توضیحاتی پیرامون SATA: - تکفارس 
توضیحاتی پیرامون SATA: - تکفارس 

توضیحاتی پیرامون SATA:

عرفان رحیمی
۱۶ مهر ۱۳۹۳ - 12:56
توضیحاتی پیرامون SATA: - تکفارس 

 

با گذر زمان و اینکه تکنولوژی روز هارد ها روز به روز در حال افزایش است با آمدن هارد های ssd سر و کله sata هم رفته رفته پیدا شد اما این تکنولوژی هارد در عرض چند ماه در همه جا فراگیر می شود و تقریبا اکثر هارد ها از این نوع تکنولوژی استفاده می کنند.

اما بسیاری از سیستم ها هنوز هم با وجود تکنولوژی فعلی sata هم به خوبی در حال فعالیت هستند و این امر با به روز شدن نسخه های جدیدتر آن در حال تغییر است.

اما باید این سوال را از خود بپرسید که آیا sata برای اینکه به نسخه های جدید خود منتقل شوند آیا آمادگی لازم را دارا می باشند یا نه ؟ البته برای پاسخ به این سوال باید ظرفیت های کنونی sata را به خوبی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که آیا ظرفیت ورود به این سیستم را دارا می باشد یا نه…

اما در این مرحله قصد تا  تعریف جامع و کاملی از SATA داشته باشیم و ببینیم هر نسخه از آن چگونه و با چه المان ها یی با دیگر نسخه ها تفاوت دارد؟

در واقع sata یک اینترفیس و یا رابط کاربری است که برای ذخیره سازی اطلاعات در هارد های دیسک سخت و یا دیسک های اپتیکال به مادربورد یک سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

اما پیش از این سیستم از واژه PATA استفاده می شد که خوب البته این تکنولوژی قدیمی تر بود و از جمله مزایایی که SATA نسبت به PATA دارد می توان به فشرده بودن و بسیار سریع بودن و امکان انجام کارهایی مثل جابجایی داغ و یا همان اتصال و قطع درایو بدون اینکه سیستم خاموش شود اشاره کرد.

تکنولوژی SATA در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و در سال ۲۰۰۸ جایگزین بسیاری از سیستم های PATA شد.سرعت هایی که این تکنولوژی هوشمند برای سیستم ها ارائه می دهد ۱٫۵ گیگ یا ۱۵۰ مگابایت در ثانیه می باشند.

اما یکی دیگر از سوال هایی که می توان به آن پرداخت این است که حداکثر سرعت ها برای استفاده از این تکنولوژی چه میزان است و قرار است که میزان این سرعت ها تا چه اندازه رشد داشته باشند؟

این نکته را باید در نظر داشته باشید که در عمل سرعت هایی که در این تکنولوژی مطرح می شوند ممکن است کارایی ۱۰۰ درصد و با اطمینانی احساس نشوند . مثلا sata 3 نرخ انتقالی تا گیگ را دارا می باشد اما آیا واقعا میزان عملکرد آن ها برای سیستم ها اینگونه است؟

 

 

برگرفته از : به روز

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.