نرم افزارهای محبوب اندروید بدافزار از آب درآمدند! - تکفارس 
نرم افزارهای محبوب اندروید بدافزار از آب درآمدند! - تکفارس 

نرم افزارهای محبوب اندروید بدافزار از آب درآمدند!

کسری نراقی
۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - 12:00
نرم افزارهای محبوب اندروید بدافزار از آب درآمدند! - تکفارس 
گزارش تحلیلی یکی از شرکت های امنیتی حاکی از آن است که بدافزاری جدید در قالبApp های بسیار محبوب بر روی Play Store گوگل قرار گرفته است که میلیون ها بار از سوی کاربران اندروید دانلود شده است. این به این معنی است که هم اکنون گوشی هوشمند اندروید شما نیز ممکن است به این بد افزار ها آلوده ده باشد.

به گزارش «تابناک» این موضوعی است که شرکت امنیتی Avast که یکی از معروف ترین سازندگان آنتی ویروس و نرم افزارهای امنیتی برای دسکتاپ و موبایل است در گزارش خود به آن اشاره کرده است. این گزارش و تجزیه و تحلیل در پی نوشته ای منتشر شده است که یکی از کاربران این شرکت بر روی وبلاگ آن منتشر ساخته است:

نرم افزارهای محبوب اندروید بدافزار از آب درآمدند!

این گونه از بد افزار جدید خود را از طریق App های معروف و محبوب در Play Store گوگل به گوشی هوشمند کاربران رسانیده است و نکته جالب در خصوص آن این است که این App ها در مجموع چند میلیون بار از سوی کاربران اندروید دانلود شده اند. App هایی که البته از سوی شرکت های قانونی تولید و طراحی شده و بر روی Play Store قرار گرفته اند.

یکی از این App ها بازی کارتی با نام Durak است که طبق آمار Play Store در حدود ۱۰ میلیون بار از سوی کاربران در سراسر دنیا دانلود شده است. هنگام نصب این بازی در ابتدا همه چیز عادی جلوه میکند دقیقا همانند App های آلوده شده دیگری که یکی از آنها تست IQ است و دیگری یک برنامه تاریخی:

نرم افزارهای محبوب اندروید بدافزار از آب درآمدند!

اما عادی بودن اوضاع تنها بعد از یک راه اندازی مجدد گوشی هوشمند و انتظار در حد چند روز به یک وضعیت غیر طبیعی در گوشی هوشمند منجر میشود. برخی از این App ها در حد یک هفته و برخی دیگر در حدود یک ماه زمان صرف میکنند تا آنکه در نهایت ماهیت اصلی خود را نشان دهند. به این ترتیب و با حدود گذشت یک ماه برای کاربر تقریبا غیر ممکن است که تشخیص دهد که کدام App منجر به ایجاد وضعیت غیر عادی در گوشی هوشمند شده است.

این وضعیت غیر عادی به این شکل است که بعد از مدتی، هر بار که گوشی هوشمند خود را Unlockمیکنید؛ پیامی به شما نمایش داده میشود که در واقع هشداری است بر این اساس که گوشی هوشمند شما به یک بد افزار آلوده شده، نیازمند بروز رسانی است و یا این که حافظه گوشی پر از محتوی غیر اخلاقی است:

نرم افزارهای محبوب اندروید بدافزار از آب درآمدند!

در نتیجه این پیام از کاربران درخواست میکند که اقدام فوری در این راستا صورت دهند ولی بعد از آنکه کاربر به این توصیه عمل میکند، این بد افزار آنها را مستقیما به صفحات تقلبی هدایت میکند که مملو ازApp هایی است که یا داده های کاربران را به شکل انبوه به سرقت میبرد و یا آنکه کنترل گوشی هوشمند را در بخشهایی نظیر ارسال SMS به دست میگیرد.

نکته جالب آن است که در برخی موارد کاربر به سمت لینک هایی که مربوط به App های به ظاهر امنیتی هستند هدایت میشود اما حتی بعد از نصب این App ها هیچ یک از مشکلات گوشی هوشمند شما برطرف نشده و همچنان پیام پیش گفته نمایش داده میشود.

این نمونه از بد افزارهای در واقع نمونه های جدید و خطرناکی از مهندسی اجتماعی شبکه گسترده کاربران تلقی میشوند و از آنجایی که در قالب نرم افزارهای به ظاهر عادی و بی ضرر در گوشی کاربران جای خوش میکنند، کاربر حتی بعد از مدتها قادر به شناسایی منبع اصلی مشکل نبوده و در عین حال با لینک ها و App های خطرناک دیگر نیز مواجه میشود.

گوگل اشاره کرده است که App های معرفی شده در این گزارش در حال حاضر از روی Play Store معلق و حذف شده اند اما نکته آنجا است که در حال حاضر این App ها در بیش از چند میلیون گوشی هوشمند نصب شده اند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اینگونه App ها به همین تعداد محدود باشند.

اگر احتمالا گوشی هوشمند شما نیز به این بد افزارهای آلوده شده است، اقدام هوشمندانه آن است که به هیچ یک از صفحات و لینک های ارائه شده توسط آنها اعتماد نکنید و در اسرع وقت اقدام به حذف اینApp ها و سایر App های مشکوک از روی گوشی هوشمند خود کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.