دانشمندان از اسکن سه بعدی برای خواندن کتیبه ای عتیقه استفاده کردند - تکفارس 
دانشمندان از اسکن سه بعدی برای خواندن کتیبه ای عتیقه استفاده کردند - تکفارس 

دانشمندان از اسکن سه بعدی برای خواندن کتیبه ای عتیقه استفاده کردند

علی سیف الهی
۲ مهر ۱۳۹۵ - 14:00
دانشمندان از اسکن سه بعدی برای خواندن کتیبه ای عتیقه استفاده کردند - تکفارس 

دنیای علم روز به روز در حال پیشرفت است و تکنولوژی نیز سرعت این پیشرفت را چندین برابر کرده است. دانشمندان به تازگی توانسته اند با اسکن سه بعدی و بدون تماس دست، کتیبه ای قدیمی را بخوانند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

این دانشمندان اولین “رمز گشایی مجازی” یک کتیبه ی بسیار آسیب دیده، کتیبه ی En-Gedi را انجام دادند، تا بدون نابود کردن آنچه از این کتیبه باقی مانده، محتوایش را بخوانند. این تیم از یک اسکن حجمی با رزولوشن بالا استفاده کرده اند تا مدلی سه بعدی از این کتیبه بدست آورند، و سپس به دنبال پیکسل های برجسته در این مدل بودند (نشانه هایی از این که احتمالا در این محل ها جوهر وجود داشته باشد)، و به صورت مجازی کتیبه ها پهن و مسطح کردند تا نشانه های متنی را قابل خواندن کنند.

پردازش این کار بسیار کند است، چون شما مجبور هستید تا قطعه های مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهید و خطوط متنی را که چندین سال مجهول مانده بود را از اول بسازید. هر چند حاصل این کار ها بسیار ارزشمند بود. محققان دریافتند که این کتیبه یکی از نسخه های اولیه ی کتاب Pentateuchal از انجیل است که در یک مکان تاریخی کشف شده بود و حداقل مربوط به ۱۵۰۰ سال پیش بود. این تکنیک کاربرد وسیعی نخواهد یافت چون کنیبه های بزرگی در سراسر دنیا وجود دارند، اما این نشان از این دارد که تکه هاش شکننده ی تاریخ مکتوب دیگر محدودیت های خود را ندارند و در آینده به راحتی خوانده خواهند شد.

نظر شما در این بازی چیست؟

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.