ضعف در CPU های قدیمی اینتل امنیت را به خطر می اندازند - تکفارس 
ضعف در CPU های قدیمی اینتل امنیت را به خطر می اندازند - تکفارس 

ضعف در CPU های قدیمی اینتل امنیت را به خطر می اندازند

حسین توحیدلو
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - 11:18
ضعف در CPU های قدیمی اینتل امنیت را به خطر می اندازند - تکفارس 

همه کامپیوترها از قطعه ای به نام CPU بهره مند هستند و سرعت پردازش دستور العمل ها را این بخش از کامیپوتر انجام می دهد. به تازگی بنا به خبرهای منتشر شده اگر کامیپوترهای قدیمی دارید و این کامپیوتر از پردازشگرهای قدیمی کمپانی اینتل استفاده می کند، حتما پردازشگر خود تعویض کنید و یکی از پردازشگر جدیدی بخرید! یکی از محققان در زمینه امنیت کامپیوتر، آقای Chris Domas، به تازگی در تحقیق خود متوجه شده است که در ساختار معماری پردازشگرهای قدیمی کمپانی اینتل x86 که از سال ۱۹۹۷ الی ۲۰۱۰ تولید کرده است، یک ضعف امنیتی وجود دارد و این ضعف امنیت کامیپوتر شما را به خطر خواهد انداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

نسل پردازشگرهای Sandy Bridge کمپانی اینتل بسیار خطرناک هستند و هکرها به راحتی میتوانند با نصب نرم افزار rootkit در بخش System Management Mode به بخش اصلی کامیپوتر یعنی firmware-level دسترسی پیدا کند و به اطلاعات شخصی شما دست یابد. متاسفانه مشکل فقط به همین جا ختم نمی شود و علاوه بر اینکه هکرها به firmware-level کامیپوتر شخصی شما دست می یابند، بلکه با نصب برنامه rootkit میتواند کنترل سخت افزارهای دیگر همچون هارد را نیز به دست گرفته و میتوانند کل سیستم را پاکسازی کند و تمامی اطلاعات شما را نابود کند. مشکل اساسی باز هم به پایان نمی رسد و پس از پاکسازی اگر قصد نصب دوباره سیستم عامل را داشته باشید، دوباره هکرها همه دسترسی را به کامپیوتر شخصی شما خواهند داشت و با حذف اطلاعات دسترسی هکرها به کامیپوتر شخصی شما قطع نخواهد شد.

آقای Chris Domas اعلام کرد که آزمایشات خود را فعلا بر روی پردازشگرهای کمپامی اینتل انجام داده است و به نظر ایشان از نظر تئوری پردازشگرهای قدیمی کمپانی AMD نیز همین مشکلات را دارند. پس از انتشار این خبر کمپانی اینتل درباره وجود این مشکل هیچ سخنی نگفته است و بیانیه ای بابت این ایراد امنیتی منتشر نکرده است. البته آقای Chris Domas گفته است که خود با کمپانی اینتل تماس گرفته و موضوع را با این کمپانی بزرگ در میان گذشته و کمپانی اینتل نیز قصد دارد آپدیت های جدیدی را برای برخی از پردازشگرهای قدیمی خود منتشر خواهد کرد. البته همه ما میدانیم که این یک مشکل سخت افزاری است و با انتشار آپدیت و بروز رسانی های جدید نمیتوان به طور کامل از این حملات جلوگیری کرد و امنیت کامپیوتر خود را تضمین کند. اما جای نا امیدی نیست و با انتشار آپدیت برای BIOS یا UEFI بخش مادربرد کامیپوترها، میتوان تا حدی از حملات جلوگیری کرد.

کمپانی های سازنده مادر برد چند سال گذشته نیز باید دست به دست کمپانی اینتل دهند تا با انتشار پک آپدیت BIOS جلوی این آسیب ها را بگیرد. البته کسانی که BIOS خود را آپدیت کردند نیز بسیار کم هستند و بهترین راه حل ارتقای سخت افزار کامیپوتر خود است.

آیا هم اکنون شما از پردازشگرهای قدیمی x86 کمپانی اینتل استفاده می کنید؟ دیدگاه خود را در رابطه با این ضعف امنیتی بیان کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.