۱۰ عدد از بزرگ‎ترین شکست‎ها و فجایع دنیای تکنولوژی - تکفارس 
۱۰ عدد از بزرگ‎ترین شکست‎ها و فجایع دنیای تکنولوژی - تکفارس 

۱۰ عدد از بزرگ‎ترین شکست‎ها و فجایع دنیای تکنولوژی

احسان عارفی
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - 21:19
۱۰ عدد از بزرگ‎ترین شکست‎ها و فجایع دنیای تکنولوژی - تکفارس 

فاجعه و شکست برای همه اتفاق می‌افتد. خواه شرکتی کوچک یا حتی بزرگ در زمینه فناوری اطلاعات باشد و خواه دولتی تمام و عیار. ما به نقل از سایت یاهو، ۱۰ عدد از برزگترین فجایع و شکست‌های تاریخ دنیای تکنولوژی را برایتان آماده کرده‌ایم. پس لطفا با ما در تکفارس همراه باشید.

 

۱- ماهواره Mars Climate Orbiter

سال ۱۹۹۸ میلادی بود که ناسا با همکاری Lockheed Martin که شرکتی فعال در زمینه هوا و فضاست، ماهواره‌ای با قابلیت رهگیری خودکار را راهی سیاره مریخ کرد تا بتواند اطلاعاتی همچون چگونگی کارکرد آب و هوای کره مریخ را بدست آورد. اما این ماهواره که بودجه ساخت و توسعه اش ۱۹۳ میلیون دلار خرج برداشته بود، به دلیل ضعف و ناتوانی در سیستم جهت یابی خودکارش، برای همیشه در فضا گم شد.

اما مشکل دقیقا کجا بود؟ مشکل این بود که تیم طراحی ماهواره در کمپانی Lockheed Martin، سیستم اندازه‌گیری و مسافت سنج ماهواره را بر اساس سیستم Imperial (مایل بر ثانیه) طراحی کرده بود و نه سیستم استاندارد Metric (کیلومتر بر ثانیه). چراکه در صنعت هوا فضا، همواره از سیستم مسافت سنجی Metric استفاده می شود. در نتیجه پس از ارسال ماهواره به فضا، ۱۹۳ میلیون دلار به دلیل اشتباهی کودکانه برای همیشه در فضا گم شد.

 

۲- پروژه Healthcare.gov

این سایت توسط دولت آمریکا و در سال ۲۰۱۳ با سر و صدا و تبلیغات بسیار زیادی راه اندازی شد. دولت اوباما مانور بسیاری روی برنامه سلامتی‌اش داده بود و مرتبا شهرواندان را به ثبت نام در این سایت تشویق می‌کرد. اما هدف سایت چه بود؟ اینکه شهروندان با ثبت نام در این سایت و پرداخت مبلغی ثابت بتوانند تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند تا در صورت بروز عارضه یا مشکلی پزشکی، هرچه سریع‌تر به نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین مرکز درمانی نزدیک محل زندگیشان معرفی شوند. اما هنگام راه اندازی اولیه سایت، نتیجه فاجعه آمیز بود. ترافیک سایت آنقدر بالا بود که سایت رفتارها و باگ‌های عجیبی از خود نشان می‌داد. سپس برای مدتی از کار می‌افتاد و بعد از راه اندازی مجدد، دوباره همان مشکلات را به همراه داشت. این سایت، حتی برای مدتی هم به منظور تعمیرات آفلاین شد اما پس از راه اندازی دوباره همان مشکلات عجیب را با خود داشت. در نتیجه دولت آمریکا که به دنبال تحسین مردم بود، تنها چیزی که گیرش آمد انتقادات فراوان و عصبانیت آن‌ها بود.

اگرچه بعد از انتقادات فراوان، با تلاش جمعی از مهندسان IT و برنامه نویسی حوزه فناوری دولت، مشکلات سایت حل شد ولی شروع اولیه سایت واقعا فاجعه آمیز بود.

 

۳- ویندوز ویستا

این ویندوز که ۵ سال طراحی و برنامه نویسی اش به طول انجامید، یکی از شکست‌های بزرگ مایکروسافت در سال ۲۰۰۶ محسوب می‌شود. ویندوز ویستا قرار بود جایگزین مناسبی برای ویندوز XP باشد، اما در عوض ویندوزی کند، سنگنین و پر از باگ و مشکل بود که نه تنها نتوانست انتظارات مشتریان را برآورده سازد، بلکه باعث شد که بسیاری از خریداران این ویندوز به دلیل تبلیغات دروغ و بزرگنمایی‌های اشتباه درباره این ویندوز از مایکروسافت شکایت قانونی کنند. بعدها در خبرها مشخص شد که حتی مهندسین مایکروسافت هم قبل از عرضه می دانستند که ویندوز ویستا شکستی تمام عیار است ولی با این حال مایکروسافت بازهم تصمیم به عرضه این ویندوز گرفته بود. همین خبر مانند نفتی روی آتش، تمام مسائل مربوط به ویندوز ویستا را از زیر خاکستر روشن کرد.

اما مایکروسافت بعد از اتمام این اتفاقات و برای سرپوش گذاشتن روی این شکست، با فاصله کوتاهی ویندوز ۷ را معرفی کرد که به یکی از ویندوزهای موفق مایکروسافت تبدیل شد.

 

۴- باگ عجیب سیستم Sabre

سال ۲۰۱۳، خطوط هواپیمایی American Airlines مجبور شد که بیش از ۴۰۰ پرواز خود را به دلیل وجود باگی عجیب در سیستم Sabre کنسل کند. سیستم Sabre، یک سیستم رزرو آنلاین پرواز بود که اسم و مشخصات کامل تمام مسافرین و پروازهابه همراه سایر امورات پروازهای American Airlines در آن ثبت می‌شد. اما دلیل اصلی لغو پروازها چه بود؟ اینکه خطوط هواپیمایی American Airlines نمی توانست به لیست رزور پروازها در سیستم Sabre دسترسی پیدا کند و دلیل آن هم وجود باگی ساده در هسته اصلی نرم افزار Sabre بود.

لغو بیش از ۴۰۰ پرواز آن هم فقط به دلیل باگی نرم افزاری انتقادات بسیاری را روانه این خطوط کرد. اگرچه خطوط هوایی دیگر مانند Southwest Airlines و JetBlue هم از این نرم افزار استفاده می کردند ولی مشکلی در دسترسی آن ها ایجاد نشده بود.

بعدها American Airlines اعلام ورشکستگی کرد و با خطوط هوایی US Airways ادغام شد.

 

۵- UMPC ها

قبل از اینکه تبلت ها و گوشی های هوشمند تا این حد فراگیر و پرفروش شوند، دستگاه هایی با نام UMPC یا Ultra-mobile PC در سال ۲۰۰۶ در حال عرضه و تبلیغ بسیار بود که به گفته سازندگانش ترکیبی از موبایل های شخصی و کامپیوترهای ویندوزی قدرتمند بود. اما نتیجه این همه تبلیغات چه شد؟ شکستی کامل!

با توجه به نام محصول، این به اصطلاح کامپیوتر – موبایل های فوق پیشرفتهبسیار گران، سنگین و ضمخت بودند که با اینکه برخلاف تبلیغات صورت گرفته در عمل قدرت زیادی نداشتند، اما مرتبا با مشکل گرمای بیش از حد روبرو می‌شدند. در نتیجه به شکستی کامل برای شرکت سازنده‌اش تبدیل شدند تا اینکه آیفون های اپل دنیای گجت های شخصی را متحول ساخت و باقی ماجرا که مطمئنیم کاملا از آن باخبرید.

 

۶- باگ سایت فروش Walmart

همان طور که می دانید، Walmart نام مجموعه فروشگاه های زنجیره ای در آمریکا می باشد. اما در سال ۲۰۱۳ یک باگ عجیب در سایت فروش این فروشگاه، باعث می‌شد که برخی از لوازم التکترونیکی گران قیمت این فروشگاه که برای مثال قیمتی حدود ۶۰۰ دلار داشتند، با قیمت هایی بسیار نازل زیر ۱۰ دلار به فروش رسند.

البته جای گفتن نمی ماند که به محض اطلاع Walmart از این موضوع، سفارش ها کنسل شد و Walmart برای همیشه به این تخفیف تاریخی خود پایان داد!

 

۷- Motorola Rokr E1

اولین گوشی موتورولا که قرار بود موزیک های iTunes را پخش کند، اما به دلیل گران قیمت بودن و وجود محدودیت های بسیار همچون محدودیت فضا فقط برای ۱۰۰ موزیک، موتورولا را با شکستی کامل در سال ۲۰۰۵ مواجه کرد. ۲ سال بعد، آیفون اپل به بازار عرضه شد و یاد این گوشی شکست خورده را برای همیشه از خاطره‌ها پاک کرد.

 

۸- خاموشی در شرکت BlackBerry

در مهر ماه سال ۲۰۱۱، بیش از ۳۵ میلیون از کاربران گوشی BlackBerry برای ۴ روز نتوانستد ایمیل خود را چک کنند یا با استفاده از Browser گوشی هایشان صفحات وب را باز کنند. اگرچه بعدها BlackBerry با صدرو اعلامیه و عذرخواهی دلیل این مشکل را وجود نقص فنی در سرور سیستم‌هایشان اعلام و سعی در رفع هرچه زودتر این مشکل کرد اما همین قطعی ۴ روزه، باعث افت سهام و ضرر ۵۴ میلیون دلاری شرکت مادر BlackBerry شد. البته اگر نخواهیم تعداد کسانی که از BlackBerry به آیفون یا اندروید مهاجرت کرده اند را حساب کنیم!

 

۹- مود ساخته شده برای بازی Grand Theft Auto

مجموعه بازی های Grand Theft Auto که همیشه به خاطر آزادی عمل در رانندگی دیوانه وار، کشتن و زیر گرفتن شهرواندان و شلیک به پلیس‌ها مورد شکایت نهادهای شهروندی بسیاری در آمریکا قرار می‌گیرند، این بار با عرضه نسخه San Andreas این مجموعه در سال ۲۰۰۵ و عرضه یک Mod غیر رسمی از سوی کاربران، انتقادات بسیار شدیدتری را نسبت به گذشته برانگیخت. این Mod غیر رسمی به بازیکنان اجازه می داد که روابط عاشقانه تر و گسترده تری را در بازی تجربه کنند که در نتیجه، وجود این Mod به شکایات حقوقی، انتقادات و بحث های جنجالی بیشتری در مورد این بازی منجر شد. کار به جایی کشید که حتی سیاستمدارن نیز درباره این باره اظهار‌ نظر کردند و در برخی از مغازه‌ها، فروش این بازی متوقف شد تا اینکه Rockstar با انتشار یک اپدیت، این Mod جنجال برانگیز را غیر فعال کرد. اگرچه بسیار دیر اقدام به این کار کرده بود، چراکه حالا دیگر می بایست برای پاسخ گویی به بسیاری از شکایات قانونی در دادگاه حاضر می‌شد.

 

۱۰- MySpace

داستان MySpace به مانند “از عرش به فرش کشیده شدن” است. تا قبل از آغاز به کار شبکه فیسبوک، MySpace با ارزش حدودی ۵۸۰ میلیون دلار، در صدر شبکه های اجتماعی محبوب سال ۲۰۰۵ بود. اما با آغاز به کار فیسبوک، این سایت در سال ۲۰۱۱ و با قیمت فقط ۳۵ میلیون دلار توسط سازندگانش به فروش رفت. اگرچه MySpace هنوز هم فعال است و حدود ۵۰ میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد، اما نسبت به ارزش ۵۸۰ میلیون دلاری اش در سال ۲۰۰۵ و تعداد کابران حال حاضر فیبسوک یکی از شکست های بزرگ و پرضرر تاریخ تکنولوژی محسوب می‌شود.

 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.