ذخیره سازی ابری هیبریدی: - تکفارس 
ذخیره سازی ابری هیبریدی: - تکفارس 

ذخیره سازی ابری هیبریدی:

عرفان رحیمی
۱۱ آبان ۱۳۹۳ - 11:56
ذخیره سازی ابری هیبریدی: - تکفارس 

 

ذخیره سازی ابری مدت هاست که بجود آمده و تقریبا از نوپا بودن خارج گردیده است و رفته رفته با گذشت زمان یک تکنولوژی محسوب می گردد که مدتی است از عمر آن می گذرد اما با این وجود هنوز هم برخی از افراد و سازمان ها آن را یک تکنولوژی نوین و جدید می شمارند و در نظر می گیرند.

اما هنوز هم بسیاری از افراد اعتماد کافی به این سرویس ها پیدانکرده اند و هنوز هم که هنوزه ترجیح می دهند اطلاعات حیاتی خود را بر روی سی دی و یا حتی فلش و هارد و.. ذخیره کنند در صورتی که سرویس ها معروف ذخیره سازی ابری مانند google drive  واقعا توانسته است تا از نظر امنیت قفل و بست های این دریچه های اطلاعات کاربران خود را به خوبی برقرار کند و باعث اعتماد کاربران شود.

اما اگر بخواهیم مقداری در مورد ابرهای هیبریدی  صحبت کنیم باید گفت که این نوع ذخیره سازی داده ای است که به ما این امکان را می دهد تا داده های حساس خود را به گونه ای داخلی در درون کمپانی و یا سازمان ذخیره کنیم و داده هایی که از نظر اهمیت پایین تر هستند را در یک سرویس دیگری قرار دهیم.

در واقع با استفاده از ابر های هیبریدی شما به یک فضای اضافه تری دسترسی دارید و زمانی که به عنوان مثال برای یک برنامه کاربردی که بر روی ابر خصوصی است به حداکثر حجم خود رسید می توان به منابع بیشتری دسترسی پیدا کرد.

اگر بخواهیم نوع ذخیره سازی ابری خصوصی را در برابر ذخیر سازی ابری هیبریدی مقایسه کنیم باید گفت که ذخیره سازی خصوصی به صورت کاملا ایزوله و جدا است و هیچ گونه المانی برای عمومی شدن ندارد اما برای اینکه بتوانید آن را به صورت گسترده تری درآورید مجبور باشید که پول بیشتری بپردازید اما در مقابل اگر چه هیبرید ممکن است تا حدودی نابالغ به نظر برسد اما می تواند گزینه های انعطافپذیری بیشتری را در اختیار شما قرار دهد و انتخاب های ذخیره سازی بیشتری را هم در اختیار شما قرار دهد.

بسیاری از کمپانی ها هنوز تکنولوژی cloud computing را یک فناوری جدید می بینند و منتظر هستند تا یک تلفیق خوبی بین ذخیره سازی ابری خصوصی و عمومی برقرار شود تا بتوانند با دید بهتر و بازتری به انتخاب گزینه مورد نظر خود برای ذخیره سازی داده ای برسند.

درواقع اگر بخواهیم یک تعریف جامع و کامل برای ذخیره سازی هیبریدی و ابر هیبریدی در نظر بگیریم باید گفت که این فناوری نوین یک تلفیقی از دو نوع سرویس ذخیره سازی خصوصی و عمومی است.برای مثال در نظر بگیرید که بر روی سرور خود و یا روی یک دیتاسنتر در یک کمپانی قسمتی وجود دارد که فقط برای ذخیره سازی داده هاییست که از دادهای تمام افراد سازمان جداست و تقریبا یک حالت خصوصی برای آن ایجاد شده است که البته این سرویس به یک سرویس ابری عمومی متصل است که داده های غیر حیاطی و غیر خصوصی بر روی آن قرار دارد.

اما برای انعطاف پذیری بالاتر و برای یافتن یک راه حل هیبریدی می توان گفت که باید راهی یافت شود تا بتوان ارتباط میان انی بخش خصوصی و عمومی را برقرار کرد تا قادر باشند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تعامل داشته باشند.

اما بهتر است تا کمی در مورد مزایا و یا معایب ابر های هیبریدی صحبت کنیم و بگوییم که ابرهای هیبریدی برای انعطافپذیری بالا  تعیین شده اند و به گونه ای طراحی شده اند که شما با استفاده از آن هم می توانید اطلاعات خود را به صورا خوصوصی و هم به صورت کاملا عمومی ذخیره سازی کنیدهمچنین می توانید برنامه های کاربردی را به صورت داخلی و یا بیرونی مدیریت و کنترل نمایید و همچنین میزان ظرفیت استفاده از فضا را کم یا زیاد کنید.

اما برنامه های کاربردی که شما از آن ها استفاده می کنید ممکن است چندان از اطلاعات حساس شما استفاده نکنند پس آن ها گزینه مناسبی برای ابر های عمومی هستند و دیگر برنامه های شما ممکن است که ارتباط مستقیمی با داده های حساس شما داشته باشند که در این صورت باید نگاهی عمیق تر نسبت به ابرهای خصوصی داشت.

اما دانستن این مورد که کدامیک از برنامه های و کاربرد های شما مربوط به بخش خصوصی و یا عمومی میگردد خود می توان یک مسئله ای مهم باشد که اگر خوب مهندسی گردد می تواند بسیار در امر هزینه ها تاثیر گذار باشد و این موضوع می تواند به یکپارچه سازی داده های شما هم کمک زیادی داشته باشد.

اما به هنگام استفاده از مورد ابرهای هیبریدی دو مورد مهم بوجود می آید . یکی اینکه زمانی فرا می رسد که آنقدر برنامه های کاربردی شما از منابع موجود استفاده کرده اند که باعث می گردد تا کابران با بارگذاری کند برنامه ها روبرو گردند و حتی گاهی اوقات قادر نباشند تا به مقداری از داده ها دسترسی داشته باشند. بنابر این دقیقا همینجاست که هزینه کردن برای یک سازمان در مورد ذخیره سازی هیبریدی معنا می یابد چون تا میزان اضافه تری منابع ذخیره سازی در اختیارشان قرار می دهد و مشکل حافظه را تا حد زیادی کاهش می دهد .

مورد بعدی هم این است که یک انعطافپذیری خاصی را برای کابرانی که نیاز بیشتری به دادهای بیشتر دارند فرآهم می کند.

برگرفته از : بزرگراه رایانه

 

 

images1

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.