G-Sync و FreeSync چیستند و چه اهمیتی برای گیمینگ دارند؟ - تکفارس 
G-Sync و FreeSync چیستند و چه اهمیتی برای گیمینگ دارند؟ - تکفارس 

G-Sync و FreeSync چیستند و چه اهمیتی برای گیمینگ دارند؟

یاشار فتحعلی زاده
۴ مهر ۱۳۹۴ - 11:23
G-Sync و FreeSync چیستند و چه اهمیتی برای گیمینگ دارند؟ - تکفارس 

وقتی برای خرید صفحات نمایش کامپیوتر های شخصی می روید، با یک تبلیغ رو به رو می شوید، که گفته شده این صفحه نمایش از تکنولوژی هایی مانند G-Sync ساخت NVIDIA و یا FreeSync ساخت AMD پشتیبانی می کند. شاید از خودتان بپرسید این تبلیغ یعنی چه و چه تفاوتی بین مانیتور های جدید که این تکنولوژی ها را ساپورت می کنند، با مانیتور های قدیمی وجود دارد؟ باید بگویم که این تکنولوژی ها باعث می شوند، که کارت های گرافیک جدید ساخته شده توسط NVIDIA و AMD ساخته شده اند، تصاویری روان تر عرضه کنند و این یعنی تجربه بهتر، مخصوصا برای کاربرانی که بیشترین استفاده آن ها از کامپیوتر شخصی خود، اجرای بازی های رایانه ای می باشد. این تکنولوژی ها حتی پای خود را به لپ تاپ های مخصوص بازی یا گیمینگ نیز باز کرده اند. در این مقاله سعی شده تا جایی که می توان به زبانی ساده و روان در مورد مباحث ذکر شده، اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار داد، پس با ما همراه باشید و از خواندن این مقاله لذت ببرید.

نرخ متغیر تازه سازی تصاویر

هر دو این تکنولوژی ها برای صفحه نمایشی ساخته شده اند، که دارای نرخ متغیر تازه سازی تصویر می باشد، نه صفحه نمایشی که نرخ تازه سازی آن ثابت باشد. G-Sync محصول NVIDIA می باشد و FreeSync نیز محصول AMD.

در گذشته صفحه نمایش های کامپیوتر شخصی دارای یک نرخ  تازه سازی تصویر ثابت بودند، مانند ۶۰Hz. حتما از خود می پرسید این موضوع یعنی چه؟ باید بگویم که آن چه که گفتم یعنی در هر ثانیه تصویر ۶۰ بار تازه سازی می شد. کارت گرافیک کامپیوتر شما فقط به عرضه فریم با توجه به سرعت صفحه نمایش می کرد، که باعث می شد، تصویر شما چند تکه شود. یعنی یک قسمت از صفحه نمایش شما یک فریم را نشان می داد و قسمت دیگر، یک فریم دیگر را و این موضوع وقتی آزار دهنده می شد، که شما مشغول به انجام بازی بودید و بازی نیز از فریم ریت متغیری استفاده می کرد.

حتما نام V-Sync را در میان تنظیمات بازی خود دیده اید، V-Sync یکی از راه حل های جا افتاده برای این مشکل بود، اما این قابلیت نیز در کنار خوبی هایی که داشت، مشکلات زیادی را به بار می آورد. V-Sync باعث می شد که تکه تکه شدن تصویر برطرف شده و بازی شما روان تر اجرا شود، اما باعث به وجود آمدن تاخیر در بازی می شد. عملکرد V-Sync به این حالت بود، که به جای ارسال فریم بعدی که باعث تکه تکه شدن تصویر می شد، آن فریم را نگه می داشت، که همین موضوع باعث تاخیر در ارسال فریم می شد. فعال سازی V-Sync در کنار تاخیر در ارسال، باعث ایجاد لگ در بازی نیز می شد.

G-Sync و FreeSync هر کدام دارای نزخ متغیر تازه سازی تصویر خواهند بود. اگر بازی شما در ۴۰ فریم بر ثانیه رندر می شود، تصویر صفحه نمایش شما نیز باید در هر ثانیه ۴۰ بار تازه سازی شود. اگر در قسمت دیگر بازی، بازی شما شروع به رندر شدن ۷۵ فریم در ثانیه شد، صفحه نمایش شما نیز، باید به صورت خودکار در هر ثانیه ۷۵ بار تازه سازی شود. این یعنی صفحه نمایش شما و کارت گرافیک شما با هم در ارتباط هستند و دیگر باید با مشکلاتی که V-Sync به وجود می آورد، خداحافظی کرد.

650x488xscreen-tearing.jpg.pagespeed.ic.jj6s12aWb-

به قسمت هایی که در تصویر اشاره شده نگاهی بیاندازید تا تکه تکه شدن تصویر را متوجه شوید.

G-Sync و FreeSync چیستند؟

NVIDIA برای این مشکل اولین کمپانی بود که قدم برداشت و G-Sync را عرضه کرد. البته منظورم از اولین کمپانی، مورد سوءتفاهم نشود. ببینید در کنار کمپانی های بزرگ، شرکت ها و آزمایشگاه های کوچکی نیز هستند که کار آن ها تولید و ساخت تکنولوژی های جدید و یا اکتشافات جدید هست و سپس آن ها را به کمپانی های بزرگ می فروشند. البته G-Sync ساخت خود NVIDIA است، اما تکنولوژی های زیادی را می توان نام برد، که توسط این آزمایشگاه ها و شرکت های کوچک ساخته شده و به کمپانی ها فروخته اند و شما این تکنولوژی یا اکشتاف را با نام کمپانی های بزرگ می شناسید.

برای استفاده از تکنولوژی G-Sync شما به یک صفحه نمایش که G-Sync را ساپورت کند و همچنین یکی از کارت های گرافیک مدرن ساخت NVIDIA، که آن نیز قابلیت ساپورت G-Sync را داشته باشد، نیاز خواهید داشت. هر صفحه نمایشی که از قابلیت G-Sync استفاده کند، دارای قسمتی است که می تواند با کارت های گرافیکی NVIDIA در ارتباط باشد و نرخ فریم را با کارت گرافیک هماهنگ کند. شما به عنوان کاربر از این قابلیت ها شاید خبری نداشته باشید، اما تنها چیزی که متوجه می شوید، اجرای بازی در یک صفحه روان، بدون تکه تکه شدن تصویر و تجربه حداکثری از بازی مورد علاقه تان می باشد.

در کنار NVIDIA، کمپانی AMD برای محصولات خود FreeSync را عرضه کرده است. این پاسخ AMD برای حل این مشکل می باشد و این راه حل اختصاصی نیست. برخلاف NVIDIA که تکنولوژی خود را مخصوص به خود ساخته است، AMD تکنولوژی اش آزاد قرار داده تا دیگر کمپانی ها نیز از آن استفاده کنند و از یک استاندارد به نام DisplayPort Adaptive-Sync استفاده کرده است. صفحه نمایش هایی که FreeSync  را ساپورت می کنند، نیازی به سخت افزار مخصوصی ندارند و این باعث می شود که این محصولات ارزان تر تمام شوند.

البته تفاوت هایی نیز وجود دارد، در حالی که در تکنولوژی G-Sync از سخت افزار ها برای حل مشکل گفته شده، استفاده شده است، FreeSync بیشتر بر پایه نرم افزار ها می باشد. NVIDIA گفته است که راه حل AMD کارساز نیست. تعداد زیادی از کاربران نیز گزارش داده است که با مشکل سایه اندازی در صفحه نمایش های FreeSync رو به رو شده اند. چیزی که باید بدانید، راه حل NVIDIA به نظر منطقی تر و مطمئن تر می رسد، البته ایراد آن گران قیمت بودن این تکنولوژی است. در طرف دیگر راه حل AMD نیز خوب است، به مراتب ارزان تر و قابل پیشرفت می باشد. این بستگی به شما دارد، که علاقه به استفاده از کدام یک از کارت های گرافیکی دارید.

650x540xnvidia-g-sync.jpg.pagespeed.ic.xhCAtYnmQU

چطور از G-Sync یا FreeSync استفاده کنید

اگر یک کارت گرافیکی ساخت NVIDIA دارید، باید از یک صفحه نمایشی که از G-Sync پشتیبانی می کند، استفاده کنید. البته با این که NVIDIA می تواند از تکنولوژی FreeSync استفاده کند، اما به نظر نمی رسد چنین قصدی را داشته باشد.

اگر از یک کارت گرافیکی ساخت AMD استفاده می کنید، باید از صفحه نمایشی که از FreeSync پشتیبانی می کند، استفاده کنید. پردازشگر کارت های گرافیکی AMD نمی توانند از G-Sync استفاده کنند. اگر از یک کارت گرافیکی NVIDIA و یک صفحه نمایشی که از FreeSync پشتیبانی می کند، یا از کارت گرافیکی AMD و یک صفحه نمایشی که از G-Sync پشتیبانی می کند، استفاده کنید، هیچ مشکلی به وجود نمی آید و می توان از آن ها استفاده کرد، تنها قابلیتی که غیر استفاده می گردد، G-Sync و FreeSync می باشند.

در مورد لپ تاپ ها باید بگویم که مدل هایی در حال حاضر عرضه شده اند، که از قابلیت های G-Sync و FreeSync پشتیبانی می کنند و شما تنها چیزی که باید اهمیت دهید این است که لپ تاپی انتخاب کنید، که قابلیت مورد علاقه شما G-Sync و یا FreeSync را داشته باشد.

OMEGA-7

اینتل قصد دارد در آینده از تکنولوژی DisplayPort Adaptive-Sync استفاده کند، اما در حال حاضر کارت های گرافیکی ساخت اینتل از این قابلیت بهره نمی برند، اما، اگر شما یک گیمر باشید، به احتمال زیاد از کارت های گرافیکی اینتل استفاده نمی کنید. اگر شما یکی از کارت های گرافیکی NVIDIA را دارید که از G-Sync پشتیبانی می کند، یا کارت گرافیکی شما محصول AMD بوده و از قابلیت FreeSync پشتیبانی می کند، فقط باید به دنبال صفحه نمایشی باشید که از این تکنولوژی های نام برده پشتیبانی کنند.

در کل باید بگویم که این قابلیت ها، باعث پیشرفت تجربه گیمینگ شما می شوند. البته کمی قیمتی می باشد و شما باید یک صفحه نمایش جدید بخرید. اگر علاقه به انجام این کار دارید، کمی تحقیق کنید و مانیتور و کارت گرافیک مورد نظر خود را انتخاب کنید. امیدوارم که این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

منتظر مقاله مقایسه FreeSync با G-Sync باشید!

maxresdefault

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.