آدام جنسن، در ابعاد کوچک‌تر! | نقد و بررسی بازی Deus Ex Go - تکفارس 
آدام جنسن، در ابعاد کوچک‌تر! | نقد و بررسی بازی Deus Ex Go - تکفارس 

آدام جنسن، در ابعاد کوچک‌تر! | نقد و بررسی بازی Deus Ex Go

دانیال دهقانی
۹ مهر ۱۳۹۵ - 21:23
آدام جنسن، در ابعاد کوچک‌تر! | نقد و بررسی بازی Deus Ex Go - تکفارس 

پلتفرم گوشی های هوشمند به شدت در حال ترقی است. شاید بتوان گفت که پیشرفت این گوشی ها اکنون از پیشرفتی که کنسول ها در نسل های ششم و هفتم کردند نیز بیشتر است و بر خلاف کنسول ها که باید یک چرخه چند ساله را طی کنند تا وارد بعد جدیدی شوند (هرچند که در نسل هشتم این قاعده دست خوش تغییراتی شد که پرداختن به آن ها در این مقاله نمی گنجد) گوشی های هوشمند به جرئت می توان گفت هر روز در حال پیشرفت هستند و همین پیشرفت روز افزون، باعث شده تا رقابت شدیدی میان توسعه دهندگان مختلف بر سر تکامل هر چه سریع تر بازی های خود به راه بیفتد که در نهایت، این رقابت هم به نفع خود سازندگان است و هم به نفع خریداران و باعث می شود همواره شاهد انتشار عناوین باکیفیتی باشیم. یکی از آن شرکت هایی که بیشتر عناوین مختلف آن را بر روی کنسول ها تجربه کرده ایم، اسکوئر اینکس (Square Enix) است. این شرکت که صاحب امتیاز فرانچایزهای بزرگ و تاثیرگذاری چون Thief، Hitman، Final Fantasy و Tomb Raider است اخیراً پای خود را به بازار بازی های مربوط به گوشی های هوشمند هم باز کرده و اتفاقاً مسیر هوشمندانه ای را هم در پیش گرفته: عرضه یک نسخه جانبی از سری بازی های پرطرفدار خود بر روی این پلتفرم. این تصمیم از دو جهت جالب است؛ یکی این که با ابعاد جدیدی از سری بازی های مختلف این شرکت که خاطرات مختلفی با آن ها داریم آشنا می شویم (به واسطه سبک و سیاق خاصی که این عناوین در نسخه های مربوط به گوشی های هوشمند به خود می گیرند) و دوم هم آن که خود شرکت هم سودش تضمین شده است، چرا که طرفداران این سری بازی ها بدون شک برای تجربه نسخه جدید آن ها بر روی گوشی خود، حاضر به پرداخت مبلغ مورد نظر و خرید آن خواهند بود. قبل تر این شرکت با عرضه دو بازی Hitman Go و Lara Croft Go پای دو سری Hitman و Tomb Raider را به گوشی های هوشمند باز کرده بود و حال نوبت به Deus Ex رسیده تا با Deus Ex Go شانس خود را بیازماید. در ادامه، با تک فارس همراه باشید تا به نقد و بررسی این بازی بپردازیم.

مطمئناً وقتی پسوند Go را در انتهای نام بازی می بینید، تصوراتی در ذهن تان پدید می آید که اکثراً هم درست هستند. یعنی اگر با اسکوئر اینکس و بازی های موبایلی اش که دارند کم کم همچون فیلم های کمیک بوکی مارول به یک کهکشان تبدیل می شوند آشنا باشید و Hitman Go و Lara Croft Go را در حد قابل قبولی بشناسید، مطمئناً در مورد کلیت Deus Ex Go هم پیشبینی های درستی خواهید داشت و این اولین نکته قابل توجه بازی است. عناوین Go اسکوئر اینکس در حقیقت ژانر بسیار خاص و بدیعی در قیاس با عناوین اصلی سری های خود دارند و در آن ها، هوش و ذکاوت بازی بازان حرف اصلی را می زند. پس در حقیقت، با یک بازی معمایی – ماجرایی طرف هستیم. گفته شد که با دیدن پسوند Go ذهنیت هایی برای شما پدید خواهد آمد. این هم خوب است و هم بد. خوب از آن جهت که افرادی چون نگارنده که با دو بازی Hitman Go و Lara Croft Go به اندازه کافی ارتباط برقرار کرده اند بی هیچ شک و شبهه ای از Deus Ex Go هم خوششان خواهد آمد. نکته منفی هم از آن جهت است که مسلماً پس از گذشت مدتی، این گیم پلی کلی سری Go ممکن است برای برخی رنگ ببازد و دیگر آن زرق و برق اولیه را نداشته باشد. البته، خوشبختانه اسکوئر اینکس مونترال به عنوان توسعه دهنده این سه بازی هنوز آن قدری سودجو نشده که بخواهد مثلاً فقط جای لارا کرافت را با مامور ۴۷ یا آدام جنسن تغییر دهد و دوباره در ازای بازی خود، طلب چندین دلار کند. این استودیو (که احتمالاً در آینده بسیار بیشتر از آن خواهیم شنید) توانسته به خوبی با وجود آن که تمامی این بازی ها را بر پایه سبک Turn – Based (حرکت نوبتی) بنا کرده، توانسته به میزان کافی آن ها را از یک دیگر متمایز سازد و در حقیقت تمامی این ۳ بازی دارای نکات منحصر به فرد و خاصی هستند که در اصل از سری اصلی خود وام گرفته شده اند.

3075009-dxg_la_colors_07

سبک و سیاق بازی به Hitman Go و Lara Croft Go شباهت دارد

بگذارید از همین ابتدا تکلیف را مشخص کنیم: Deus Ex Go بیشتر شبیه به Hitman Go است تا Lara Croft Go، اما در کل به شکل عجیبی از هر دو ساخته قبلی اسکوئر اینکس مونترال جذاب تر به نظر می آید! اولاً در این بازی داستان به شکل جدی تری دنبال می شود، هر چند که هنوز نه شاهد میان پرده (یا به قول انگلیسی ها، Cut Scene) خاصی هستیم و نه شخصیت ها صداگذاری شده اند، ولی باز هم نسبت به دو بازی موبایلی قبلی اسکوئر اینکس مونترال شاهد نقش پر رنگ تر داستان در این عنوان هستیم. در Deus Ex Go داستان بازی با رد و بدل شدن دیالوگ هایی میان شخصیت ها روایت می شود. البته، کات سینی در بازی وجود ندارد و شخصیت ها هم صداگذاری نشده اند پس طبیعتاً شاهد نقش بستن این متون بر روی صفحه گوشی خود خواهید بود. به مانند همیشه، آدام جنسن باید به دنبال خنثی کردن نقشه های تروریستی برود و در این میان باید به کمک همراهان و دوستان خود، از پس دشمنان نیز برآید. داستان بازی را به طور کلی نمی توان در سطح داستان عناوین اصلی سری Deus Ex همچون Human Revolution قرار داد و مسلماً در سطح پایین تری قرار می گیرد که البته اگر به پلتفرم بازی هم دقت کنیم، متوجه می شویم نباید انتظارات مان در آن حد بالا برود، ولی بازی به نوبه خود از لحاظ داستانی عملکرد جالبی دارد و حداقل از Hitman Go و Lara Croft Go از نظر داستانی بهتر است و به همین جهت می توان گفت که خوشبختانه اسکوئر اینکس مونترال از این جهت کار خود را بهبود بخشیده و می توان امیدوار بود که در ادامه نیز این روند رو به رشد و صعودی ادامه پیدا کند و در عناوین بعدی این استودیو، شاهد داستان و روایت داستانی بسیار بهتر و مطلوب تری نیز باشیم.

گیم پلی بازی هنوز همان رکن اصلی دو ساخته قبلی استودیو را در خود دارد، یعنی حرکت نوبتی یا به قولی Turn – Based بودن. در این بازی نیز شما در هر مرحله، به مکانی خاص فرستاده خواهید شد که در آن، خطوط مربوط به حرکت شما مشخص است و مسیر شما هم پر است از دشمنان مختلف. شما باید مسیر خود را به گونه ای هوشمندانه انتخاب کنید تا هم به مقصد برسید و هم در این میان، از گزند دشمنان در امان بمانید. بازی به مانند سری اصلی از المان های مخفی کاری نیز بهره می برد و به طور قطع هر چقدر سعی کنید بیشتر از چشم دشمنان دور بمانید، راحت تر می توانید به مقصد خود برسید. همین یکی از بزرگ ترین نقاط قوت بازی است. بازی شما را محدود به استفاده از یک یا چند روش خاص نمی کند. در حقیقت، این خود شما هستید که انتخاب می کنید از کدام مسیر پیش خواهید رفت، دشمنان را از پای خواهید آورد و آیا وسایل الکترونیکی را هک خواهید کرد یا خیر. تمامی این ها منوط به خود شماست و خود شما مسیر و شاید بتوان گفت “سبک” بازی را انتخاب می کنید. شما می توانید همچون یک قاتل حرفه ای، هر چه دشمن در سر راه خود می بینید را قلع و قمع کنید و به نوعی مرحله را به طور کامل “پاکسازی” کنید، شاید هم همچون گرت (Gareth) در سری Thief ترجیح می دهید تا در سایه ها و به دور از سر و صدا راه خود را پیش ببرید. همه این انتخاب ها مربوط به خود شماست و در حقیقت بازی به شما آزادی عمل کافی را اعطا می کند تا بازی را به شیوه دلخواه خود جلو ببرید.

deus-ex-go-game-mechanics-screens-01

بازی از لحاظ گرافیکی زیبا به نظر می رسد

کلیت مراحل بازی شامل رسیدن به یک نقطه خاص می شود. یعنی در حقیقت هدف تقریباً تمامی مراحل بازی همین است ولی برای رسیدن به این هدف در هر مرحله باید با چالش های متفاوت و متنوعی رو به رو شوید. مثلاً، در بازی وسایل الکترونیکی مختلفی وجود دارد که مانع از پیشروی شما می شوند، همچون ماشین های مسلسل خودکار (Turret) که با عبور شما از مقابل شان، به شلیک در می آیند. در این بین شما باید با هک کردن آن ها، راه خود را هموار کنید. شاید هم البته به اقتضای مرحله مجبور به استفاده از یک قابلیت مکانیکی دیگر شوید و آدام جنسن را برای مدت محدودی (۱ حرکت) نامرئی کنید تا بتوانید با خیال آسوده از مقابل آن ماشین عبور کنید. دشمنان شما فقط انسان ها نیستند، بلکه گاهاً با روبات های مختلفی نیز مواجه خواهید شد که از لحاظ ابعاد و جثه متفاوت با یکدیگر هستند.

مراحل ابتدایی بدون شک برای شما آسان جلوه خواهند کرد، ولی هر چه جلوتر می روید بازی رنگ و بوی سخت تری به خود می گیرد و کار تا جایی پیش می رود که دیگر در اواخر بازی، از سختی مراحل و شدت فکر کردن برای رد کردن آن ها عرق بر روی پیشانی شما خواهد نشست! این سختی مراحل تا جایی پیش می رود که شما شاید به فکر استفاده از راهنمای بازی بیفتید. این راهنما به گونه ای عمل می کند که بهترین راه رد کردن مرحله را برای شما نمایان می کند. البته، شما بیش از چند بار در طول بازی نمی توانید از آن استفاده کنید و پس از آن باید با استفاده از قابلیت پرداخت درون برنامه ای تعداد دفعات استفاده از آن را شارژ کنید. اینجا یکی از ضعف های بازی خود را نمایان می کند. به طور کلی پرداخت درون برنامه ای قابلیت آزار دهنده ای است، ولی در Deus Ex Go از همیشه آزار دهنده تر جلوه می کند چرا که گاهاً حس می کنید سازندگان از قصد مراحل بازی را آن قدر سخت طراحی کرده اند که مجبور شوید برای رد کردن آن سر کیسه را شل کرده و اسکناس های واقعی خرج کنید. سیستم پرداخت درون برنامه ای بیشتر خشم مخاطب را بر می انگیزد و ای کاش که سازندگان به خاطر ترغیب مردم به استفاده از آن، بازی را انقدر بی جهت دشوار نمی ساختند.

deus-ex-go-guards-screens-01

گول مراحل ساده ابتدایی بازی را نخورید! مراحل انتهایی بازی اشک شما را در خواهند آورد!

بازی از لحاظ تنوع محیط ها و دشمنان در سطح کاملاً قابل قبولی قرار دارد. دشمنان در بازی متنوع هستند و در حقیقت به میزان مناسبی دشمن مختلف در بازی وجود دارد. محیط ها نیز در بازی هم پرجزئیات و جالب هستند و هم تنوع مطلوبی دارند. در این میان نباید از گرافیک خوب بازی هم غافل شد. به جرئت باید گفت در میان عناوین Go اسکوئر اینکس این بازی بالاترین کیفیت را دارد و خوشبختانه به خاطر پلتفرم مقصد، سازندگان به دنبال بهانه آوردن به خاطر کیفیت پایین بازی از لحاظ گرافیکی نبوده اند. بازی به نسبت دو عنوان قبلی اسکوئر اینکس مونترال به خوبی با پیشرفت هایی همراه بوده و حالا یک تم زرد رنگ بر اکثر مراحل بازی غالب است که حال و هوای خاصی به آن اعطا کرده. بازی به طور کلی با مشکل فنی خاصی هم رو به رو نیست. بازی با کیفیت معمولی (Medium) بر روی گوشی های میان رده ای نیز به راحتی قابل اجرا است و برای اجرای بدون مشکل این بازی، الزاماً نیازی به یک گوشی پرچمدار ندارید. از دیگر نکات قابل توجه موسیقی های بازی است. موسیقی های بازی که همگی الکترونیک هستند و عمدتاً به کمک Synthsizer ساخته شده اند به بازی همان حال و هوای خاص و مملو از تکنولوژی های جدید و نوین را اعطا کرده اند و می توان موسیقی های بازی را جزو بزرگ ترین نقاط قوت آن دانست.

در پایان، باید گفت اسکوئر اینکس مسیر جالبی را برای آوردن سری بازی های محبوب خود به پلتفرم گوشی های هوشمند انتخاب کرده و Deus Ex Go نیز به شکل جالبی موفقیت آمیز ظاهر شده و مسیری که Hitman Go و Lara Croft Go ساخته بودند را ادامه می دهد. این بازی را می توان جزو موفق ترین و بهترین بازی های موبایلی امسال دانست که حرف های زیادی برای گفتن دارد و با توجه به موفقیت هایش، احتمال می رود که اسوئر اینکس در آینده دیگر سری های محبوب خود چون Thief را هم به موبایل ها بیاورد.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.