دولت ایالات متحده قصد دارد تا با اولین پرواز خصوصی به ماه موافقت کند - تکفارس 
دولت ایالات متحده قصد دارد تا با اولین پرواز خصوصی به ماه موافقت کند - تکفارس 

دولت ایالات متحده قصد دارد تا با اولین پرواز خصوصی به ماه موافقت کند

علی سیف الهی
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 08:15
دولت ایالات متحده قصد دارد تا با اولین پرواز خصوصی به ماه موافقت کند - تکفارس 

شرکت فضانوردی خصوصی Moon Express به زودی اعلام خواهد کرد که توانسته تائیدیه ی رگلاتوری را دریافت کند و بتواند یک کاوشگر قمری را به سطح ماه ارسال کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکفارس همراه باشید.این خبر را یکی از منابع نزدیک به موضوع منتشر کرده است. اگر این چنین باشد، این بدین معنی می تواند باشد که این شرکت، اولین شرکت خصوصی ای خواهد بود که توانسته اجازه ی دولت را برای فرستادن وسیله ی نقلیه ای به بیرون از مدار زمین و به دنیایی دیگر، دریافت کند.

شرکت Moon Express یک شرکت هوافضایی خصوصی است که در دراز مدت قصد زیادی برای اکتشافات معدنی در سطح ماه دارد. اما در برنامه ی کوتاه مدت خود، این شرکت بر روی فرود آمدن بر روی ماه تمرکز کرده است. این شرکت در حال توسعه ی کاوشگر قمری ۲۰ پوندی MX – 1 می باشد که برای دور زدن بر روی سطح ماه طراحی گشته است. کاوشگر MX – 1 در رقابت Lunar X Prize گوگل نیز شرکت کرده است. این مسابقه که از طرف گوگل برگذار می شود، یک رقابت بین المللی است و هدف آن فرستادن اولین فضاپیمای خصوصی به سطح ماه می باشد. برای بردن این رقابت، شرکت Moon Express باید کاوشگر خود را قبل از ۳۱ام دسامبر سال ۲۰۱۷ به سطح ماه برساند.

این شرکت هم اکنون هم برای پرتاب با راکت آزمایشگاهی الکترون که توسط استارتاپ Rocket Lab توسعه یافته، جایی را رزرو کرده است، اما برای رفتن به ماه، به اجازه ی دولت احتیاج دارد و همین مسئله در حال تبدیل معضلی برای شرکت بود. تنها دولت های محلی می توانند به ماه و یا دیگرسیاره ها پرواز کنند. الان هیچ چارچوب رگلاتوری مشخصی برای اجازه ی دولت برای نظارت بر ماموریت های خصوصی خارج از مدار زمین وجود ندارد.

و همین خود یک مشکل است، چون که ایالات متحده مجبور است به توافقنامه ی تنظیم شده ی Outer Space Treaty، یک تفاهم نامه ی بین المللی برای چگونگی انجام دادن ماموریت های فضایی، وفادار بماند. مخصوصا این که ایالات متحده باید نظارت کافی بر ماموریت های خصوصی فضایی داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که شرکت های خصوصی فضایی دست به تخلفات در دیگر سیاره ها نخواهند زد. اما الان، هیچ راهی برای دولت وجود ندارد تا اطمینان حاصل کند که ماموریت های خصوصی در فضای بیرون از زمین این بخش از معاهده را زیر پا می گذارد.

بنابراین شرکت Moon Express راه حل موقت خود را ارائه می کند. در ماه آوریل، این شرکت اعلام کرد که یک درخواست بررسی محموله را به اداره ی کل هوایی فدرال ارسال کرده است، که در آن اعلام شده است که ماموریت MX – 1 چگونه با پیمان فضای بیرون همخوانی دارد. این درخواست شامل افشا های داوطلبانه می باشد تا نشان دهد که این ماموریت چگونه به این معاهده وفادار خواهد بود. و حال Moon Express انتظار دار تا رگلاتوری اعلام کند که با طرح پیشنهادی این شرکت موافقت کرده است. این سخنان را منبعی که نخواسته نامش فاش شود منتشر کرده است.

اگر این چنین باشد، پیامد هایش بسیار بزرگ خواهد بود. با این وضعیت، این شرکت اولین شرکتی خواهد بود که توانسته اجازه ی انجام ماموریت های فضایی را بگیرد. این شرکت نمونه ای خواهد بود برای دیگر شرکت ها که در آینده قصد دارند تا به فضای عمیق و بی انتها سفر کنند. شرکت SpaceX که به تازگی اعلام کرده است قصد سفر به سیاره ی مریخ را در سال ۲۰۱۸ دارد، به چنین تائیدات مشابهی احتیاج دارد.

نظر شما درباره یاین پروژه ی جالب چیست؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید