دروغ ۱۳ گوگل واقعیت یافت - تکفارس 
دروغ ۱۳ گوگل واقعیت یافت - تکفارس 

دروغ ۱۳ گوگل واقعیت یافت

کسری نراقی
۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - 22:12
دروغ ۱۳ گوگل واقعیت یافت - تکفارس 

دروغ ۱۳ گوگل واقعیت یافت

در حالی که چند روز پیش ابداع سیستمی برای بو کردن همه چیز از راه دور(حقه روز اول آوریل) “دروغ ۱۳” گوگل نام گرفت، دانشمندان ژاپنی به نوعی به این دروغ پوشش واقعی دادند.


محققان ژاپنی یک نمایشگر قابل بوییدن ابداع کرده اند که کاربر نه تنها امکان تماشای آن را دارد بلکه می تواند قهوه یا غذای نمایش داده شده بر روی آن را ببوید.

این نمایشگر قابل بوییدن که توسط “هاروکا ماتسوکورا” در دانشگاه فناوری و کشاورزی توکیو ابداع شده است، بو را دقیقا در همان نقطه از نمایشگر LCD به هوا می پراکند که مثلا تصویر یک فنجان قهوه قرار دارد.

این فناوری با تغذیه مداوم بو از گلوله های ژل تبخیر شونده به چهار جریان هوایی که هر یک در گوشه ای از نمایشگر قرار دارند، کار می کند.

این جریان هوا از طریق پنکه هایی به صورت موازی با صفحه نمایشگر، وزیده می شود. قدرت و مسیر این جریانها بسته به صحنه نمایش داده شده بر روی نمایشگر متفاوت است. جریان هوا آن قدر ملایم است که کاربر فکر می کند بویی که به مشامش می رسد بوی آن شئی دیجیتالی است که بر روی نمایشگر می بیند.

سیستم کنونی در حال حاضر فقط می تواند در هر زمان یک بو را منتشر کند اما ابداع کنندگان این سیستم می گویند گام بعدی آنها استفاده از نوعی کارتریج مانند کارتریج های چاپگرهاست تا امکان تغییر بو را به آسانی فراهم آورد.

ماتسوکورا می گوید این سیستم می تواند نمایشگرهای تبلیغاتی و همچنین شیوه نمایش در موزه ها را متحول سازد.

این نمایشگر ماه گذشته در کنفرانس واقعیت مجازی IEEE در اورلاندو فلوریدا عرضه شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.