیون اولترابوک در سال جاری و ۴۴ میلیون در سال ۲۰۱۳ فروخته خواهد شد. یکی از دلایل کاهش فروش نیز بالا بودن قیمت اولترابوک هاست. اما مشکل اصلی، افزایش تقاضا برای کالاهای قابل حمل همچون تبلت ها و اسمارت فون هاست.

۸. پلی استیشن ویتا

کنسول بازی پلی استیشن ویتا نخستین بار در دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی در ژاپن و در فوریه ۲۰۱۲ در جهان عرضه شد. فروش اولیه این دستگاه بد نبود اما در انتهای ماه فوریه، شرکت اعلام کرد تاکنون حدود ۲/۱ میلیون دستگاه و ۲ میلیون نرم افزار برای آن فروخته است. اما میزان فروش خیلی سریع کاهش پیدا کرد. از تاریخ ۳۰ ژوئن فقط ۲/۲ میلیون دستگاه پلی استیشن ویتا فروش رفته است که از آمار ۶/۳ میلیون دستگاهی کنسول نینتندو ۳DS بسیار دور است. با تازگی، سونی فروش کنسول های ویتا و PSP را جمع آوری کرده است تا فروش کم آن بیش از این باعث شرمساری شرکت نشود. شکایت اصلی از ویتا، ابتدا قیمت ۳۰۰ دلاری آن بود که برای یک کنسول کوچک و ضعیف بسیار گران است. مخصوصا اینکه بازی های ارزان تری در موبایل ها و تبلت ها وجود دارند و دیگر کاربران رغبتی برای خرید کنسول دستی از خود نشان نمی دهند.

 

 

منبع: افکار

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.