ضرورت یا عدم ضرورت صفحه نمایش ۴K در گوشی هوشمند - تکفارس 
ضرورت یا عدم ضرورت صفحه نمایش ۴K در گوشی هوشمند - تکفارس 

ضرورت یا عدم ضرورت صفحه نمایش ۴K در گوشی هوشمند

کسری نراقی
۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - 12:02
ضرورت یا عدم ضرورت صفحه نمایش ۴K در گوشی هوشمند - تکفارس 
در سال گذشته میلادی، مدل‌هایی از گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش Quad HD از سوی چند برند معروف روانه بازار موبایل شد، ولی اکنون گویا این روند شتاب گرفته و سازندگان گوشی‌های هوشمند در صدد‌ند تا گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش ۴K روانه بازار کنند. هم‌اکنون پرسش ‌اساسی اینجاست ‌آیا براستی گوشی هوشمند شما نیازمند یک صفحه نمایش ۴K است؟

به گزارش «تابناک»، ورود گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش‌های Quad HD از سوی برند‌های معروف سازنده گوشی‌های هوشمند، در ابتدا منجر به ‌جرقه‌ای در بازار موبایل شد؛ اما هم اکنون گویا این مسیر به سمت گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش‌هایی با وضوح بالا‌تر پیگیری می‌شود.

برای مثال، قرار است‌ یکی از سازندگان معروف کره‌ای نسل بعدی پرچم‌دار خود را با صفحه نمایش ۳K روانه بازار کند؛ صفحه نمایشی که تعداد ۲۸۸۰ در ۱۶۲۰ پیکسل را در خود جای خواهد داد. این روند منجر به آن خواهد شد که رقابت بر سر تولید و استفاده از این نوع صفحه نمایش‌ها شدت بگیرد و صفحه نمایش‌های فعلی‌به خودی خود کهنه و منسوخ به نظر آیند.

حتی این روند به همین جا نیز ختم نخواهد شد و اخباری مبنی بر ورود گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش‌هایی با وضوح بالا‌تر در حد ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل از هم اکنون شنیده می‌شود. قطعا در آینده نزدیک، ‌خواهیم دید، سازندگان گوشی‌های هوشمند در صفحه نمایش‌های خود به تلویزیون‌های ۴K نزدیک شوند.

ضرورت یا عدم ضرورت صفحه نمایش 4K در گوشی هوشمند

اما پرسش اصلی اینکه فایده داشتن صفحه نمایش با وضوح ۴K در گوشی هوشمندی که نهایتا اندازه آن به اندازه یک دست کاربران است چیست؟ قطعا این صفحه نمایش‌ها در تطابق کامل با دوربین‌های ۴K خواهد بود و همچنین پخش فیلم‌ها و ویدئوهایی با این کیفیت و وضوح در گوشی هوشمند شما به شکل صحیح امکان پذیر است.

همچنین با تطابق دادن گوشی هوشمند با تلویزیون‌های ۴K دیدن آنچه ‌روی گوشی هوشمند خود می‌بینید، می‌تواند عینا ‌روی تلویزیون یک حس خوب ‌به کاربران القا کند. این‌ها همه توجیه‌کننده یک وضوح بسیار بالا در یک صفحه نمایش کوچک همچون گوشی‌های هوشمند است.

اما در این میان، چند نکته اساسی وجود دارد. قطعا شما با نزدیک شدن به یک تلویزیون ۴K در ابعاد مثلا ۴۰ اینچ قادر به تشخیص تفاوت این وضوح با یک وضوح Full HD با کمی دقت خواهید بود، ولی این موضوع به هیچ وجه در خصوص گوشی هوشمند با یک صفحه نمایش در حد ۵ اینچ صادق نخواهد بود.

در اصل‌ در جایی که تشخیص پیکسل‌ها در یک چنین ابعادی حتی در وضوح Full HD نیز برای چشم کاربران تقریبا غیر ممکن است، بهبود نمایش تصویر در وضوح بالا‌تر برای متن و ویدئو به شدت جای سؤال دارد. حتی این موضوع در حرکت از Quad HD به ۴K بیش از همه مطرح است.

ضرورت یا عدم ضرورت صفحه نمایش 4K در گوشی هوشمند

در حالی که موضوع تشخیص پیکسل‌ها مطرح است، موضوع دیگری نیز باید به آن اضافه کرد و آن مصرف بیشتر انرژی و باتری گوشی هوشمند است، زیرا این تعداد پیکسل اضافه در صفحه نمایش، نیازمند انرژی برای روشن شدن است. چهار برابر کردن وضوح نمایش در صفحه گوشی هوشمند شما به این معناست که این گوشی باید باتری قوی‌تری برای روشن نگه داشتن گوشی داشته باشد، در غیر این صورت، انرژی گوشی هوشمند شما به سرعت تخلیه خواهد شد.

به واقع در حالی که چشم شما قادر به تشخیص تفاوت وضوح در فضای ۵ اینچ نخواهد بود، مصرف انرژی گوشی هوشمند چند برابر شده و حتی در نیمی از روز به پایان خواهد رسید؛ این موضوعی است که تحلیلگران بارها به آن اشاره کرده‌اند.

اما این فشار تنها بر دوش باتری گوشی هوشمند نخواهد بود. کما اینکه پردازشگر گوشی هوشمند شما برای اجرای بازی‌ها و پخش ویدئو‌های ۴K نیازمند کار بیشتری برای رسیدگی به این میزان پیکسل در صفحه نمایش خواهند بود. در نتیجه بازی‌های گرافیکی برای اجرای بهتر و روان‌تر مجبور به کاهش گرافیک خواهند بود که این مسأله خود نقض غرض است.

حال با توجه به همه این نکات تصمیم با شماست که آیا دوست دارید گوشی هوشمند آینده شما به خوبی قادر به پخش بازی‌ها و فیلم‌های ۴K باشد و توان تطابق بین گوشی و تلویزیون ۴K شما وجود داشته باشد، یا آنکه به وضوح Full HD وفادار بمانید و در عوض آن، از عمر بهتر باتری و فشار کمتر بر پردازشگر گوشی خود بهره‌مند شوید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.