بررسی نسل دوم کامپیوترهای چسبان اینتل - تکفارس 
بررسی نسل دوم کامپیوترهای چسبان اینتل - تکفارس 

بررسی نسل دوم کامپیوترهای چسبان اینتل

علی سیف الهی
۳ خرداد ۱۳۹۵ - 22:28
بررسی نسل دوم کامپیوترهای چسبان اینتل - تکفارس 

پردازنده های اتم اینتل، بازخورد های متفاوتی را از کاربران دریافت کرده است. بسیاری از کاربران، این پردازنده را ضعیف و ناکارآمد دانسته اند ولی نقطه ی قوت این پردازنده قیمت ارزان آن است. با این حال، پردازنده های اسکای لیک Core M اینتل، قدرت پردازشی چند برابر اتم دارند با این تفاوت که قیمت بسیار بالایی نسبت به اتم دارند.

اگر یکی از پردازنده های اسکای لیک Core M را درون یکی از کامپیوتر های چسبان مورد استفاده قرار گیرند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اتفاقی که می افتد این است که شما یک تجربه ی لذت بخش از ویندوز ۱۰ را تجربه خواهید نمود، اما حساب بانکیتان شکاف بزرگی خواهد خورد.

بر آن شدیم تا نسل دوم کامپیوتر های چسبان اینتل که دارای پردازنده ی اینتل Core M vPro است را بررسی کرده و در اختیار شما قرار دهیم.

intel-compute-stick-3

زمانی که ما به کامپیوتر قابل حمل کانگرو نگاه می کنیم، قیمت ۲۰۰ دلاری آن بسیار عالی به نظر می رسد، چون نسبت به نسل قبل خود که ۹۹ دلار قیمت داشت، به لطف داک حرفه ای که به آن اضافه شده، پیشرفت زیادی به خود دیده است. این کامپیوتر جیبی به دلیل اینکه دارای باتری است، در همه جا بسیار پر کاربرد است، اما تنها ایرادی که دارد، استفاده از پردازنده ی اتم است. مطمئنا این پردازنده خوب است، اما در مصارف سنگین بسیار کند عمل می کند.

هر چند معلوم است Infocus انتخاب های زیادی نداشته است، چون جاگذاری ۴ گیگابایت رم (در عوض ۲ گیگابایت) و استفاده از پردازنده های Core M، هزینه ی تمام شده ی دستگاه را بسیار بالا می برد.

نسل دوم کامپیوترهای چسبان اینتل، الان در حال عرضه در بازار هستند. این کامپیوتر ها با پردازنده های Core m3 یا Core m5 به همراه ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه ی فلش به فروش می رسند. حافظه ی این دستگاه دو برابر حافظه ی کانگرو است. اما برای داشتن این سخت افزار، باید هزینه ی گزافی را پرداخت نمایید.

intel-compute-stick-7

در عوض قیمت ۹۹ دلاری کانگرو همراه پردازنده ی اتم، برای داشتن این کامپیوتر با پردازنده ی Core m3 باید ۴۲۰ دلار  و با پردازنده ی Core m5 باید ۵۰۸ دلار بپردازید. رقم پیشنهادی اینتل برای این کامپیوتر همراه پردازنده ی اتم تنها ۲۷ دلار است، در حالی که پردازنده ی Core m ده برابر اتم قیمت دارد.

متاسفانه این کامپیوتر ها دارای سیستم عامل ویندوز نیستند و برای داشتن سیستم عامل ویندوز ۱۰ باید ۱۹۹ دلار دیگر هزینه است (البته نسخه ی Core m این کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز ۱۰ به فروش می رسد که به همین خاطر این مدل، نسبت به مدل های دیگر به صرفه تر است).

اینتل به دلیل کارکرد پردازنده های انتل، یک مدل از نسل کامپیوتر های جدید خود را با این پردازنده و با قیمت ۱۴۴ دلار همراه ویندوز ۱۰ روانه بازار نموده است.

مشخصات فنی دومین نسل کامپیوتر های چسبان اینتل، یک آپگرید از نسخه های اتم محسوب می شود. به احتمال زیاد از مشخصات این کامپیوتر خوشتان خواهد آمد. مشخصات نسل دوم کامپیوتر های چسبان اینتل به شرح زیر است:

پردازندهاینتل Core m5-6Y57 vPro با فرکانس پایه ۱٫۱ گیگاهرتز(۱٫۵۱ در حالت توربو) ۶۴ بیت
رم۴ گیگابایت DDR3 با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز، دو کاناله
گرافیکاینتل HD 515
حافظه۶۴ گیگابایت eMMC
حافظه جانبیمیکرو اس دی
پورت ها۳ عدد USB 3
بی سیماینتل Dual Band Wireless AC 8260
بلوتوثورژن ۴٫۲
خروجیHDMI
منبع تغذیه۵ ولت مستقیم از طریق USB Type C

اگر ما این مشخصات را با کانگروی ۲۰۰ دلاری مقایسه کنیم در می یابیم که تعدادی تفاوت بین این دو دستگاه وجود دارد که عبارتند از:

پورت VGA وجود ندارد – درگاه اترنت وجود ندارد – هیچ حسگر اثر انگشتی برای استفاده در ویندوز هلو وجود ندارد – هیچ درگاه HDD وجود ندارد – هیچ باتزی درون دستگاه وجود ندارد.

با سه پورت یو اس بی نسل ۳، شما بسیاری از این کمبود ها را می توانید جبران نمایید. به عنوان مثال، برای داشتن درگاه اترنت، می توان از یک آداپتور تبدیل یو اس بی، به اترنت استفاده نمود. شما همچنین قادر خواهید بود که موس و کیبورد یا کنترلر ایکس باکس را از طریق بلوتوث به دستگاه وصل نمایید و از استفاده ی آن ها لذت ببرید. پورت VGA نیز امروزه به ندرت استفاده می شود، به خصوص که پورت HDMI صدا و تصویر را با هم انتقال می دهد. و به دلیل اینکه درون این کامپیوتر هیچ باتری به کار نرفته است، نسبت به کامپیوتر کانگرو بسیار کوچکتر است.

آداپتور برق این دستگاه، قسمت دیگری از کامپیوتر است. این آداپتور دو پورت از سه پورت یو اس بی دستگاه را در خود جای داده است.

intel-compute-stick-6

در نهایت حافظه ی ۶۴ گیگاباتی این دستگاه برای بسیاری از کاربرد های خانگی کافی است. پس از نصب ویندوز، ۵۰ گیگابایت از حافظه در اختیار شما قرار می گیرد که با استفاده از آن می توانید برنامه ها یا فایل های تصویری خود را ذخیره نمایید.

عملکرد

حتما برای شما نیز مشهود است که این کامپیوتر با پردازنده ی Core m5 از سیستم با پردازنده ی اتم قدرتمندتر است.

با استفاده از Core M، شما چند وظیفه گی، حافظه ی کش دو برابر، توربو برست ۲، و گرافیک قدرتمند تر در اختیار دارید. همچنین این سری پردازنده از فناوری دامنه ی فرکانس متحرک پشتیبانی می کند که به شما قدرت بیشتری را در مواقع نیاز می دهد. برای کاربران تجاری نیز برخی دیگر از فناوری های اینتل در این پردازنده ها گنجانده شده است.

دو گیگابایت حافظه ی رم بیشتر نیز امتیاز پردازنده های Core M را در بنچمارک ها بسیار بالاتر می برد.

stick-cpu stick-memory

بنا به عملکردی که این پردازنده در دنیای واقعی از خود نشان داده است، پردازنده ی Core M یکی از بهترین پردازنده ها محسوب می شود که بسایر جالب است. شما می توانید بازی های سبکی را روی این کامپیوتر نصب کرده و از بازی کردن لذت ببرید چون پردازنده ی گرافیکی این پردازنده در نوع خود قدرتمند است و ویدئو های ۴K را به خوبی رندر می کند.

سخن نهایی

در جمع بندی ما به این نتیجه رسیدیم که تفاوت قیمت ۵۰۰ دلاری بیا کامپیوتر با پردازنده ی Core M و کامپیوتر با پردازنده ی اتم، ارزشش را دارد. پردازنده های اسکای لیک Core M به شما اجازه می دهند که مانند یک لپ تاپ از آن ها استفاده نمایید. پورت های USB کافی و بسیار کار آمد هستند. شمامی توانید انواع ابزار های لازم را به آن ها وصل نموده و استفاده نمایید.

intel-compute-stick-1

تنها ایرادی که شما به این کامپیوتر با پردازنده ی Core M می توانید بگیرید، قیمت نسبتا زیاد آن است. پس اگر قدرت خرید آن را دارید، حتما آن را تهیه نمایید تا در همه ی مواقع اعم از مسافرت، جلسه و … بتوانید از آن استفاده نمایید.

منبع : Windows Central

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Duxci گفت:

    من نفهمیدم یعنی چی کامپیوتر چسبان؟ پس مانیتورش رو چیکار کنیم؟ بعد هم اینکه این کوچولو یه کیس کامله یعنی؟؟؟!

    • یعنی فقط لازمه که از طریق پورت HDMI به مانیتور و یا تلویزیون وصل کنید. این کامپیوتر کوچک، تمام اجزای لازم را درون خود دارد و برای اجرا تنها نیاز به آداپتور برق دارد.