با iphone  و mac عکاسی حرفه ای کنید:(قسمت اول) - تکفارس 
با iphone  و mac عکاسی حرفه ای کنید:(قسمت اول) - تکفارس 

با iphone و mac عکاسی حرفه ای کنید:(قسمت اول)

عرفان رحیمی
۳ آذر ۱۳۹۳ - 12:19
با iphone  و mac عکاسی حرفه ای کنید:(قسمت اول) - تکفارس 

یکی از ویژگی هایی که می توان برای iphone تعیین کرد استفاده از آن در هنر عکاسی و خلق اثر هاییست که به جرات می توان گفت می توان به شاهکار تبدیلش کرد.
اگر یادتان باشد اولین آیفونی که به بازار آمد اصلا از نظر تصویر پردازی و گرفتن تصاویر خوب نبود چرا که دارای یک دورین ۲ مگاپیکسلی و بسیار غیر حرفه ای بود که هر کسی به راحتی و بدون افکت و وضوح بالا می توانست تصاویر خود را ایجاد کند.
به همین دلیل اپل رفته رفته با توجه به نظراتی که از کاربران خود دریافت می کرد متوجه نقوص و کاستی های محصولات خود شد و در صدد برای بالا بردن سطح کیفیت تصاویر و به خصوص عکاسی با گوشی های اپل پرداخت. از زمان iphone4s به بعد این مشکلات برطرف شد و با توجه به دوربین قوی ۸ مگاپیکسلی تصاویری پدید می آمد که برای پست آنلاین و یا چاپ مناسب شده بود.
اما اینکه فقط بر روی سنسور کار کند و آن را پیشرفته تر کند مهم نیست بلکه با تمرکز بر روی لنز و همچنین پدید آوردن برنامه های کاربردی پیشرفته در کنار این قطعات سخت افزاری محیطی برای افرادی فرآهم شد که به عکاسی با دوربین های گوشی بهای بیشتری می دهند و توقع ایشان از تصاویر بالاست .
تمامی این ویژگی هایی که اپل به یکباره برای ارتقاع تصویربرداری با دوربین های گوشی خود اعمال کرده بود به دلیل هماهنگی خوبی که بین نرم افزار و سخت افزار پدید آمده بود مطرح شد و این امر سبب گردید تا همه چیز برای عکاسی با آیفون و خلق تصاویر درخشان پدید آید.
در این مقاله قصد داریم تا چندی از شگردهای عکاسی را برای شما بیان کنیم تا با دید بازتری و با کیفیت بهتری به تصویر برداری بپردازید.
در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه برای تولید دوربین های گوشی های هوشمند قوانینی را تعیین می کنند ولی اگر احساس می کنید که این قوانین برای شما دست و پا گیر است می توانید آن ها را کنار بگذارید و مطابق خلاقیت خود به ایجاد آثار هنری بپردازید و در واقع این میزان دید شما به منظره مورد نظر است که چگونه عکس بگیرید.
یکی از نقاشان معروف در مورد چگونگی تصویربرداری نظریه ای بیان مو کند که از این قرار است:
Offset فوکوس در عکس شما واقعا ان را می تواند قدرتمندتر سازد و این نکته را هم یاد/اور شده بود که اگر عکس ها را در یک سوم سمت راست یا چپ فریم قرار دهید تصویری بسیار جذاب تر و با کیفیت تری خواهید داشت که او این قانون را یک سوم نامید.
اگر با استفاده از گوشی های آیفون تصویربرداری می کنید حتما این قانون را به خاطر داشته باشید و کمپوزیسیون بصری را بالاتر ببرید.خودتان می توانید این امتحان را داشته باشید و ببینید که چگونه می توان تصاویر بهتری ایجاد کرد برای این کار به برنامه کاربری setting > photos & camera رفته و سویچی که در کتار grid وجود دار را فعال کنید. برنامه کاربردی camera شبکه ای را روی نمایشگر نشان می دهد که می توانید سوژه های خود را با آن تراز کنید.
نکته دیگری که باید در عکاسی با دوربین های گوشی های هوشمند توجه داشته باشید این است که بر روی چشم ها فوکوس داشته باشید. این را بدانید که اولین چیزی که با نگاه کردن به یک تصویر صورت متوجه می شویم و توجه ما را جلب می کند چشم ها در عکس است و اگر از فوکوس خارج باشد تمام عکس از بین خواهد رفت. اگر چه در آیفون های جدید این این امکان پدید آمده است که به صورت خودکار نقطه فوکوس را چشم ها در نظر می گیرد ولی خوب باید بدانید که باز هم می توان به صورت دستی فوکوس را تنظیم نمود.
اما نکته دیگری را که حتما باید برای دریافت عکس بهتر در نظر داشته باشید این است که حتما باید از فلش برای تصویر برداری استفاده کنید و این نکته را بدانید که هیچگاه برای عکس برداری با دوربین نباید از نور خورشید استفاده کنید چون باعث می شود که هر آنچه بین شما و خورشید قرار می گیرد در سایه باشد. اما این نکته از همان مواردی است که در ابتدا گفتیم بنا به سلیقه و خلاقیت باعث می شود تا قانون ها را بشکنید و شاید بخواهید از دوستان خود دقیقا در یک منظره ای که در پست آن خورشید در حال طلوع است تصویر برداری کنید که طبیعتا با توجه به قانون گفته شده ممکن است تصیر قابل قبولی برای شما ایجاد نشود.
در این موارد شما می توانید برای دوربین تایین کنید تا شفافیت درون صحنه را در نظر نگیرد و فلش بزند. با توجه به اینکه دوستان شما تا چه اندازه به دوربین نزدیک هستند خود باعث می شود تا سوژه روشن تر شود.
برگرفته از: بزرگراه رایانه

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.