نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780 - تکفارس 
نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780 - تکفارس 

نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780

امین حسین پور
۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - 11:39
نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780 - تکفارس 

نگاهی اجمالی بر کارت گرافیکNVIDIA GTX 780

نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780

این کارت گرافیک ۲۶.۷ سانتی متر طول دارد و دارای دو پورت DVI، یک پورت HDMI می باشد. GTX 780 دارای ۲۳۰۴ هسته CUDA می باشد که پنجاه درصد بیشتر از همتای قبلی خود یعنی کارت گرافیک GTX 680 می باشد. همچنین GTX 780 دارای ۳GB حافظه GDDR5 می باشد که پنجاه درصد بیشتر از GTX 680 می باشد. GTX 780 از رابط حافظه ۳۸۴ بیتی بهره می برد که با فرکانس حافظه ۶۰۰۸ مگاهرتزی جفت شده و پهنای باند ۲۸۸.۴ گیگابایت بر ثانیه را به ارمغان می آورد.

نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780

مشخصات بالا بدین معنی است که قردی که کارت گرافیک GTX 580 دارد با ارتقاء آن به GTX 780 حدود هفتاد درصد بهبود عملکرد مشاهده خواهد نمود. فرکانس هسته در این کارت گرافیک به صورت استاندارد ۸۶۳ مگاهرتز می باشد که با با استفاده از فناوری GPU Boost 2 تا ۹۰۰ مگاهرتز نیز قابلیت اورکلاک را داراست.  نسل دوم GPU Boost در پس زمینه سیستم عمل کرده و به صورت داینامیک سرعت پردازنده را بر اساس شرایط کاری تنظیم می کند.

نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780

GTX 780 به طور خودکار تا زمانی که دمای پردازنده از هشتاد درجه سانتی گراد فراتر نرود به اورکلاک کردن ادامه می دهد. فناوری GPU Boost 2 به طور مداوم بر میزان دمای پردازنده نظارت می کند. GTX 780 طراحی غول گرافیک انویدیا یعنی GTX Titan را قرض گرفته است و از سیستم کولینگ vapor chamber (محفظه بخار) برای خنک سازی خود استفاده می کند که شامل یک vapor chamber مسی بوده که حرارت را طی یک فرآیند تبخیر از پردازنده دفع می کند. برای افزایش بهره وری از یک متریال حرارتی ساخت شرکت Shin-Etsu استفاده شده است که بنا به ادعای سازنده  بهبودی دو برابری را نسبت به کارت GTX 680 به ارمغان می آورد. همچنین انویدیا از یک هیت سینک  برای افزایش ناحیه خنک سازی نیز بهره برده است. علاوه بر این، از یک baseplate آلومینیومی هم برای فراهم آوردن خنک سازی بیشتر برای PCB و اجزای دیگر کارت استفاده شده است. کل سیستم کولینگ به وسیله یک پوشش آلومینیومی پوشانده شده است. درقسمت میانی این پوشش یک دریچه پلی کربناتی شفاف وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا بتوانید vapor chamber و هیت سینک را مشاهده کنید.

نگاهی اجمالی بر کارت گرافیک NVIDIA GTX 780

درقسمت کناری کارت لوگوی شرکت به جشم می خورد که هنگام روشن شدن سیستم به رنگ سبز در می آید. GTX 780 از یک کانکتور ۸ پین در امتداد یک کانکتور ۶ پین برای اتصال به منبع تغذیه استفاده می کند. میزان مصرف این کارت ۲۵۰ وات بوده که نسبت به همتای قبلی خود ۲۸ درصد افزایش نشان می دهد. بنابراین، پیشنهاد انویدیا استفاده از یک منبع تغذیه ۶۰۰ واتی می باشد. GTX 780 از طراحی ۲+۶ فازه بهره می برد که انرژی لازم را حتی در موقع اورکلاک فراهم می آورد، شش فاز به پردازنده گرافیکی و دو فاز به حافظه اختصاص یافته اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.