سطح سیاره پلوتو بسیار عجیب است - تکفارس 
سطح سیاره پلوتو بسیار عجیب است - تکفارس 

سطح سیاره پلوتو بسیار عجیب است

پدرام علی نیا
۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - 16:05
سطح سیاره پلوتو بسیار عجیب است - تکفارس 

دانشمندان اطلاعات جدیدی در رابطه با سطح سیاره پلوتو یافته اند، اطلاعاتی که از تصاویر تازه بدست رسیده ماهواره افق های نو (New Horizons) برداشت شده است.

سیاره پلوتو، یک سیاره غریب برای ما انسان هاست. ماهواره افق های نو ناسا به تازگی تصاویر جدید از سطح سیاره پلوتو ارسال کرده است. ماهواره افق های نو در ماموریت خود اطلاعاتی را از سطح سیاره پلوتو برای زمین خواهد فرستاد، در اوایل همین ماه ماهواره افق های نو شروع به ارسال اطلاعات به سمت زمین کرده است، فرآیندی که پیش بینی شده یکسال زمان خواهد برد.

ناسا در روز پنج شنبه یک سری تصاویر گزفته شده از نزدیکی سطح سیاره پلوتو را منتشر کرد. کلمات “گیج کننده”، “پیچیده” و “دانشمندان متعجب”، از الفاظی بود که در متن آن خبر استفاده شده بود. چیزی که باعث این سردرگمی شده تنوع بسیار زیاد در سطح ظاهری این سیاره است. در زیر تصاویر ارسالی را می‌توانید مشاهده کنید:

 

در ادامه، محققین اعلام کرده‌اند که در سطح پلوتو دره‌هایی وجود دارد که به یکدیگر متصل هستند، آتش فشان‌ها، کوهستان‌های بی نظم، جریان یخ های هیدروژنی در طول مناطق مسطح دشتی، و بخش هایی که گمان می‌رود تلماسه های بادی باشند.

تلماسه ها با توجه به اتمسفر رقیق پلوتو، مقوله ی جالبی هستند. اگر واقعا چنین تلماسه هایی وجود داشته باشند، محققین می‌خواهند بدانند که از کجا به وجود آمده اند. یکی از نظریات این است که احتمالا پلوتو در گذشته اتمسفر غلیظ‌تری داشته و با گذشت زمان از غلظت آن کاسته شده. پروژه ای که محقیقن آن را ” بسیار گیج کننده” می نامند.

محقق اصلی ماهواره افق های نو الن استرن در مورد این اطلاعات نظر خود را به این صورت بیان کرده: پلوتو به ما سطوح متنوع و مختلفی را نشان می‌دهد، که این حاکی از پیچیدگی های بسیار زیاد فرآیند های زخ داده در این سیاره است، این موضوع با آنچه ما از منظومه شمسی می‌دانیم کمی در تقابل است. اگر یک هنرمند قبل از شروع این ماموریت فضایی پلوتو را کشیده باشد، من حتما می‌گفتم که این اثر کاملا تخیلی است، اما در حال حاضر چنین چیزی واقعا آنجا وجود دارد.

یکسال زمان می‌برد تا ماهواره افق های نو تمام اطلاعات خود را برای ما ارسال کند، پس می‌توانیم منتظر آینده بمانیم تا بتوانیم کشف های بیشتری در مورد این سیاره دور افتاده انجام دهیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.