باید ها و نباید ها در استفاده از سیستم های خنک کننده آبی - تکفارس 
باید ها و نباید ها در استفاده از سیستم های خنک کننده آبی - تکفارس 

باید ها و نباید ها در استفاده از سیستم های خنک کننده آبی

یاشار فتحعلی زاده
۹ مهر ۱۳۹۴ - 10:30
باید ها و نباید ها در استفاده از سیستم های خنک کننده آبی - تکفارس 

خنک نگه داشتن کامپیوتر ها به یک عمر مهم تبدیل شده است و سیستم های خنک کننده در طول ۱۰ سال گذشته با پیشرفت های چشم گیری همراه بوده اند و به جایی رسیده اند که هر سیستمی با میزان تولید حرارت بالا را کنترل کرده و خنک نگه می دارند. کیت های خنک کننده آبی AIO از محبوبیت بالایی میان مصرف کنندگان برخوردار می باشند، مخصوصا افرادی که قصد دارند فرکانس پردازنده ها را بالاتر برده و به سرعت بیشتری دست پیدا کنند. این خنک کننده ها به راحتی نصب می شوند و فقط چند اتصال ساده نیاز دارند، تا سیستم شما را کنترل کرده و مانع افزایش دمای سیستم شما شوند. هر چند، با این که استفاده از این خنک کننده ها به مرور زمان آسان تر شده است، با این حال نیاز به رعایت نکاتی وجود دارد، که در صورت رعایت نکردن آن ها به سیستم شما ضربه وارد خواهد شد و حداقل ضرری که به شما وارد می شود، این است که نمی توانید از عملکرد بالای سیستم خود بهره ببرید. اصولا هر عملی در کامپیوتر با یک سری باید ها و نباید ها همراه می باشد، بنابراین با ما همراه باشید تا با از باید ها و نباید ها در استفاده از سیستم های خنک کننده آبی آگاه شوید.

سیستم خنک کننده آبی چه به صورت AIO باشند یا به صورت لوپ های شخصی سازی شده، همگی از یک اصول پایه استفاده می کنند. شما یک مخزن، یک پمپ، یک رادیاتور، تعدادی فن ، چند لوله برای انتقال آب، یک بلوک (برای CPU ،GPU و یا شاید هر دو باشد) و همین طور به آب برای چرخش در لوله ها و خنک کردن سیستم نیاز دارید. به طور کلی تفاوت کمی میان مدل های مختلف AIO وجود دارد و تفاوت ها به ندرت به چشم می آیند، برای مثال، اکثر AIO ها دارای مخزن کوچکی می باشند و با این که از نظر اندازه نسبت به لوپ های دیگر کوچک به نظر می رسند، با این حال از آن ها استفاده می کنند. برای استفاده از این کیت های خنک کننده نکاتی وجود دارد، که به استفاده هر چه بهتر شما از این کیت ها کمک می کند. اگر قصد استفاده از این سیستم های خنک کننده را دارید، به شما توصیه می کنم این نکات را رعایت کنید.

نصب و راه اندازی بلوک

وقتی می خواهید یک بلوک را بر روی قطعات سخت افزاری خود نصب کنید، آنچه که مورد پسند همگان است، اتصال هر چه بیشتر بلوک به قطعه ای است که می خواهید در طول عملکرد سیستم خنک باقی بماند. البته این به آن معنا نیست که باید بلوک تا آن جا که می شود محکم بسته شود، برخلاف آن شما نیاز دارید تا مطمئن شوید بلوک به اندازه کافی محکم بسته شده که بتواند گرما را به رادیاتور انتقال دهد تا در طول زمان کار خود، خنک باقی بماند و در دمای ایده آل کار کند.

2015-09-20-image-5باید ها

  • اگر پیچ های بلوکه را به صورت عقربه ی سایت شماره گذاری کنیم، ابتدا پیچ ۱ و ۳ را ببندید تا بلوک در جای خود محکم شود و سپس دو پیچ دیگر را ببندید، تا قطعه به خوبی در جای خود قرار گیرد، این کار باعث می شود تا بر اثر فشاری که در هنگام بستن به بلوک وارد می کنید، باعث تاب برداشتن بلوک و یا آسیب به مادربورد نگردد.
  • ابتدا پیچ ها را تا حدودی بسته و وقتی چهار پیچ تا حدودی بسته شدند، اقدام به بستن نهایی پیچ ها کنید.

نباید ها

  • با پیچ گوشتی فشار زیادی برای بستن پیچ وارد نکنید و پیچ را آنقدر محکم نبندید که دیگر خنک کننده تکان نخورد. بیش از حد محکم بستن بلوک باعث می شود که طرفین بلوک به خوبی با CPU ارتباط برقرار نکنند و گرما را نتوانند مهار کنند و همچنین این کار به مادربورد و CPU آسیب می رساند. در بعضی شرایط باعث آسیب دیدن بلوک و نشتی آب نیز می گردد.

نصب رادیاتور در کیس کامپیوتر

برای نصب رادیاتور در کیس گزینه های مختلفی وجود دارد، که آن را در کجا نصب کنید. به هر حال، بعضی جا ها قرار دارند که با نصب رادیاتور در آنجا هم سیستم شما بهتر عمل می کند و هم سیستم خنک کننده به خوبی گرما را مهار می کند. بعضی کاربران علاقه دارند تا رادیاتور به نحوی نصب شود که هوا را از بیرون به کیس بکشد و بعضی ها هم علاقه دارند تا با نصب رادیاتور هوا به داخل کیس کشیده شود. هر روشی که استفاده کنید، مزیت های آن به سیستم شما باز خواهد گشت و باید در نظر داشته باشید که چرخه هوا به حالتی در سیستم شما باشد که قطعات سیستم شما در دمایی مناسب کار کنند.

2015-09-28-image-5

باید ها

  • مکانی را انتخاب کنید، تا لوله ها کمی در مسیر خود خم شوند. این کار برای کنترل فشار آب در حال جریان عالی می باشد. شما می توانید به راحتی لوله ها را نصب کنید، مخصوصا اگر از یک کیت AIO استفاده می کنید، فقط کافی است که کمی لوله ها خم شوند.
  • رادیاتور را در جایی نصب کنید، که جریان هوای آن با جریان هوای دیگر دستگاه ها دخیل نباشد. یکی از بهترین جاها بالای کیس می باشد.
  • مطمئن شوید که فن ها باد گرم را به سمت رادیاتور هدایت نمی کنند.
  • مطمئن شوید که رادیاتور به خوبی بسته شده است و بر اثر لرزش ها تکان نمی خورد.

نباید ها

  • لوله ها را زیاد خم نکنید. هر چه بیشتر لوله ها خم شوند، اختمال این که پیچ خوردن آن وجود دارد. با این که لوله هایی وجود دارند که در برابر پیچ خوردن مقاومت می کنند، اما با این حال باز هم امکان دارد که بر اثر فشار زیاد بر اثر پیچ خوردن آب را به خوبی هدایت نکنند. اگر از این موضوع نگران هستید، می توانید از فنر های ضد پیچ خوردن استفاده کنید که می تواند به مقاومت بیشتر لوله ها از پیچ خوردن کمک کند.
  • رادیاتور را نزدیک به دیگر قطعات نصب نکنید. اگر رادیاتور و فن هایش را بیش از حد نزدیک به یک قطعه نصب کنید، جریان هوای متضادی که با یک دیگر دارند، باعث می شود که دمای دستگاه بالا رود. رادیاتور باید در مکانی قرار گیرد که با دستگاه های دیگر دخیل نباشد و این کار باعث می شود که بهترین عملکرد را از سیستم خنک کننده خود به دست آورید.
  • رادیاتور را در مسیری که باد را به سمت پایین هدایت کند، نصب نکنید. این کار اصولا برخلاف قوانین فیزیک می باشد و باعث می شود تا جریان هوا به خوبی به رادیاتور نرسد. وزش باد گرم یا در کل کم بودن باد باعث می شود تا دمای رادیاتور بالا برود و بالا رفتن دمای رادیاتور کمکی به خنک کردن سیستم شما نمی کند.
  • پیچ های رادیاتور را به هنگام نصب آن بیش از حد محکم نبندید. بیش از حد محکم بستن رادیاتور باعث می شود تا رادیاتور خم شود و بدنه آن تاب بردارد و دیگر صدمه ها که در کل برای رادیاتور شما مضر می باشند.

محل نصب فن ها

فن ها وظیفه ی مهمی را در خنک کردن دستگاه دارند. وقتی به فن ها می رسد، مهم ترین موضوعی که به ذهن همگان خطور می کند، مکان مناسب برای نصب آن ها می باشد. بعضی از کاربران علاقه دارند تا فن ها باد را به سمت رادیاتور هدایت کنند و بعضی دیگر نیز علاقه دارند تا باد فن ها به سمت طرفین رادیاتور هدایت شود، البته گروهی هم هستند که علاقه دارند تا از هر دو روش استفاده کنند. جالب است بدانید که استفاده از هر کدام از این روش ها نتایجی یکسان دارند. اگر از روشی که باد مستقیما به رادیاتور شما هدایت شود استفاده کنید، این روش سرعت باد را افزایش داده و باعث می شود که باد کمتری به کناره های رادیاتور برخورد کند. فن ها امروزه طوری ساخته می شوند، که فشار هوای بهتری را به سمت رادیاتور و یا هیت سینک های سیستم هدایت کنند. استفاده از این روش در حال حاضر ضروری نمی باشد ولی باعث می شود که عملکرد سیستم خنک کننده بهتر شود.

 2015-09-28-image

باید ها

  • فن ها را در مسیری نصب کنید، که با گرم در مسیری آزاد حرکت کنند (به سمت بالا یا به کناره ها). فن ها باید طوری نصب شوند، که مانع جریان هوای یک دیگر نشوند یا هوا را از مسیر رادیاتور جدب نکنند تا بهترین عملکرد را از سیستم خود بهره ببرید.

نباید ها

  • فن ها را طوری نصب نکنید که هوا را به سمت پایین هدایت کنند. این کار باعث می شود که هوا به خوبی جریان نداشته باشد و هوا به جای این که باعث شود دستگاه خنک گردد، از طریق فن های دیگر مکیده می شود و دمای سیستم پایین نمی ماند.

تست سیستم خود

بعد از نصب سیستم خنک کننده آبی خود نیاز دارید تا آن را تست کنید، حدا از این که یک کیت AIO باشد یا یک سیستم لوپ شخصی سازی شده، باید به درستی عمل کند. با این که هر ساله امنیت این سیستم ها بالاتر رفته است، باز باید جنبه های احتیاط را رعایت کرده و مانع هرگونی آسیب به سیستم خود شوید. همچنین امکان دارد که قطعه ای از کیت بد نصب شده باشد و یا به درستی عمل نکند، همچنین فن ها به خوبی باد را به سمت رادیاتور هدایت نکنند، که در هر صورت و پیش آمدن هر کدام از این اتفاقات عملکرد سیستم خنک کننده شما به خطر می افتد و امکان دارد که به سیستم شما آسیب برسد. کافی است که به سیستم نگاهی بیاندازید و از عدم هر گونه صدا و یا نشتی آب مطمئن شوید. بعد از آن به دمای ایده آل سیستم نگاه بیاندازید و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد. سیستم شما باید با دمای کمتری نسبت به قبل کار کند، معمولا دمایی زیر ۵۰ سلیسیوس.

2015-09-28-image-4

باید ها

  • قبل از رفتن به روتین هر روزه کار با کامپیوتر خود، آن را به خوبی تست کنید. شما باید دمای ایده آل خود را به دست آورید و مطمئن شوید در مصرف روزانه خود سیستم در همان دما باقی می ماند و افزایش دما نیز قابل کنترل می باشد.

نباید ها

  • دمای قطعات را در محدوده حداکثری دمای آن ها نیاورید. درست است که قطعات با پیشرفت هایی که داشته اند، می توانند دمای خود را بهتر کنترل کرده و مانع از آسیب دیدنشان بر اثر گرما شوند، اما بالا بردن دما بر اثر گرمایی که از اورکلاک یا به درستی کار نکردن سیستم خنک کننده بروز می شود، باعث آسیب دیدن قطعات دستگاه شما می گردد.
  • قطعه ای که اورکلاک شده را به یک باره به حالت معمولی درنیاورید و یا قطعه ای را به یک باره در فرکانس بالا اورکلاک نکنید. عمل افزایش یا کاهش سرعت یک قطعه باید به آهستگی صورت گیرد و به یک باره کاهش یا افزایش سرعت فرکانس یک قطعه به دمای آن قطعه ارتباط مستقیم دارد و در صورت کنترل نشدن دما به دستگاه آسیب وارد می شود.

امروزه روش های مختلف برای خنک نگه داشتن سیستم ها وجود دارد، که یکی از بهترین آن ها خنک کننده های آبی هستند. بسته به استفاده ای که از کامپیوتر خود می خواهید داشته باشید، یک سیستم بی سر و صدا و آرام و یا یک سیستم با اورکلاکی سنگین، باید در نظر داشته باشید که سیستم های خنک های آبی AIO بهترین انتخاب برای شما هستند، اما مانند هر دستگاه و سیستم دیگری نقاط ضعف و قدرت خود را دارند، البته می توانید برای خود یک لوپ شخصی سازی شده استفاده کنید، در نهایت باید بدانید که بهترین کار این است که تا می توانید در استفاده از آن ها مراقب و محتاط باشید، تا دمای آن ها در دمای ایده آل باقی بماند.

امیدوارم مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید