دوربین هایی با قابلیت دیدن زیر پوسته اجسام به زودی بر روی تلفن های هوشمند - تکفارس 
دوربین هایی با قابلیت دیدن زیر پوسته اجسام به زودی بر روی تلفن های هوشمند - تکفارس 

دوربین هایی با قابلیت دیدن زیر پوسته اجسام به زودی بر روی تلفن های هوشمند

نیما مدرس
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 15:57
دوربین هایی با قابلیت دیدن زیر پوسته اجسام به زودی بر روی تلفن های هوشمند - تکفارس 

دانشگاه واشنگتون به همراه مایکروسافت طی تحقیقاتی دوربینی را توسعه دادند که می تواند زیر پوست یک میوه را ببیند تا متوجه شود به خوبی رشد می کند یا خیر. این دوربین که ‘hypercam’ نام دارد توسط گروهی از مهندسین کامپیوتر و مهندسین برق توسعه یافته است که قادر است از تکنولوژی تصویربرداری ‘hyperspectral’ استفاده کند تا تصاویری از طیف های الکترومغناطیس جمع کند و بعد از ترکیب آنها، تصاویر را به یک تصویر تبدیل کند.

دوربین های عادی برای تصویر برداری تنها از سه طول موج قرمز، آبی و سبز برای تصویر برداری استفاده می کند، در حالی که hypercam علاوه بر این سه طول موج، از دو طول موج مرئی و نامرئی فروسرخ برای دیدن زیر پوسته اجسام استفاده می کند. همچنین این دوربین با ۱۷ فلش با طول موج های مختلف نور، عکس های مختلفی از جسم می گیرد.

وقتی با چشم غیر مسلح یا یک دوربین معمولی به یک تصویر نگاه می کنید شما تنها رنگ ها را می بینید، برای مثال بعد از دیدن دو شلوار همرنگ تفاوت آنها را متوجه نمی شوید، در حالی که با کمک hypercam شما متوجه می شوید کدام یک از این دو شلوار از کتان و کدام یکی از پارچه کبریتی ساخته شده است.

تکنولوژی به کار رفته در این دوربین ها طی یک سری برنامه های مربوط به فضا و برنامه های صنعتی کشف شد. تیم سازنده این دوربین ها هزینه ساخت hypercam را حدود ۸۰۰ دلار اعلام کرد، اما این دوربین ها روی تلفن های هوشمند بسیار کم هزینه و حدود ۵۰ دلار است.

محقق مایکروسافت neel joshi می گوید تکنولوژی های همانند hypercam بسیار گران قیمت می باشند. بنابراین ما تصمیم بر ساخت مدل ارزان تر تکنولوژی hyperspectral گرفتیم و کاربرد های آن را خودمان کشف کنیم، بعد از ساخت این دوربین ما شروع به تصویر برداری از تمام اشیائی که ما در طول روز می دیدیم، کردیم و ما از اطلاعات مخفی که از این کار بدست آوردیم بسیار شوکه شدیم.

2015-10-16-image-4

این تکنولوژی به زودی بر روی تلفن های هوشمند قابل استفاده است، از کابرد های آن برای مغازه داران می توان به توانایی تشخیص تازگی و رسیدگی میوه ها اشاره کرد، این کاربرد بسیار دقیق است به طوری که hypercam در تست ۱۰ میوه میزان رسیدگی آنها را با دقت ۹۴ درصد تشخیص داد.

Hypercam همچنین می تواند در سیستم های امنیتی کمک شایانی داشته باشد به طوری که این دوربین ها می توانند با دقت ۹۹ درصد تفاوت بین رگ ها و الگوی ساختاری پوست ۲۵ نفر را از یکدیگر تشخیص دهد. تنها مشکل کنونی این دوربین ها این است که نمی توانند در نور زیاد به درستی کار کنند که محقیق گفته اند در حال بررسی و رفع این مشکل اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید