با جک ۳٫۵ میلی متری صدا خداحافظی کنید! - تکفارس 
با جک ۳٫۵ میلی متری صدا خداحافظی کنید! - تکفارس 

با جک ۳٫۵ میلی متری صدا خداحافظی کنید!

امید بصیری
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - 18:42
با جک ۳٫۵ میلی متری صدا خداحافظی کنید! - تکفارس 

همانند نمایش اخیر USB C-Type, اینتل غول دنیای تکنولوژی اعلام کرده که آن ها دلایل خوبی به سازنده ها داده اند تا جک ۳٫۵ میلی متری هدفون را کنار گذاشته و از USB C-Type به جای آن استفاده کنند. در ادامه ی خبر با تکفارس همراه باشید.

یکی از ارزشمند ترین تکنولوژی های دنیای کامیپوتری یعنی USB ممکن است به کنار گذاشته شدن یک استاندارد قدیمی یعنی جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون کمک کند.

جک ۳٫۵ میلی متری هدفون به عنوان راهی برای اتصال هدفون به Walkman های سونی مورد استقبال و توجه خیل عظیمی از دوست داران تکنولوژی قرار گرفت و پس از آن مسیری برای تبدیل شدن به یک راه مطمئن برای وصل کردن هدفون ها به تقریباً هر وسیله ی کامپیوتری و گوشی هوشمندی را طی کرد و دراین مسیر نیز بسیا موفق بود. اما اگر اینتل و شرکای تجاری اش همین مسیر را در پیش بگیرند پورت USB C-Type که تاکنون بر روی برخی از گوشی های هوشمند رده بالا همچون گلکسی نوت ۷ و رایانه های شخصی بسیار سطح بالا استفاده شده است ممکن است جای این جک محبوب را بگیرد.

یکی از بزرگترین مشکلات در این راه این است که اگر USB C-Type جای جک هدفون را بگیرد خود به خود باعث بی مصرفی و از رده خارج شدن بسیاری از هدفون های حال حاضر می شود مگر اینکه تبدیل خاصی برای آن عرضه شود. مشکل دیگر این است که هنگامی که شما هدفون خود را به گوشی وصل کنید دیگر ممکن نیست که هم زمان بتوانید گوشی خود را شارژ نیز بکنید و USB C-Type نیز مقدار شارژ بالاتری نسبت به جک ۳٫۵ میلی متری هدفون نیاز دارد. اما در مجمع توسعه دهندگان اینتل در سان فرانسیسکو و در روز سه شنبه مهندسین اینتل از یک استاندارد جدید USB مخصوص صدا صحبت کردند که می تواند به کنار زدن جک ۳٫۵ میلی متری هدفون کمک کند. این استاندارد میتواند به کاهش مصرف برق توسط هدفون ها و USB C-Type کمک کند و همچنین نحوه ی کارکرد دکمه های متوقف کردن پخش موسیقی و کم و زیاد کردن صدا را نیز توضیح میدهد. این اقدام USB C-Type را به اتصال مناسب صدا و هوفون ها تبدیل خواهد کرد.

تکنولوژی های جدید همیشه از راه می رسند اما جک ۳٫۵ میلی متری هدفون به طرز شگفت انگیزی از این هجمه در امان مانده بود. حال اما شایعاتی مبنی بر اینکه آیفون جدید از این جک استفاده نمی کند به گوش رسیده اند. این مسئله مخالفان و موافقان زیادی دارد.

دلایلی برای کنار گذاشتن جک ۳٫۵ میلی متری

مهندسان اینتل دلایل خوبی را برای برتر دانستن USB C-Type و کنار گذاشتن جک ۳٫۵ میلی متری هدفون برشمرده اند و شرکت هایی که پردازنده های کنترل USB تولید می کنند از این موضوع بسیار استقبال کرده اند.

برای مثال جک ۳٫۵ میلی متری کمی کند عمل می کند و مقداری از صدا در داخل گوشی محصور میشود که نکته ی مثبتی نیست. مورد دیگر گرد بودن این جک است که باعث به وجود آمدن اختلالاتی در دستگاه و همینطور ورود اشتباهی دیگر وسایل به داخل آن است که این موارد در USB C-Type وجود ندارند.

صدای دیجیتال راه های بسیار متنوعی را برای پردازش صدا مهیا می کند و به این صورت دیگر نیازی به تهیه ی هدفون ها و هدست های گران قیمت نیست. این تغییرات شامل اضافه شدن افکت صدایی به صدای موسیقی می شوند که باعث می شود حس حضور در یک سالن با شکوه موسیقی یا یک کنسرت زنده به شما دست دهد. از دیگر موارد می توان به پردازش سیگنال ها برای جلوگیری و متوقف کردن نویز ها اشاره کرد. تمام این ها فقط با صدای دیجیتال محقق می شوند که جک ۳٫۵ میلی متری همچین قابلیتی ندارد. این مسئله همینطور باعث خواهد شد تا شرکت های تولید گوشی هوشمند مجبور نباشند تا با شرکت های مختلف قرارداد های سنگینی برای کیفیت بهتر صدا ببندند.

پورت های USB C-Type پردازشگری دارند که به کنترل قدرت صدا کمک می کند تا از میزان استفاده بیشتر شارژ توسط آنها جلوگیری کند. شاید این مسئله برای رایانه ها که باتری های بزرگ دارند یا مستقیماً به جریان برق متصل هستند مشکلی نباشد اما برای گوشی های هوشمند چرا. برای همین است که USB C-Type جدید مجهز به برنامه هایی برای کنترل شارژ گوشی هستند تا برنامه های پس زمینه استفاده کننده از شارژ باتری را خاموش کنند. با این شرایط تفاوت میزان مصرف باتزی بسیار ناچیز می شود.

USB C-Type ها قابلیت دیگری نیز دارند: پخش ویدئو. DisplayPort و HDMI برای فیلم های با کیفیت بالا مناسب هستند اما برخی مردم خواسته های بسیار پایین تری دارند. یک نسخه ی به روز رسانی شده از USB می تواند آن نیاز ها را بر طرف کند و بر خلاف HDMI و DisplayPort با تعداد دستگاه های بسیار بیشتری نیز هماهنگی خواهد داشت.این پورت جایگزینی برای HDMI نیست; برای تماشای فیلم ها مناسب است اما برای بازی های کامپیوتری نه.

موفقیت های USB C-Type

پورتهای USB C-Type برای بسیاری از افراد تازه هستند اما مدتی است که با عرضه ی محصولاتی همچون Apple MacBook و گلکسی نوت ۷ راه خود را به دنیای تکنولوژی باز کرده اند. آینده ی درخشانی در انتظار این پورت است.

اولین مزیتی که با این پورت به آن دست پیدا میکنید این است که این که کابل های آن برگشت پذیر هستند و دیگر نیازی نیست که بفهمید کدام طرف بالا و کدام طرف پایین است. مزیت دیگر سرعت بالای این پورت ها در شارژ کردن گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها است. با تکنولوژی جدیدی با نام USB Power Delivery پورت های USB C-Type جدید می توانند تا ۱۰۰ وات انرژی از خود انتقال دهند به اندازه ای که تمام لپ تاپ ها  گوشی های هوشمند نیاز دارند. همچنین می توان از USB C-Type به عنوان کابلی برای متصل کردن DisplayPort به مانیتور های خارجی استفاده کرد.

باید منتظر ماند و دید تا چند سال آینده چه بر سر چک دوست داشتنی صدا می آید و همینطور USB C-Type می تواند موفقیتی کسب کند یا نه.

منبع:cnet.com

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید