فشرده سازی و رمزگذاری دیسک: - تکفارس 
فشرده سازی و رمزگذاری دیسک: - تکفارس 

فشرده سازی و رمزگذاری دیسک:

عرفان رحیمی
۲۵ آذر ۱۳۹۳ - 11:22
فشرده سازی و رمزگذاری دیسک: - تکفارس 

هارد دیسک یکی از مهمترین قطعاتی است که در سیستم های شما می تواند اهمیت زیادی برای شما داشته باشد و برای همین باید با مدیریت آن آشنا باشید.اگر فکر می کنید که فضای دیسک شما محدود است باید یک درایو دیگر به آن اضافه کنید.درایو usb 3.0 بهترین انتخاب و بهترین راه حل است ولی درگاه usb 2.0 برای دریافت بک اپ و دیگر فایل ها مناسب تر می باشد.البته این مورد به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.
اما راه حل دیگری که باید به آن نگاه کنید فشرده سازی محتوای دیسک می باشد البته این مورد را با زیپ کردن فایل ها اشتباه نگیرید چر اکه موقعی که شما از زیپ استفاده می کنید امکان تغییرات در فایل ها می باشد ولی اگر از موضوع فشرده سازی محتوای دیسک بهره ببرید باعث می گردد تا محتویات دیسک به شکل غیر قابل تغییری نشان داده شود.
اما ویندوز ان هایی را فشرده سازی می کند که روی دیسک رایت می شوند و در زمان خواندنشان آن ها را غیر فعال می کند البته این نکته را نباید فراموش کرد که این امور را در کمترین زمان انجام می دهد.اما مکن است که با کند شدت سیستم خود روبرو شده باشید که یکی از دلایل آن هم این است که ویندوز شما در پشت صحنه در حال انجام دادن یک کار اضافه است اما با این وجود شما به سختی متوجه این مورد می شوید و باید بدانید که فضای بیشتری برای فایل های خود در اختیار خواهید داشت.
روی یکی از پارتیشن های خود کلیک راست کرده و گزینه properties را انتخاب کنید و سپس باکی موجود در قسمت انتهای صفحه و سپس گزینه مربوط به اعمال این تنظیمات را برای تمامی زیر پوشه ها انتخاب کنید.در ادامه خواهید دید که نام فایل ها و فولدر ها به صورت آبی رنگ در می آید که نشان می دهد که آن ها فشرده شده اند.
فرمت های jpeg زیپ شده و برخی فایل های دیگر زیاد فشرده نمی گردد و به همین دلیل میزان فضای آزاد شده پس از عملیات به محتوی دیسک بستگی دارد.
اگر بر روی سیستم خود ویندوز های نسخه جدید ۷ و ۸ را نصب کرده باشید می توانید با استفاده از Bit Locker بر روی دیسک خود رمزگذاری انجام دهید . این قابلیت بیشتر برای این مورد تعبیه شده است که اگر روزی لپ تاپ شما به سرقت رفت شخص سارق به راحتی نتواند به اطلاعات نورد نیاز شما و اطلاعات درایو های شما دسترسی یابد.
برای اینکه بتوانید این مورد را فعال کنید به قسمت کنترل پنل رفته و گزینه Bit Locker را فعال نمایید. شرکت مایکروسافت قصد دارد تا قابلیت رمزگذاری را روی تمامی کامپیوتر ها نصب نمابد و این مورد را به یک استاندارد تبدیل کند تا بویسیله اون بتواند میزان رمزگذاری روی سییستم ها را بیشتر مورد توجه عموم قرار دهد و به دیگران بفهماند که حتما باید برای فایل ها خود از رمزگذاری استفاده نمایید.
Disck cryptor می تواند دیسک بوت ویندوز را رمزگذاری کند و به خصوص برای پردازنده های core i5 و core i7 طراحی شده است بنابراین در زمان خواندن و نوشتن دیسک هیچگونه تاخیری در عکلکرد آن مشاهده نخواهید کرد. اما بهتر است که احتیاط کنید و پیش از اینکه رمزگذاری را برای دیسک خود انجام دهید یک بک آپ برای دیسک خود در نظر بگیرید تا احتمال بروز مشکل را به کمترین حد ممکن رسانید. این نکته را هم نباید فراموش کردن که خود بک آپ های گرفت شده رمزگذاری نشده اند.
بصری سازی محتوای دیسک:
تا به حال شده که مقداری با سیستم خود کار کرده و به دلیل پایین بودن حجم دیسک خود به سرعت فضا پر می گردد و دیگر جایی برای اطلاعات شما باقی نمی ماند و سوال این است که ظزفیت این دیسک ها به کجا می رود؟
Wiz tree نام ابزای است که بوسیله اون می توانید کل اطلاعات موجود روی هارد خود را مشاهده نمایید و پس از اینکه توانستید تعداد فایل های خود را مشاهده کنید و پس از اسکن درایو های خود تمام اطلاعات موجود روی سیستم را نشان می دهد که در این صورت ۱۰۰۰ فایلی که در فولدر ها قرار دارد برای شما نمایان می گردد و اگر قصد آزادسازی مقداری از فضای دیسک خود را دارید بهتر است نگاهی به فایل های موجود در این لیست بیاندازید.
ابزار دیگری با نام WinDirstat که جدولی را شامل فولدر ها و ظرفیت و تعداد فایل ها و … نشان می دهد فایل ها در قالی مستطیل های رنگی نمایش داده می شود و اندازه آن ها نشاندهنده میزان فضای استفاده شده از دیسک است .با حرکت موس خود روی آن ها نام فایل نشان داده می شود و بسیاری این مورد را نسبت به اعداد گیج کننده ترجیح می دهند.
برگرفته از : بزرگراه رایانه

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.