کاوشگر مریخی “کنکجاوی” چهارمین سالگرد خود را جشن گرفت! - تکفارس 
کاوشگر مریخی “کنکجاوی” چهارمین سالگرد خود را جشن گرفت! - تکفارس 

کاوشگر مریخی “کنکجاوی” چهارمین سالگرد خود را جشن گرفت!

امید بصیری
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 08:27
کاوشگر مریخی “کنکجاوی” چهارمین سالگرد خود را جشن گرفت! - تکفارس 

چهار سال بر روی مریخ با “کنجکاوی/Curiosity”; مدارکی که حاکی از امکان زندگی بر روی این کره ی قرمز رنگ می دهند! در ادامه ی خبر با تکفارس همراه باشید.

امروز چهارمین سالگرد حضور کاوشگر ناسا “کنجکاوی” بر روی سطح مریخ و شروع ماموریت آن برای شکافتن تاریخ این سیاره ی سرخ است. چهارسال گذشته دستاورد های اکتشافی,مهندسی و علمی بی شماری را برای ما به همراه داشته است البته نباید از دست آورد “کنجاوانه” این ماموریت غافل شد! مدیر پروژه ی کنجکاوی در ناسا گفته است:

اخیراً ناسا بهترین هدیه تولد ممکن را به کاوشگر “کنجکاوی” داد آن هم حداقل دو سال دیگر ماموریت بر روی این سیاره بود! ما ازاین دو سال مدت زمان بیشتر برای رسیدن به سنگ های جوان تری که تا کنون کشف نکرده ایم از جمله در کوه های مرتفع تر استفاده خواهیم کرد. ما نمیتوانیم صبر کنیم تا با تاریخ ناگفته و ناشناخته ی مریخ آشنا شویم.

“کنجکاوی” ابرکاوشگر هسته ای ناسا با بهترین امکانات اکتشافی ممکن در تاریخ ۵ آگست سال ۲۰۱۲ یعنی چهار سال پیش بر سطح ماه فرود آمد. این فرود که نفس را در سینه ی تمامی دانشمندان سر تا سرِ زمین حبس کرد قدمی بزرگ از این ماشین روباتی برای کشف بهتر مریخ بوده است.

ماموریتِ کاوشگر “کنجکاوی” پیداکردن مدرکی دال بر اینکه آیا مریخ در هر برهه از تاریخش توانایی پرورش زندگی از هر نوع آن حتی زندگی میکروبی را داشته یا خیر بوده است. کمتر از دو ماه از آغاز ماموریت “کنجکاوی” مدرکی کلیدی را پیدا کرد; “آب”. این کاوشگر مدارک خود را به زمین فرستاد مدارکی که دانشمندان آن ها را شدیداً باستانی میخوانند. به نظر این آب های پراکنده در سطح مریخ باستانی هستند.اما این تازه شروع کار بود.سال پس از آن کنجاوی مدرکی پیدا کرد که نشان می داد خاک مریخ نیز آب دارد. این مسئله از دو نقطه نظر اهمیت دارد.یک جنبه آن از منظر تاریخی است و جنبه ی دیگر آن امید به اینکه شاید روزی بتوان از مریخ به عنوان سکونتگاه انسان ها استفاده کرد.فضانوردانی که از زمین به مریخ خواهند رفت قادر نخواهند بود تا تمام آب مورد نیاز خود را از زمین با خود ببرند بنابراین باید به دنبال منبع آب در خود مریخ باشند که یافتن آب در خاک میتواند راه حل این مسئله باشد.

در ۱ سال گذشته نیز “کنجکاوی” کشف کرده که مریخ یکی دیگر از عناصر کلیدی زیستن یعنی نیتروژن را نیز دارا می باشد.دانشمندان گفته اند که ممکن است نیتروژن توسط نور یا شهاب سنگ ها به مریخ راه پیدا کرده باشد.

با اطلاعاتی که از “کنجکاوی” به زمین فرستاده می شود دانشمندان می دانند که حداقل تعدادی از تخته سنگ های مریخ حاوی سولفور, نیتروژن, هیدروژن, اکسیژن, فسفر و کربن هستند. این ها تمامی عناصر ضروری شکل گیری زندگی هستند چه در شکل میکروبی آن چه در شکل باکتریایی و چه هر نوع دیگر.

البته این ربات غول پیکر با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم کرده است. همین تابستان گذشته برای مثال, “کنجکاوی” وارد حالت Safe Mode شد چرا که از یک نارسایی نرم افزاری رنج می برد. مهندسان ناسا البته به سرعت این مشکل را رفع کرده و کنجکاوی را به ادامه ی ماموریتش هدایت کردند.

یکی از مهندسان ناسا در یک فایل ویدئویی گفته است:

تیم ماموریت های ما این مشکل را رفع کرده اند.در گذشته بیش از ۱ ماه طول می کشید تا یک نمونه سنگ را آنالیز و بررسی کنیم اما هم اکنون فقط یک هفته زمان نیاز است.

آنها امیدوارند که با هدایت همراه با احتیاط “کنجکاوی” به منظور جلوگیری از خطاهای احتمالی این کاوشگر بتواند تمام منطقه ی ماموریت خود را پوشش دهد.

ماه گذشته ناسا اعلام کرد که کاوشگر “کنجکاوی” از این پس از یک هوش مصنوعی استفاده می کند و بدین ترتیب بدون دخالت عامل انسانی میتواند هدف های خود را انتخاب کرده و با لیزر آن را بررسی کند. “کنجکاوی” هم اکنون اهداف متعددی را بنابر انتخاب خودش مورد اکتشاف و بررسی قرار می دهد.

با موفقیت “کنجکاوی” در دراز مدت که از هم اکنون قطعی است مهندسین ناسا در حال کار بر روی ربات بعدی خود هستند. ربات بعدی برای پرتاب در تابستان سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است که در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ بر روی سطح ماه فرود خواهد آمد. در حالی که “کنجکاوی” در تلاش برای پیدا کرد شواهدی مبنی بر امکان زندگی در مریخ میگردد کاوشگر بعدی بر روی پیدا کردن مدارک از آن زندگی قدیمی خواهد گشت.

منبع:Itworld.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید