مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، IBM و آمازون تفاهم نامه ای بر سر هوش مصنوعی امضا کردند - تکفارس 
مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، IBM و آمازون تفاهم نامه ای بر سر هوش مصنوعی امضا کردند - تکفارس 

مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، IBM و آمازون تفاهم نامه ای بر سر هوش مصنوعی امضا کردند

علی سیف الهی
۸ مهر ۱۳۹۵ - 18:55
مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، IBM و آمازون تفاهم نامه ای بر سر هوش مصنوعی امضا کردند - تکفارس 

۵ شرکت بزرگ دنیای تکنولوژی مشارکتی را آغاز کرده اند که هدف آن فهماندن جنبه های خوب هوش مصنوعی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

نشریه ی New York Times در اوایل ماه سپتامبر گزارش داد که شرکت های مایکروسافت، گوگل، IBM، آمازون و فیسبوک ملاقاتی را داشته اند و بر روی یک پروژه ی مرتبط با هوش مصنوعی بحث کرده اند. حال آن ها به نتیجه رسیده اند. همکاری آن ها به صورت رسمی “همکاری بر روی هوش مصنوعی برای رسانده فایده به مردم و جامعه” نام دارد و هدف اصلی اش مطمئن کردن خاطر مردم از این است که تحقیقات در زمینه ی هوش مصنوعی، تنها برای ساخت ربات های کشنده نیست و اهداف انسان دوستانه ای دارد.

همکاری در هوش مصنوعی تحقیقات مرتبط را پشتیبانی خواهد کرد و بهترین موارد اخلاقی، شافیت و حریم خصوصی را در مطالعات هوش مصنوعی پیشنهاد خواهد داد. این پروژه همچنین قصد دارد تا یک پلتفرم بازی را ایجاد کند تا محققان و افراد کلیدی این صنعت بتوانند با یکدیگر تعامل و همکاری کنند و با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

وب سایت این گروه اصول خود را چنین بیان می کند:

ما باور داریم که تکنولوژی هوش مصنوعی هدف خود را که ارتقای کیفیت زندگی مردم است، حفظ خواهد کرد و می تواند اهرمی باشد برای این که انسان ها چالش های جهانی همانند تغییرات آب و هوایی، غذا، نا برابری، سلامت و آموزش را با موفیت سامان داده و حل و فصل نماید.”

همه ی این پنج شرکت بنیان گذار این همکاری دارای پروژه های هوش مصنوعی بزرگی هستند. IBM سازنده ی هوش مصنوعی شناخته شده ی واتسون است. گوگل هم شرکت مادر دیپ ماند، همان تیم پشت سر هوش مصنوعی آلفاگو است. آمازون دستیار صوتی الکسا را دارد که امروزه در اسپیکر های اکو وجودیت یافته اند و مایکروسافت نیز دستیار صوتی کورتانا و همچنین ۱۰۰ ها پروژه ی چت بات ها را دارد. در آخر نیز، فیسبوک برای بسیاری از قابلیت های خود متکی به هوش مصنوعی است. قابلیت هایی همانند تشخیص چهره و News Feed.

شاید جای سوال باشد که چرا در این گروه، اپل وجود ندارد. آقای اریک هوارتز، یکی از معاونین شرکت مایکروسافت به نشریه ی The Guardian گفته است که این گروه مذاکراتی را با کوپرتینویی ها داشته اند. او گفت که: “من میدانم که آن ها از اثرات این کار آگاه هستند. و من به شخصه امید دارم که آن ها به این تیم ملحق شوند.” دیگر نام بزرگی که در این لیست حضور ندارد، هوش مصنوعی اپن ایلان ماسک است. این پروژه ی تحقیقاتی بدون منفعت قول داده است تا نتایج خود را با همه به اشتراک بگذارد. شاید این مورد تغییر کند، چون این شرکت برنامه دارد تا شرکت های بیشتری را از سراسر دنیا دعوت کند تا بخشی از فواید این تحقیقات را از آن خود کنند.

نظر شما در این باره چیست؟

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.