معرفی محصولات جدید Tegra و GeForce کمپانی انویدیا - تکفارس 
معرفی محصولات جدید Tegra و GeForce کمپانی انویدیا - تکفارس 

معرفی محصولات جدید Tegra و GeForce کمپانی انویدیا

علیرضا
۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - 14:31
معرفی محصولات جدید Tegra و GeForce کمپانی انویدیا - تکفارس 

معرفی محصولات جدید Tegra و GeForce کمپانی انویدیا

انویدیا در کنفرانس اختصاصی خود که چند روز پیش در سان خوزه برگزار گردید از نسل‌ های آینده پردازنده موبایل (Tegra) و همچنین نسل آینده پردازنده‌ های گرافیکی (Geforce) این شرکت پرده برداری نمود. قصد داریم تا معرفی کوتاهی از این محصولات را داشته باشیم. با ما همراه باشید.

انویدیا دو نسل آینده تراشه های جی فورس را با نام ‌های “ماکسول” و “ولتا” معرفی کرد

انویدیا در کنفرانس اختصاصی خود که چند روز پیش در سان خوزه برگزار گردید از نسل‌ های آینده پردازنده موبایل و همچنین نسل آینده پردازنده‌ های گرافیکی (GPU) این شرکت پرده برداری نمود. مدیرعامل انویدیا یعنی جناب اقای “جن ‌سان ‌هانگ” اعلام نمود که پس از پلتفرم کنونی کپلر (Kepler) آن ها پلتفرم Maxwell و سپس Volta را عرضه خواهند که در آن علاوه بر افزایش قدرت پردازش گرافیکی به میزان شگفت‌ انگیزی بر پهنای باند حافظه افزوده شده است.

nVidia

nVidia

کارت‌ های گرافیکی فعلی انویدیا بر اساس معماری کپلر (Kepler) این شرکت روانه بازار می ‌شوند. انویدیا قصد دارد در سال ۲۰۱۴ معماری Maxwell را عرضه کند که در آن از یک حافظه مجازی متحد استفاده می ‌شود تا GPU بتواند حافظه CPU را ببیند یا بخواند و یا برعکس CPU بتواند به حافظه GPU دسترسی داشته باشد. در واقع در Maxwell تمام حافظه سیتم توسط هر دو پردازنده اصلی و پردازنده گرافیک در دسترس خواهد بود و احتمالا چیزی شبیه به معماری کنونی APU های AMD را در تراشه های Maxwell انویدیا پیاده سازی نموده است.

کارت‌های گرافیک مبتنی بر تراشه‌های Volta که قرار است در سال ۲۰۱۶ عرضه شوند بنابر ادعاای خود انویدیا قادر به انتقال حدود ۱ ترابایت اطلاعات در ثانیه خواهند بود! این مورد با قرار دادن DRAM بر روی GPU صورت می گیرد که انویدیا بین آن ها یک لایه سیلیکون قرار داده است. با ایجاد یک منفذ در داخل لایه سیلیکونی و اتصال لایه ها به یکدیگر، انتقال کامل داده های یک دیسک بلوری در تنها حدود یک پنجاهم ثانیه میسر می گردد. اعداد و ارقام بیان شده فوق العاده به نظر می‌ رسند و به این ترتیب در سال ۲۰۱۶ شاهد رشد شگفت انگیز گرافیک های کامپیوتری و قاعدتا بازی ‌های ویدیویی خواهیم بود. حالا باید منتظر پاسخ کوبنده AMD در معرفی تراشه های سری HD9000 و سری بعد از آن باشیم تا ببینیم AMD چگونه پاسخ انویدیا را می دهد.

انویدیا دو نسل آینده تراشه های تگرا را با نام ‌های “لوگان” و “پارکر” معرفی کرد

سیستم روی یک چیپست انویدیا یکی از مطرح ‌ترین ‌سیستم روی یک چیپست های دنیای موبایل است و بسیاری از تلفن ‌های هوشمند و تبلت ‌ها از جمله نکسوس ۷ گوگل و وان ایکس پلاس اچ تی سی به این تراشه ها تجهیز شده ‌اند. حالا انویدیا در کنفرانس اختصاصی خود که چند روز پیش در سان خوزه برگزار گردید از دو نسل آینده محصولات تگرا پرده برداری کرد. مدیرعامل انویدیا گفت که نسل آینده تراشه های موبایل این شرکت، ۱۰۰ برابر بهتر از اولین تراشه های نسل اول عمل می‌ کند. با تک فارس و  معرفی لوگان و پارکر که پس از تگرا ۴ روانه بازار خواهد شد، همراه باشید.

مدیرعامل کمپانی انویدیا، یعنی جناب آقای “جن ‌سان‌ هانگ” در کنفرانس این شرکت در رابطه با دو نسل آینده تراشه های موبایل کمپانی  انویدیا صحبت کرد و گفت که نسل پنجم این تراشه‌ ها نسبت به نسل اول ۱۰۰ برابر قوی ‌تر خواهند شد.

تگرا ۴ انویدیا اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاه CES 2013 معرفی شد و انویدیا کمی پس از نمایشگاه CES امسال از تراشه Tegra 4i نیز پرده برداری نمود، تراشه‌ ای که تمام قابلیت‌ های تگرا ۴ را دارا است و با یک مودم  ۴G LTE نیز یکپارچه شده است و حالا قرار است که نسل بعدی این تراشه با نام لوگان (Logan) در اواخر امسال روانه بازار شود. پس از لوگان نیز انویدیا نسل پنجم تگرا را با نام پارکر (Parker) را راهی بازار خواهد کرد (احتمالا چیزی حدود ۲ سال دیگر).

انویدیا ادعا کرده است که تراشه های “لوگان” با گرافیک کپلر انویدیا یکپارچه شده اند و از CUDA که مدل برنامه ریزی انویدیا برای GPU است پشتیبانی می ‌کند تا کاربر بتوانند چندین برنامه را در یک لحظه انجام دهد (قابلیت مولتی تسکینگ که هم اکنون هم در تراشه های دیگر شرکت ها وجود دارد). تراشه های “پارکر” نیز اولین پردازنده انویدیا از پروژه دنور (Project Denver) خواهد بود که بطور کامل از پلتفرم ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌ کند (این پلتفرم هم هم اکنون توسط معماری ARM Cortex A57 معرفی شده است و چیز جدیدی نیست و ARM و TSMC تولید انبوه این پردازنده ها را تا ۶ ماه آینده شروع می کنند). به این ترتیب این تراشه های موبایل انویدیا برای استفاده در سرورها یا کامپیوتر ها نیز کاربرد خواهند داشت. پروژه دنور اولین بار در نمایشگاه CES 2011 بود که مطرح شد، اما تا به امروز اطلاعاتی زیادی در رابطه با آن از طرف انویدیا ارائه نشده بود.

قابلیت جالب دیگر تراشه “پارکر” در یکپارچگی آن با گرافیک قدرتمند Maxwell خواهد بود که در واقع معماری جدید انویدیا برای پردازش گرافیکی است (معماری که قرار است بعد از معماری کپلر به بازار آید).

انویدیا امیدوار است تا به این ترتیب تولید کنندگان ابزارهای موبایل تراشه های ساخت این شرکت را به محصولات رقیب قدرتمندش، کوالکام ترجیح دهند. اما تا به اینجای کار به نظر می ‌رسد که تولید کنندگان، هوشمندانه فریب تبلیغات انویدیا را نخورده اند و کوالکام را انتخاب نموده ‌اند و تمام پرچم‌ داران امسال از اچ تی سی وان و آپتیموس جی پرو گرفته تا نسخه های ۴G LTE گلکسی اس ۴ سامسونگ، همگی از تراشه‌ های ساخت کوالکام در محصولات خود بهره برده ‌اند. سونی نیز که همیشه یار وفادار کوالکوم بوده است و در محصولات جدیدش از پردازنده های کوالوم استفاده نموده است. حال باید منتظر ماند و دید بازار تبلت‌ ها به سمت کدام پردازنده گرایش پیدا خواهد کرد. هر چند که گفته می شود در آن بازار هم انویدیا محصول مهم و سرنوشت ساز “نکسوس ۷” بعدی را از دست داده است و قرار است نکسوس ۷ بعدی که اردیبهشت ماه معرفی می شود با تراشه های اسنپدراگون کوالکوم معرفی گردد.

p dir=”RTL” style=”text-align: justify”

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید