مشخصات لنز BRITECELL و پردازنده زیستی سامسونگ به صورت رسمی اعلام شد - تکفارس 
مشخصات لنز BRITECELL و پردازنده زیستی سامسونگ به صورت رسمی اعلام شد - تکفارس 

مشخصات لنز BRITECELL و پردازنده زیستی سامسونگ به صورت رسمی اعلام شد

احسان عارفی
۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 21:23
مشخصات لنز BRITECELL و پردازنده زیستی سامسونگ به صورت رسمی اعلام شد - تکفارس 

همان طور که می‌دانید، چندی پیش در خبرها آمده بود که سامسونگ نام تجاری BRITECELL را به ثبت رسانده است که احتمالا نام سنسور دوربین‌های آینده سامسونگ باشد. در آن زمان اطلاعات زیادی ار این سنسور در دسترس نبود جز اینکه به احتمال زیاد این سنسورها قرار است در دوربین Galaxy S7 به کار گرفته شوند. اما حالا بعد از گذشت چند هفته از آن خبر، مشخصات سنسورهای BRITECELL سامسونگ به صورت رسمی از طرف سامسونگ اعلام شد. با ما در تکفارس همراه باشید.

در مراسمی که سامسونگ برای سهام داران اصلی و سرمایه گذاران خود برگزار کرد، سنسورهای اختصاصی BRITECELL معرفی شد. هدف اولیه از تولید این سنسورها، بالا بردن رزولیشن دوربین ولی در عین حال کوچک‌تر کردن اندازه کلی آن‌ها برای رفع مشکل بیرون زدگی دوربین‌های گلکسی و همچنین بهبود در دامنه دینامیکی و عملکرد نوری کم اعلام شد. چنین هدفی اگرچه برای هر سازنده دوربینی رویایی و عالی به نظر می‌رسد، اما در عمل به هیچ وجه کار راحتی نخواهد بود. حال سامسونگ برای رسیدن به این هدف چه تدبیری اندیشیده است؟

سامسونگ برای رسیدن به این هدف، پیکسل‌های سبز رنگ را حذف و به جای آن از پیکسل‌های سفید رنگ استفاده کرده است. در گذشته، وظیفه تولید پیکسل‌های سبز رنگ با فیلتری به نام فیلتر Bayer بود. این فیلتر با بلوکه کردن نور، مانع از رسیدن آن به سنسور دوربین می‌شد و در نتیجه پیکسل سبز رنگ تولید می‌شد. اما حالا سامسونگ با حذف این فیلتر، نه تنها سایز دوربین را کوچک‌تر می‌کند بلکه دیگر از بلوکه شدن نور هم خبری نیست و این یعنی رسیدن نور بیشتر به سنسور و گرفتن عکس‌های بهتر در شرایط نوری کم.

حذف پیکسل سبز و جایگزنی آن با پیکسل سفید

البته قبلا هم موتورولا سعی کرده بود که عملکرد مشابهی را در دوربین گوشی های Moto X خود به‌ کار گیرد. اگرچه در آنجا چینش پیکسل‌ها متفاوت‌تر و به صورت RGBW بود در حالی که در سنسورهای BRITCELL قرار است پیکسل سبز رنگ (حرف G) به کلی حذف شود.

اما رزولیشن دوربین‌های BRITECELL سامسونگ هم قرار است ۲۰ مگاپیکسی و سایز پیکسل هایش ۱ میکرومتری (۱µm) شود. همچنین اندازه دوربین های مجهز به BRITECELL سامسونگ قرار است تا ۱۷ درصد کوچکتر از دوربین Galaxy S6 باشد. در Galaxy S6 از دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با سایز پیکسل ۱.۲ ۱ میکرومتری استفاده شده بود.

تا ۱۷ درصد کوچک تر شدن دوربین نسبت به دوربین گلکسی اس ۶

طبق گفته سامسونگ، دامنه دینامیکی این دوربین‌ها هم قرار است بهبود بسیاری پیدا کند. در سنسورهای BRITECELL، از فناوری Smart WDR استفاده شده است که منجر به گرفتن تصاویر بهتر در حالت HDR و نیز فناوری PDAF برای اتوفوکوس بهتر و سریع‌تر روی اشیاء متحرک می‌شود. البته هنوز جزییات فناوری Smart WDR و چگونگی کارکرد و تفاوتش با سنسور نسل‌های قبل‌تر مشخص نیست.

استفاده از Smart WDR

استفاده از PDAF

همچنین سامسونگ در این مراسم از پردازنده‌های زیستی خود نیز پرده برداشت. پردازنده زیستی یا Bio Processor نامی است که سامسونگ برای پردازنده‌های آینده خود که قرار است در پوشیدنی‌های هوشمند آینده مورد استفاده قرار گیرد انتخاب کرده است. نام این پردازنده از این جهت پردازنده زیستی انتخاب شده چراکه قرار است توانایی اندازه گیری چندین علائم زیستی مختلف بدن را فقط در قالب یک پردازنده جمع کند. در گذشته، برای محاسبه هر علامت زیستی (برای مثال ضربان قلب یا قدم شمار)، به سنسور و یک کیت مخصوص و جداگانه احتیاج بود. اما حالا سامسونگ با جمع کردن تمام کیت‌های محاسبه‌گر در قالب فقط یک پردازنده نه تنها اندازه و وزن پوشیدنی‌های هوشمند (مانند ساعت یا دستبند هوشمند) کم‌تر می‌کند، بلکه مقدار مصرف باطری در آن‌ها را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

این پردازنده توانایی محاسبه ضربان قلب، نوار قلب، درصد چربی بدن، جی اِس آر ودمای پوست را در خود دارد.

پزدارنده های جدید زیستی سامسونگ برای استفاده در پوشیدنی های هوشمند

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.