اولین بازی ساخته شده بر اساس DirectX 12 برتری کارتهای AMD را نشان میدهد - تکفارس 
اولین بازی ساخته شده بر اساس DirectX 12 برتری کارتهای AMD را نشان میدهد - تکفارس 

اولین بازی ساخته شده بر اساس DirectX 12 برتری کارتهای AMD را نشان میدهد

یاشار فتحعلی زاده
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 20:41
اولین بازی ساخته شده بر اساس DirectX 12 برتری کارتهای AMD را نشان میدهد - تکفارس 

اولین بازی که DirectX 12 را ساپورت میکند ساخته شده و آماده است و کارکنان PC Perspective نتایج جالبی را از تستهایی که بر روی کارت های گرافیکی Nvidia و AMD گرفته اند، منتشر کرده اند. معیار بر اساس بازی Ashes of the Singularity میباشد. یک بازی بزرگ در سبک استراتژی تخیلی که توسط Oxide Games و Stardock توسعه داده شده است و گویا قرار است سال بعد عرضه شود. بازی از موتور گرافیکی Nitrous استفاده میکند که طراحی شده تا از حداکثر قدرت و توانایی های DirectX 12 استفاده کند. تمام این تست ها، بر روی یک کارت گرافیک ۵۰۰ دلاری Nvidia GeForce GTX 980 و یک کارت ۴۳۰ دلاری Radeon R9 390X با رنج های مختلف رزولوشن و CPU های مختلف انجام شده اند. بازی Ashes of the Singularity هر دو DirectX 11 و DirectX 12 را ساپورت میکند و این معیار ها بر روی هر دو تست شده اند.

وقتی تست ها با استفاده از DirectX 11 انجام میشدند، GTX 980  چیزی در حدود ۲۵ تا ۹۰ درصد از R9 390X سریعتر بود، اما وقتی تست ها بر روی DirectX 12 انجام شد، رقابت کاملا عوض شد و این R9 390X بود که در بیشتر مواقع از GTX 980 با قدرتی بیشتر عملکرد. در اینجا چند نکته قابل توجه وجود دارد که میتوان از نتایج دریافت. اول اینکه درایورهای Nvidia که برای ساپورت DirectX 11 تهیه شده بودند، فوق العاده از AMD بهتر ظاهر شدند، اما وقتی نوبت به DirectX 12 رسید، کارتهای Nvidia هیچ چیز خاصی برای ارائه نداشتند. البته در چند قسمت برتر بودند، مخصوصا بر روی CPU های ضعیف، اما در کل چیز خاصی نمیشد دید.

2015-08-17-image-4

فقط کافیست به نمودار نگاهی بیاندازید تا ببینید چطور سخت افزار AMD  با استفاده از DirectX 12 عملکردی فوق العاده بهتر از خود نشان میدهد. برای اینکه بهتر به شما وضعیت نمودار را مشخص کنیم، وقتی بر روی DirectX 11 بازی تست میشود ،کارت گرافیک R9 390X در ضعیف ترین حالت تنظیمات نیز، فریم ریت کمتری از GTX 980 در بالاترین تنظیماتش دارد. اما وقتی تست ها بر روی DirectX 12 انجام میشود، باید گفت این R9 390X است که به یکباره تبدیل به یک هیولای بی رقیب میشود و فریم ریتش فوق العاده بالا میاید و حتی از رقیبش هم پیشی میگیرد.

Nvidia سریعا به این نتایج این تستها واکنش نشان داده و گفته از روی این بازی نمیتوان نتیجه کلی در مورد عملکرد بازی ها بر روی DirectX 12 گرفت، که البته حق هم داشته و این فقط یک تست است که بر روی یک بازی و یک موتور انجام شده است.  با گذشت زمان و عرضه بازی هایی که از DirectX 12 پشتیبانی میکنند، میتوان فهمید که کدام برند پیروز این میدان خواهد بود.

با تکفارس همراه باشید.

منبع

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.