آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7 - تکفارس 
آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7 - تکفارس 

آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7

سعید مزارعی
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - 22:33
آیفون ۷ در مقابل گلکسی S7 - تکفارس 

تنها دو شرکت تولید کننده ی گوشی در جهان هست که می توانند گوشی های بالای ۶۰۰ دلار را به تعداد میلیون ها عدد به فروش برساند و به همین دلیل است که مقایسه ی دو گوشی اپل آیفون ۷ و سامسونگ گلکسی S7 یکی از بحث های داغ در حوزه ی تکنولوژی است.

شرکت اپل گوشی آیفون ۷ را با ویژگی ها و قابلیت های بیشتری نسبت به شایعات و انتظارات به روز رسانی کرد. از جمله ی این ویژگی ها می توان به صفحه نمایش با رنگ های گسترده ، تثبیت کننده ی اپتیکال جدید و قابلیت ضد آب بودن اشاره کرد. گواهینامه ی IP67 یکی از نکات مثبت و مزیت هایی است که امسال اپل آن را برای گوشی های خود به ارمغان آورده است ، اما گوشی های سامسونگ چند سالی است که این ویژگی را به گوشی های خود اضافه کرده است و گوشی هایی با قابلیت مقاوت در برابر آب و گرد و غبار روانه بازار می کند.

هنوز هم گوشی سامسونگ گلکسی S7 ویژگی ها و قابلیت هایی دارد که ظاهرا بسیار جلوتر از گوشی های آیفون است و به راحتی می تواند آن را شکست دهد ، حداقل روی کاغذ اینگونه به نظر می رسد. آیا گوشی آیفون که ۶ ماه زود تر از گوشی S7 عرضه شد می تواند شما را به فکر فرو ببرد حتی اگر شما یکی از طرفداران اندروید هستید؟ خواهیم دید…

طراحی

هر دو گوشی آیفون ۷ و گلکسی S7 طراحی نسل پیشین خود را حفظ کرده و آن را تغییر نداده اندو می توانند باعث شوند که نتوانیم به راحتی تفاوت آن ها را با نسل های پیشین متوجه شویم. اپل اما تغییراتی هر چند کوچک را برای این گوشی در نظر گرفته است که برای مثال می توان به جا به جایی خطوط آنتن این گوشی از پشت گوشی به لبه های بالا و پایین دستگاه ، تغییر دکمه ی فیزیکی خانه به یک دکمه ی خازنی جدید غیر قابل کلیک ، حذف جک آنالوگ ۳.۵ میلی متری خروجی صدا ، قابلیت ضد آبی ، اسپیکرهای استریو ، قرار دادن لنز دوربین بزرگ تر در پشت گوشی و اضافه کردن دو رنگ مشکی جدید بسیار زیبا ( مشکی مات و مشکی براق ) اشاره کرد. این ها تقریبا نشانه های کافی بود تا حس کنیم که گوشی نسبت به نسل گذشته خود باز طراحی شده است.

مدل ۲۰۱۶ این گوشی ها هم در دو نسخه عرضه شد که یکی لبه های تخت داشت و دیگری با لبه های خمیده عرضه شد و با اندازه ی معقولی که در گوشی های هوشمند امروزی رواج دارد تولید شده است. البته این گوشی در مقایسه با آیفون ضخیم تر است. شرکت اپل دکمه ی فیزیکی خانه در گوشی آیفون را با یک دکمه ی جدید لمسی که هنگام فشار به کاربر بازخورد می دهد جایگزین کردهاست در صورتی که سامسونگ از همان دکمه های سنتی فیزیکی در گوشی خود استفاده کرده است. دکمه ی خانه در گوشی گلکسی S7 از جای خود بیرون زده و به مرور زمان و اتفاقاتی ممکن است خراب شود ، در حالی که دکمه ی خانه ی لمسی جدید آیفون به سختی ممکن است که آسیب ببیند. دکمه ی لمسی به کار رفته برای هم کسانی که تازه از اندروید آمده اند و هم برای کسانی که گوشی آیفون جدیدتر گرفته اند نو و جذاب است اما این دوره ی جذب کوتاه خواهد بود.

صفحه نمایش

یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی با دقت ۷۵۰ در ۱۳۳۴ از نوع LCD برای آیفون ۷ در نظر گرفته شده است. همچنین یک صفحه نمایش ۵.۱ اینچی با دقت ۱۴۴۰ در ۲۶۵۰ از نوع AMOLED برای گوشی گلکسی S7 به کار رفته است. وقتی بحث بر روی دقت صفحه نمایش باشد به نظر یک جنگ نابرابر به نظر می رسد ، اما صفحه نمایش HD به کار رفته در آیفون به خوبی برای آن کافی به نظر می رسد در صورتی که صفحه نمایش Quad HD گوشی S7 به نظر برای آن زیاد است و قدرت خیلی اضافه تری برای یک صفحه نمایش ۵ اینچی دارد. صحبت از قدرت شد جالب است بدانید که گوشی S7 تنها قادر است نهایتا تا ۵۰۰ نیت روشنایی بدهد در حالی که آیفون ۷ می تواند به سطح روشنایی تا ۶۰۰ نیت برسد که این میزان روشنایی بسیار به بهتر دیده شدن صفحه نمایش زیر تابش مستقیم نور آفتاب کمک می کند.

در مورد رنگ ها آیفون بهتر عمل کرده است. این اولین گوشی با مدیریت رنگ های فعال است که DCI-P3 را پوشش می دهد که اپل آن را وسعت ” رنگ گسترده” نام نهاده است. با گوشی گلکسی S7 شما می توانید به دلخواه حالت رنگ ” Basic ” را انتخاب کنید که باعث می شود صفحه نمایش وسعت sRGB گسترده را پوشش دهد که در حالت پیش فرض این صفحه نمایش رنگ ها را سرد و اشباع به تصویر می کشد. در طرف دیگر اپل مدیریت رنگ ها فعال را از IOS 9 ارائه می دهد که اگر تصویر به صورت داخلی با sRGB باشد صفحه نمایش آن را به صورت عادی نمایش می دهد در حالی که اگر تصویر با وسعت رنگی  گیترده تر مثل P3 گرفته شود ، صفحه نمایش به صورت خودکار آن را در قالب ” رنگ گسترده ” نشان می دهد. از این حالت راحت تر برای کاربر نمی توانست باشد و نیازی به تغییر حالت به صورت دستی و درگیر شدن با تنظیمات آن نیست.

وقتی پای نمایش زاویه به میان بیاید هر دو گوشی عملکرد خیلی خوبی در این زمینه داشته اند و صفحه نمایش AMOLED گوشی S7 حتی در حالت Basic سرد تر و مایل به آبی با کوچک ترین شیب از تلفن است. برای قدرت پردازش اضافی تصویر ، گوشی آیفون به تکنولوژی تاچ ۳ بعدی مجهز است که تفاوت میان میزان فشار را درک می کند و به فشار آهسته و محکم به طور مجزا واکنش نشان می دهد. اپل و اشخاص ثالث در تلاش هستند تا این ویژگی را کاربردی تر کنند اما تا کنون چیزی که ما مشاهده کردیم این بود که این ویژگی تاکنون زیاد هم ضروری نبوده است. سامسونگ هم برای جبران مافات از مزیت های صفحه نمایش LED استفاده کرده و قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را ارائه داده است و با این ویژگی می توان همیشه ساعت و تاریخ و اعلان ها و سایر چیزها را در حالی که گوشی قفل است نشان داد.

منبع : phoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید