هشت قابلیت جدید اندروید N که به تازگی معرفی شده اند - تکفارس 
هشت قابلیت جدید اندروید N که به تازگی معرفی شده اند - تکفارس 

هشت قابلیت جدید اندروید N که به تازگی معرفی شده اند

علی سیف الهی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - 16:24
هشت قابلیت جدید اندروید N که به تازگی معرفی شده اند - تکفارس 

اندروید N شاید هنوز نامی نداشته باشد، اما ما چیز های بسیاری درباره اش می دانیم. گوگل سیستم عامل موبایل را بیشتر از حد عادی، تکرار می کند. دو نسخه ی پیش نمایش توسعه دهندگان اوایل امسال منتشر شد و حالا بیلد “کیفیت بتا” را که گوگل مدعی است آماده ی استفاده ی عمومی است، در حال انتشار است. با تکفارس همراه باشید.

شما اگر تبلت پیکسل سی، یا گوشی های نکسوس ۶ به بالا را دارید، می توانید این نسخه ی بتا را دانلود کرده و امتحان نمایید. اما اگر شما درباره ی استفاده از نسخه های غیر نهایی نرم افزار ها تردید دارید، ما تغییراتی را که این نسخه ی جدید داشته است را به شرح زیر برایتان فراهم کرده ایم:

 چند وظیفه گی

کمبود چند صفحه گی نوار چند وظیفه گی اندروید، پارسال با انتشار تبلت پیکسل سی، بیشتر احساس شد، و حالا اندروید N همه چیز را دارد در جای خودش قرار می دهد. قابلیت چند صفحه گی در گوشی های موبایل نیز کار می کند و بوسیله ی قرار دادن دکمه ی تغییر وظیفه در پایین صفحه، سرعتی تر شده است. این قابلیت الان به خوبی حس می شود، و روی نکسوس ۶ حس داشتن دوصفحه ی بلک بری به آدم دست پیدا می کند.

سوئیچ سریع، همان Alt-Tab اندروید است.

برنامه ها برای استفاده از این قابلیت نیازی به آپدیت ندارند. برنامه هایی مثل اینستاگرام، برای این قابلیت قابل استفاده نیستند، اما دیگر برنامه ها مانند توئیتر در فرمتی کوچکتر لود می شوند، هرچند شاید در ابتدا خطای عدم کارایی را نشان دهند.

Android N notification

دکمه ی سوئیچ وظیفه، در اندروید N کاربرد دیگری نیز دارد. دوبار روی آن ضربه بزنید تا بهرنامه های بیشتر استفاده شده ی خود، هدایت شوید. گوگل این قابلیت را سوئیچ سریع نامگذاری کرده که همان Alt-Tab اندروید است.

البته اگر برنامه های بیشتر استفاده ی شما خیلی زیاد باشد، گوگل دکمه ی پاک کردن همه را قرار داده تا شما در یک لحظه، همه ی آن ها را ببندید.

اعلامیه ها

نوار اعلامیه ها در اندروید N بسیار تفاوت کرده است. نوار وظیفه ظاهری محکم تر دارد، که همراه یک طراحی تمام عریض و آیکون های کوچک، باعث استفاده ی مفیدتر از فضا می شود. اعلامیه ها حالا کاربردی تر هستند. شما می توانید دو بار اعلامیه را بسط دهید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را مشاهده کرده و عملی را انجام دهید. همچنین دکمه های کوچکی نیز تعبیه شده اند تا اگر حوصله ی کشیدن اعلامیه ها را ندارید، آن ها را بسط دهید.

دیگر قابلیت شسته و رفته ای که در این نسخه قرار دارد، قابلیت تنظیم نوع دریافت اعلامیه های خاص است. بدین صورت که اگر شما روی اعلامیه ی دریافتی خود به مدت طولانی فشار دهید، می توانید مشخص کنید که در آینده می خواهید این اعلامیه را چگونه دریافت کنید

در اندروید نسخه ی ماشمالو، شما مجبور هستید که نوار اعلامیه ها را دوبار بکشید تا به گزینه های وای فای و بلوتوث دسترسی داشته باشید، اما اندروید N پنج آیکون روی نوار اعلامیه ها قرار داده تا بتوانید سریع به آن ها دسترسی داشته باشید. اما باز برای دیدن دیگر گزینه ها، مجبور هستید که دو بار نوار اعلامیه را بکشید. آیکون ها قابل شخصی سازی هستند و شما می توانید آن هایی را که بیشتر استفاده می کنید را انتخاب کنید.

تنظیمات

منوی تنظیمات نیز تغییرات بسیار خوبی داشته است. اولین تغییری که شما مشاهده خواهید کرد، در بالای صفحه قرار دارد. در این محل گزینه هایی برای کار هایی که شما هنوز با گوشی خود انجام نداده اید، قرار دارند، مانند اکانت های ایمیل یا دستور های صوتی. هر گزینه ی موجود در این لیست، مقداری از اطلاعات مربوط را نشان می دهند، که این کار شما را از گشت و گذار های طولانی در منو، راحت می کند. شما می توانید میزان حافظه ی خود را بررسی کنید، شبکه ی فعلی وای فای خود را نظاره کرده یا مصرف دیتای خود را کنترل نمایید.

DSCF3595.0

واقعیت مجازی

هرچند در این نسخه ی بتا، چیز جدیدی وجود ندارد، اما واقعیت مجازی بخش بزرگی از اندروید N را تشکیل می دهد. گوگل پلتفرم پایه اندرویدی واقعت مجازی خود، DayDream را برپا ساخته تا راه کاردبورد قدیمی را ادامه دهد. شما به یک گوشی موبایل دارای صفحه نمایش و سنسور های مناسب، نیاز دارید تا بتوانید با این هدست واقعیت مجازی کار کنید.

Google DayDream

درباره ی این هدست، باید بگوییم که گوگل تا امروز تنها یک طراحی مرجع را نشان داده. شرکت های دیگر قادر خواهند بود تا بتوانند هدست های واقعیت مجازی خود را بر پایه ی دی دریم توسعه دهند.

 

برای محتوا، گوگل در حال کار بر روی نسخه  واقعیت مجازی برنامه های خود است. برنامه هایی مانند یوتیوب، استریت ویو و فوتوس. همچنین این شرکت در حال همکاری با شرکایی نظیر نتفلیکس، یوبی سافت و الکترونیک آرتز است. پلتفرم دی دریم برای عرضه در پائیز امسال برنامه ریزی شده است.

گرافیک های کیبورد

بله، شاید این یک تغییر بزرگ نباشد، ولی در این نسخه، انواع مختلفی از تم ها باری کیبورد گوگل وجود دارد. شما می توانید انواع مختلف رنگ ها را انتخاب کنید، مرز بین دکمه را را اضافه کنید یا پاک نمایید، و یا حتی عکسی را برای پشت زمینه ی کیبورد انتخاب نمایید. این تغغیر بسیار تمیز و جالب است.

عملکرد

گوگل مدعی است در هر نسخه از اندروید، عملکرد فنی بسیار بهبود یافته است، و این نسخه هیچ تفاوتی با پیشینیان خود در بهبود عملکرد ندارد. اندروید N دارای یک نسخه ی API جدید گرافیکی به نام Vulkan است، که از این API در بازی های کامپیوتری استفاده می شود. و به توسعه دهندگان کمک می کند که گزافیک بهتری را در گوشی ها و تبلت ها عرضه کنند.

اندروید N همچنین یک مترجم جدید JIT است، که گوگل مدعی است این کار عمر باتری را افزایش می دهد و به برناه ها اجازه می دهد ۵۰ درصد فضای کمتری را اشغال کرده و ۷۵ درصد سریعتر نصب بشوند.

اموجی های جدید

گوگل در حال افزایش لیست اموجی های اندروید N است. گوگل در این نسخه به اموجی ها ظاهری واحد داده و جذاب ترشان کرده است.

 Easter egg

اندروید N هنوز شماره ی نسخه ندارد. اما این باعث نمی شود تا گوگل از قرار دادن انیمیشن مرسوم خود دست بردارد. اگر شما از این انیمیشن بیزار نیستید، هر نسخه از اندروید یک انیمیشن مخفی دارد که با چند بار ضربه زدن روی نسخه ی اندروید ظاهر می شود.

بله، شاید این قابلیت، زیاد بزرگ نباشد اما اگر وجود نداشته باشد، احساس کمبود می کنیم.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم گوگل، این نسخه از اندروید را به چه نامی، نامگذاری خواهد نمود.

منبع : The Verge

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.