بوت شدن در کامپیوتر به چه معناست؟ - تکفارس 
بوت شدن در کامپیوتر به چه معناست؟ - تکفارس 

بوت شدن در کامپیوتر به چه معناست؟

پدرام علی نیا
۴ آبان ۱۳۹۴ - 12:15
بوت شدن در کامپیوتر به چه معناست؟ - تکفارس 

بوت( boot) کلمه‌ای که شاید بارها و بارها در طول کار با کامپیوتر و یا در طول آموزش های مختلف مثلا آموزش نصب سیستم عامل ها با آن روبرو شده باشید.

اما این کلمه بوت چیست؟

بوت شدن فرآیند روشن شدن یک کامپیوتر و وارد شدن آن به محیط سیستم عامل و آماده به کار شدن است. در طول فرآیند بوت کامپیوتر یکسری اعمال خود تشخیصی انجام می‌دهد( که معمولا بنام POST آن را می‌شناسند)، و درایور‌های ضروری و برنامه‌هایی که برای ارتباط میان کامپیوتر و دستگاه های مرتبطش وجود دارد را بارگذاری می‌کند. در زمانیکه کامپیوتر شما در حال بوت شدن است ممکن است با صفحه‌ای مشابه با صفحه زیر روبرو شوید:

computer-boot-screen

در این تصویر همانطور که می‌بینید، صفحه ای در حال نمایش اطلاعات BIOS است، که مشخص کننده‌ی نوع کامپیوتر، پردازنده مرکزی و حافظه آن است. همچنین پیامی برای نمایش نحوه‌ی ورود به تنظیمات BIOS.

اگر کامپیوتر نتواند فرآیند بوت را کامل کند، اروری مبنی بر خطای بوت( boot failure) نمایش می‌دهد، که نشان دهنده‌ی این مورد است که کامپیوتر نتوانسته از مرحله POST عبور کند و یا یکی از دستگاه‌ها بعنوان مثال دیسک سخت دارای مشکلی است و عملکرد صحیح را ندارد.

اما POST چیست؟

POST مخفف Power-On Self-Test است. این فرآنید آزمایشی است که در طول آن کامپیوتر باید از عملکرد صحیح تمام سخت افزارها مطمئن شود و سپس بقیه فرآیند بوت را طی کند. اگر کامپیوتری فرآیند POST را بدرستی و بدون اخطاری به پایان برساند معمولا یک صدای تک بیپ پخیش می‌کند که نشان دهنده‌ی عبور صحیح از این مرحله است و اگر خطایی رخ داده باشد، کامپیوتر با پخش کد بیپ که با توجه به نوع خطا ممکن است متفاوت باشد، نشان می‌دهد که خطایی رخ داده و فرآیند به درستی به پایان نرسیده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.