مدیریت دریافت و ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی – قسمت دوم (قسمت آخر) - تکفارس 
مدیریت دریافت و ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی – قسمت دوم (قسمت آخر) - تکفارس 

مدیریت دریافت و ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی – قسمت دوم (قسمت آخر)

محمد قویدست
۸ مهر ۱۳۹۳ - 10:52
مدیریت دریافت و ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی – قسمت دوم (قسمت آخر) - تکفارس 

در قسمت قبلی این مقاله با نحوه ی فیلترینگ مطالب بر حسب سلیقه و شخصیت خود آشنا شدیم. با هم مروری داشتیم بر انواع روش های مدیریت دریافت در شبکه های اجتماعی. همچنین آموختیم که چگونه افرادی را بدون آنکه از لیست دوستانمان حذف کنیم، در لیست سیاه افرادی قرار دهیم که مطالب منتشر شده از سوی آنها مورد پسند ما نیست. در قسمت دوم و آخر این مقاله با روش های ارسال محتوا به صورت کاملا مدیریت شده و امن آشنا خواهیم شد. در ادامه با ما همراه باشید.

همانطور که در قسمت اول توضیح داده شد، شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره و روابط امروزی ما ایفا میکنند همچنین تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه از انتشار مطالب مفید در کنار دوستان و خواندن نظرات دیگر افراد در مورد آنها لذت میبرند. اما تا چه حد به مطالبی که منتشر میکنید مدیریت و دسترسی دارید؟ آیا تنها دوستانتان میتوانند مطالب منتشر شده از سوی شما را ببینند؟ آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که میلیون ها کاربر در شبکه های اجتماعی فعال هستند و ممکن است بخش عظیمی از این کاربران بدون آنکه خودتان بدانید به مطالب منتشر شده از سوی شما دسترسی داشته باشند؟

در حوزه ی انتشار مطالب ما با سه دسته ی کاملا متفاوت از اطلاعات رو به رو هستیم. برخی اطلاعات مانند شغل، محل زندگی، سن و سال و جنسیت عموما در شبکه های مختلف به طور عمومی (Public) منتشر میشوند در صورتی که بسیاری از کاربران برایشان مهم است که بدانند چه کسانی به این اطلاعات دسترسی دارند.

دسته ی دیگری از اطلاعات شامل موارد مورد پسند و یا به اصطلاح لایک ها و همچنین دوستان و دنبال کننده های کاربران بنابر نوع کاربری و شبکه ی اجتماعی گاه به صورت کاملا عمومی و گاه به صورت کاملا شخصی قابل دسترسی میباشد. این دسته از اطلاعات در شبکه های اجتماعی نسبتا بزرگ قابل شخصی سازی و یا پنهان کردن میباشند.

و دسته ی آخر. این دسته از داده ها و یا مطالب شامل عکس ها و یا ویدئو ها و نوشته های شماست که به باور بسیاری از کاربران کاملا در دسترس و مدیریت میباشد. اما در واقع چنین نیست. تمامی اطلاعات از مبتدی ترین شامل نام و نام خانوادگی شما تا اطلاعات سری شامل عکس ها و ویدئو های خانوادگی شما بنابر تنظیمات امنیتی قابل دسترس برای همگان نیز هست.

در این مقاله این سوال اساسی پاسخ داده میشود که برای جلوگیری از سو استفاده ها و همچنین مدیریت مطالب و حفاظت از آنها در شبکه های گوناگون چه باید کرد؟

در مورد دسته ی اول اطلاعات شما در شبکه ای مانند فیسبوک میتوانید کاملا خود را از نظر افراد ناشناس مخفی نگاه دارید. شما میتوانید در قسمت تنظیمات مشخص کنید که دوست دارید چه کسانی این اطلاعات را مشاهده کنند؟ دوستانتان؟ دوستان دوستانتان؟ همه ی کابران و یا هیچکس؟ همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید اطلاعات فردی شما به راحتی قابل مدیریت است. بدین ترتیب با مطالعه قوانین و ضوابط امنیتی شبکه ی مورد نظر کاملا میتوانید بر آنها مدیریت داشته باشید.

facebook-how-you-connect

در شبکه های دیگری مانند اینستگرام اصلا فرمی برای پر کردن اطلاعات شخصی مانند کار و یا محل زندگی وجود ندارد. کاربران بنابر خواست خود گاها در بیوگرافی محل زندگی و یا اطلاعات تماس خود را ذکر میکنندو اینگونه شبکه ها نحوه  ی مدیریت بسیار راحت تری از فیسبوک برای شما ایجاد میکنند اما از طرفی پیدار کردن شما از طرف یک دوست و یا همکار صمیمی بسیار سخت میشود.

 

دسته ی دوم اطلاعات اطلاعاتی به طور بسیار پیچیده تری قابل مدیریت میباشد. این دسته اطلاعات در شبکه های کمتری قابل مدیریت اند. در شبکه ی توییتر شما دو حالت برای این دسته از اطلاعات حق انتخاب دارید. یا همه یا دوستان. در بخش تنظیمات اگر حساب توییتر خود را حفاظت کرده باشید تنها دنبال کننده هایی که شما آن ها را پذیرفته اید میتوانند فعالیت های گوناکون شما از جمله دنبال کردن شخصی و یا پسند کردن توییتی را ببینند.

security_privacy_settings_twitter_0

و مهم ترین دسته دسته ی آخر اطلاعات منشتر شده که شامل عکس و ویدئو و مطالب کاربران است. در شبکه ای مانند فیسبوک هنگام انتشار یک مطلب میتوانید نوع انتشار آنرا معین کنید. گاه به طور کاملا عمومی و گاه نیز به طور پنهانی و به منظور دیدن اشخاصی خاص مطلبی را میتوان منتشر کرد. در هنگام انتشار این اطلاعات همواره توجه به علائم و نوشته های کنار پست هایتان باشید. اگر با زبان انگلیسی آشنایی کامل ندارید از منوی فارسی استفاده کنیدو سعی کنید پس از چک کردن کامل مطالب را منتشر کنید.

facebook-friend-list

اینکه مطالب شما چگونه ارسال شود کاملا بنابر درخواست شماست. شما تعیین کننده ی نوع مطالب خواهید بود. تعیین زمان انتشار و تعیین حد و مرز دسترسی دیگر کاربران به مطالب شما نیز در دستان شماستو با کمی مطالعه ی بیشتر درباره ی قوانین شبکه های اجتماعی میتوان مدیریت بسیار خوبی بر مطالب داشت و آسوده خاطر به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی پرداخت. امیدواریم با ذکر نکات نسبتا ساده و اولیه اطلاعات پایه ای درباره ی انتشار و یا دریافت اطلاعات از شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار داده باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.