نقشه ی راه منتشر شده مدعی است که کوچک شدن ترانزیستورها تا ۵ سال آینده متوقف می شود - تکفارس 
نقشه ی راه منتشر شده مدعی است که کوچک شدن ترانزیستورها تا ۵ سال آینده متوقف می شود - تکفارس 

نقشه ی راه منتشر شده مدعی است که کوچک شدن ترانزیستورها تا ۵ سال آینده متوقف می شود

علی سیف الهی
۴ مرداد ۱۳۹۵ - 22:50
نقشه ی راه منتشر شده مدعی است که کوچک شدن ترانزیستورها تا ۵ سال آینده متوقف می شود - تکفارس 

خواه یا ناخواه قانون مور در موضوعات پیچیده تا به حال به خوبی پاسخ داده است، یکی از این زمینه ها، دنیای نیمه هادی ها می باشد. سازندگان چیپ ها همیشه سعی خواهند کرد تا راهی بیابند تا اندازه ی ترانزیستور ها را کاهش دهند و بدون افزایش مصرف و اندازه، چیپ های پرقدرت تری را به وجود آورند. با تکفارس همراه باشید.

هر چند انگار یکی از این پیش بینی ها به زودی باید ناپدید گردد. انجمن صنایع نیمه هادی (SIA) که شامل شرکت هایی نظیر IBM و Intel نیز می شود، نقشه ی راهی را منتشر ساخته است که در آن انتظار می رود که کوچک شدن اندازه ی ترانزیستور ها تا سال ۲۰۲۱ متوقف می شود. سخن راحتی است اما شاید واقعا به صرفه و اقتصادی نباشد که اندازه ی ترانزیستور ها کاهش یابد و شرکت ها هم شاید قیمت تمام شده را جبران نکنند. بهجای این همه، سازندگان چیپ ها ممکن است بر روی چیپ های سه بعدی متمرکز شوند، تکنولوژی که از فضای موجود استفاده ی بهتری خواهد کرد.

شواهدی نیز برای پشتیبانی از این پیش بینی وجود دارند. شمار شرکت هایی که امروزه در حال رقابت بر سر کوچک نمودن اندازه ی چیپ ها هستند، در حال کوچک شدن است. اینتل، گل.بال فانداریز(سازنده یقبلی چیپ های AMD)، سامسونگ و TSMC تنها بازیگران بزرگی هستند که باقی مانده اند و تضمینی نیز وجود ندارد که همه ی این اعضا در گردونه ی رقابت باقی بمانند. سرعت پایین توسعه و ساخت اینتل منعکس کننده ی سختی کوچک کردن اندازه ی چیپ ها بدون مشکلاتی مانند نشتی وسیع جریان، است.

البته این پیش بینی بدین معنی نیست که قانون مور در ۵ سال آینده نابود خواهد شد. استفاده از فناوری سه بعدی و دیگر فناوری ها و روش ها ممکن است موقتا پیچیدگی چیپ ها را دو چندان کند. و این نکته حائز اهمیت است که تاکید کنیم این سخنان تنها نقشه ی راه هستند و تضمینی باری عملی شدن آن ها وجود ندارد. چندین بار شده که کارشناسان انتهای عمر یک طراحی چیپ را پیش بینی کرده اند ولی در عمل این حرف ثابت نگشته است و کشفیات تازه امید باقی ماندن بیشتر این چیپ ها را افزایش داده است؟ بزرگترین نگرانی این است که بزرگان صنعت نیمه هادی ها ممکن است که مجبور باشند چگونگی پیچیده تر نمودن و قدرتمند تر نمودن محصولاتشان را تغییر دهند، نه این که همگی آن ها به دیواری بزرگ برخورد نمایند.

نظر شما در این بازه چیست؟

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.