نوآوری هایی در تکنولوژی سبز: - تکفارس 
نوآوری هایی در تکنولوژی سبز: - تکفارس 

نوآوری هایی در تکنولوژی سبز:

عرفان رحیمی
۱۴ آبان ۱۳۹۳ - 16:56
نوآوری هایی در تکنولوژی سبز: - تکفارس 

 

همانطوری که امروزه استفاده از ابزارهای تکنولوژی کار رابرای انسان ها بسیار ساده تر از قبل کرده است اما همانطور هم ممکن است خطراطی را برای زندگی او به همراه داشته باشد و اگر خوب به آن پرداخته نشود خساران محیطی را برای انسان خواهد داشت. یکی از این مواردی که باید به آن نگاه جدی داشت بحث آسیب به محیط زیست است که پس از اینکه این گونه وسایل بی مصرف شدند و دیگر قابل استفاده نبودند دور ریخته می شوند که خوب اگر از موادی تشکیل شده باشد که بازگشت به محیط زیست نداشته باشد می تواند هم هوا را آلوده کند و هم برای محیط زیست و گیاهان مضر باشد و گازی که از آن ها متساعد می شود بسیار خطرناک خواهد بود.

در ادامه قصد داریم چند تا از این تکنولوژی هایی را که برای این موضوع تدابیری اندیشیده اند مورد بررسی قرار دهیم:

محققان UGA از گیاهان برای ایجاد انرژی الکتریسته استفاده می کنند:

می دانیم که میزان کیفیت و اندازه تولید انرژی الکتریسته در سراسر دنیا بستگی به میزان کارآیی پانل های خوشیدی دارد که مورد استفاده قرار گرفته می شود و برای مهار این انرژی و تبدیل آن به برق مورد استفاده قرار می گیرد. اما با توجه به این که تعداد زیادی از این نوع تسهیلات در سراسر دنیا نصب شده است هنوز هم جایی برای گسترش وجود دارد به همین علت عده ای از محققان به تازگی برای اینکه بتوانند میزان کارآیی در تولید الکتریسته از این پانل های خورشیدی را افزایش دهند به فتوسنتز گیاهان به خوبی نگاه می کنند تا بتوانند رمز انرژی بیشتر را کشف کنند.

به تازگی فرآیند جدیدی کشف شده است که می توانند thylakoid گیاهان یا همان ساختاری که باعث می گردد تا در گیاهان انرژی خورشیدی را جذب کند را مورد بررسی قرار دهند و بتوانند از پرتئین های موجود در آن بهره کافی را ببرند.البته از این طریق می توانند انرژی الکتریسته را به وسیله ای که به این انرژی نیاز دارد منتقل کنند اگر چه این امر در حد یک تست اولیه است و برای پیشرفت بیشتر این تکنولوژی تلاش روز افزونی توسط محققان در حال انجام است و محققان این امر امیدوارند تا روزی برسد که بتوانند با پانل های خورشیدی رقابت کنند.

ارتش آمریا با تمرکز بر انرژی های تجدید پذیر قصد دارد تا در ۳۰ سال آینده سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری خود را برای انرژی های تجدید پذیر صرف کند البته اگر چه این هزینه برای تامین سرمایه پرژه های جدید صرف نخواهد شد اما قصد دارد تا این هزینه را برای خریداری انرژی الکتریکی از کمپانی هایی که انرژی خورشیدی را به الکتریسته تبدیل می کنند صرف کند البته ارتش فقط قصد این را ندارد تا انرزی را از شرکت ها بزرگ خریداری کند و این هزینه را برای کمپانی هایی هم که به صورت کوچک این نوع انرژی ها را تولید می کنند صرف می کند همچنین قصد دارد تا حدود ۲۵ درصد از کل الکتریسته مودر نیاز ارتش را فرآهم کند.

ساختمان های موجود در ایالات متهده آمریکا بسیار کارآمد هستند:

طبق اخبار و آمار منتشر شده ساختمان های موجو در ایالات متهده آمریکا بیشتر از آن چیزی که تصور شود در امر انرژی کارآیی بالایی داشته اند و ممکن است حجم زیادی از انرژی الکتریسته را به خود اختصاص ندهند و به خاطر همین موضوع انتظار می رود تا مصرف انرژی ساختمان ها ی این کشور کاهش پیدا کند.

البته بیشتر معنی این موضوع این است که ساختمان های ساخته شده در ایالت متهده برای تامین انرژی خود نیازی به احداث نیروگاه های جدیدی نخواهند بود و در این مسیر در حال برداشتن گام ها بلندی برای توسعه در این زمینه خواهند بود.

 

زمانی که شما برای مدتی یک باتری را استفاده می کنید و دیگر کارآیی لازم را ندارد ممکن است تصور کنید که باتری ها برای دوام طولانی مدت ساخته نشد اند .اما باید گفت که این امر بستگی دارد به میزان دقتی که در ساخت باتری دخیل است چرا که خطاهایی که در حین ساخت برای باتری ها رخ می دهد خود امری مهم در طول عمر باتری ها محسوب می گردد.البته تا کنون تولید کنندگان این نوع محصولات به این موضوع نپرداخته بودند و نمی دانستند که برای ساخت باتری ها هم باید تغییراتی را در آن ها برای رسیدن به کارآیی بالاتر اعمال کرد.

البته محققان دست روی دست نگذاشته اند و برای برطرف کردن این موضوع راه حل هایی را در چنته خود ارائه می دهند به این صورت که با تصویر برداری از حرکت الکترود ها در باتری ها به این نتیجه می رسند که چگونه بتوانند در برابر خطاهای رخ داده مقاوت کنند و آن ها را شناسایی و برطرف کنند تا بتوانند میزان کارآیی باتری ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

در پی مسئله تولید گاز و انرژی از زباله ها در آریزونا محققان به این موضوع دست یافتند که بتوانند از گاز و انرژی که زباله ها از خود متساعد می کنند بتوانند سالیانه حدود ۱۸۰۰۰۰ تن زباله را به گاز و الکتریسته تبدیل کنند در این راستا قادرند تا زباله های پلاستیکی را به انرژی بق تبدیل کنند اگر چه مسئولان هنوز این موضوع را تایید نکرده اند اما این هدف برای این نوع تبدیلات انرژی به یکدیگر بیش از پیش در حال توسعه است.

برگرفته از : بزرگراه رایانه

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید