گوگل و استراتژی هایی برای سود بیشتر - تکفارس 
گوگل و استراتژی هایی برای سود بیشتر - تکفارس 

گوگل و استراتژی هایی برای سود بیشتر

علیرضا
۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - 21:20
گوگل و استراتژی هایی برای سود بیشتر - تکفارس 

گوگل و استراتژی هایی برای سود بیشتر

محال است کسی را در دنیای آی تی بشناسید که به انواع فعالیت های گسترده و کسب و کار گوگل در این دنیا آگاه نباشد. زمانی بود که گوگل فقط و فقط یک موتور جستجوی ساده و نمونه بود. بعدها آرام آرام گوگل دامنه فعالیت هایش را افزایش داد. ابتدا با نوشتن برنامه هایی همچون Google desktop و Picasa و بعدها با انواع و اقسام ابزارهای تحت وب و در نهایت دو سیستم عامل مختلف (اندروید و کروم) همراه با بسیاری پروژه های دیگر که در ضمینه آی تی بودند اما حتی خارج از محدوده اینترنت و فعالیت های کلاسیک گوگل بودند. همه این مسائل شروع به درآمد زایی برای گوگل کردند و آرام آرام گوگل از یک موتور جستجوی نمونه تبدیل شد به یک کمپانی و شرکت نمونه. اما شما می دانید منابع درآمد اصلی گوگل چیست؟ موردی که گوگل بیشترین کسب درآمد را از آن دارد کدام یک می باشد؟ تبلیغات گوگلی هر ساله بیشترین درآمد را برای گوگل به همراه دارند و دامنه وسیعی را نیز شامل می شوند. برای مثال در سه ماهه آخر سال گذشته بیش از نود و  چهار درصد درآمد گوگل بر پایه تبلیغات بوده است! حالا تحلیل گران با نگاهی به گذشته و انجام تحلیل و بررسی های اقتصادی نتیجه گیری کرده اند که تا پایان سال جاری گوگل می تواند پنج میلیارد دلار فقط از طریق تبلیغاتی که در تبلت ها دیده می شوند به دست آورد. گوگل در سالی که گذشت توانست درآمدی هشت میلیارد دلاری از ابزارهای موبایلی به دست آورد و این پیش بینی ها برای امسال افزایش یافته به طوری که تحلیل گران فقط پنج میلیارد دلار را به مشاهده تبلیغات از طریق تبلت ها اختصاص داده اند.

اپل را که می شناسید؟ دشمنی مستبد و مغرور برای کمپانی های حاظر در دنیای فن آوری! و خب قاعدتا دشمن خونی برای گوگل! اپل سال گذشته در طی چند مرحله شروع به حذف محصولات گوگلی از سخت افزار ها و نرم افزار هایش کرد همچون حذف برنامه یوتیوب از آخرین نسخه های آی او اس و یا جایگزینی نقشه های قدرتمند گوگل با نقشه های تازه خودش ( که البته بماند که بعد از چند وقت و پس از افتضاح های بی شماری که نقشه جدیدش به پا کرد مجبور شد سرویس گوگل مپز را از طریق اپ استور عرضه کند که اتفاقا این برنامه در روز اول رکوردهای جالبی نیز در دانلود از خود به جا گذاشت!). اما همچنان سرویس جستجوی گوگل (همانی که همه گوگل را با آن نام می شناسیم!) سرویس پیش فرض ابزارهای iDevice های مختلف می باشد. خب با توجه به اینکه خانواده iPad ها چیزی حدود پنجاه درصد از بازار تبلت ها را در دست دارند و در ابتدای متن نیز اشاره شد که انتظار می رود امسال گوگل از راه تبلیغات مشاهده شده در تبلت ها چیزی حدود پنج میلیارد دلار درآمد کسب کند و هر لحظه ممکن است تنها پایگاه گوگل در بین iDevice ها و از جمله iPad ها به دست اپل از بین برود به چه نتیجه ای می رسید؟ گوگل دست به کار شده تا به هر شکل ممکن (از جمله روش های پولی!) این سرویس باقیمانده خود را بر روی محصولات اپل و مهمتر از آن آی پد ها حفظ کند.

آقای استیون دوویت (Steven Devitt) از بنگاه مالی مورگن استنلی (Morgan Stanley)، درطی یادداشتی که منتشر نموده است و در آن به تحسین عملکرد گوگل نیز پرداخته است گفته است که درست است که گوگل در زمینه جستجوی اینترنتی قدرت بی رقیب است و قاعدتا اپل در این زمینه دست به حذف موتور گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض آی دی وایس هایش نمی زند اما گوگل حاظر است برای اطمینان از حفظ جایگاه خودش احتمالا رقمی تا سقف یک میلیارد دلار هم به طور مداوم به صورت سالانه به اپل پرداخت کند تا گوگل موتور پیش فرض آی دی وایس ها (و به طور کلی سیستم عامل اپل یعنی iOS) در آی فون، آی پد و آی پاد تاچ باشد. لازم به ذکر است که در حال حاظر گوگل توانسته است که نود و پنج درصد از بازار جستجوی موبایل را تحت کنترل خود داشته باشد (چه از طریق محصولات اندرویدی که به طور مستقیم از سمت خود گوگل صادر می شوند و به تمام سرویس های گوگل با یک اشاره انگشت متصل می شوند و چه از طریق محصولات مبتنی بر iOS). البته در آمد گوگل در این راستا اینقدر زیاد است و مطابق پیش بینی ها آنقدری افزایش خواهد داشت که این یک میلیاردها واقعا برای گوگل چیزی نیست و ارزشش را دارد برای اطمینان در این راه مصرف شوند (بنابر قسمت اول خبر چیزی حدود ۲.۵ میلیارد دلار فقط از طریق مشاهده تبلیغات گوگل در آی پدها به گوگل باز می گردد. حالا دیگر آی فون ها و بقیه محصولات اپل جای خود دارند!)

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.