چه گوشی ای مناسب چه کسی است ؟ - تکفارس 
چه گوشی ای مناسب چه کسی است ؟ - تکفارس 

چه گوشی ای مناسب چه کسی است ؟

محمد قویدست
۲ شهریور ۱۳۹۳ - 15:28
چه گوشی ای مناسب چه کسی است ؟ - تکفارس 

چه گوشی ای بخریم ؟ همواره یکی سوالات اصلی دوست داران صنعت موبایل بوده و هست . همه ما در خرید گوشی موبایل اشتباهاتی کرده ایم که در نصل بعدی آن سعی در جبران آن نموده ایم . گاهی از برند و گاهی از سیستم عاملی به سیستم عامل دیگر کوچ کرده ایم . تبلیغات شرکت های بزرگ همواره محصول خود را برتر میدانند اما حقیقت این تبلیغات پر زرق و برق چیست ؟ کدام برای شما مناسب است ؟ در ادامه با ما همراه باشید با مقاله ی تخصصی تک فارس در زمینه ی خرید گوشی هوشمند .

معقوله ی خرید گوشی هوشمند از حدود سه سال پیش به یکی از دغدغه های اصلی گوشی بازان تبدیل شده است . تا قبل از ورود اپل و اندروید به ایران , تفاوت محسوسی بیت گوشی های مختلف احساس نمیشد . برنامه های کاربردی آن چنانی وجود نداشت چه برسد به این که بخواهد یکی از فاکتور های انختاب موبایل باشد .

اما اکنون معیار های خرید گوشی عوض شده است . هیچوقت از مغازه دار در رابطه با بلوتوث یا صدای اسپیکر سوال نمیکنید . اکنون جنگ بر سر اپلیکیشن ها نیز تا حدودی پایان یافته است . تمام فکر و ذکر شرکت ها به دست آوردن دل و پول شماست اما به چه قیمتی ؟ بسیار شده با تبلیغات یک کمپانی تحت تثیر قرار گرفته و بدون هیچ گونه اطلاعی وارد بازار شویم و محصولی که در تبلیغ دیده ایم را  خریداری کنیم اما انتخاب نادرست گوشی موبایل میتواند خسارت های سنگینی داشته باشد . شاید با کمی هزینه بجا ۳ گوشی در ۳ سال یک گوشی برای ۳ سال بتوان خرید ویا حتی هزینه ای که در حال پرداخت آن هستیم تنها یک خریدِ برند است .

حال با راهنمای جامع موبایل همراه شما هستیم و از زوایای گوناگون موبایل های موجود در بازار را بررسی میکنیم .

هرکس برای خرید خود یک معیار ثابت و یک سری معیار متغیر دارد . به عنوان مثال کسی که طرفدار برند HTC است برای او HTC بودن اهمیت دارد . حال چه در نسخه ی اندروید چه در نسخه های دیگر . بعضی ها دوربین را از مهمترین ها میدانند . بهرحال نمیتوان یک دوربین DSLR را با خود به هرجا برد و پول اضافی دادن بابت دوربین های کامپکت کوچک که اغلب عملکرد متوسطی دارند هم برای یک سری از افراد کاملا بی معنی است . برای سری دیگر مهم ترین فتکتور عملکرد بی عیب و نقص است . همینطور مردم دسته دسته از هم شناخته میشوند و با توجه به سلایق شخصی خودشان تلفن همراه میخرند اما سود اصلی از آن کیست ؟

۱-برند باز ها

iPhone5s_gold-580-100

این سری از مردم تلفن همراه خود را با برند میشناسند . به عنوان مثال بلک بری را با تمامی عیب هایش یک برند خوب و لوکس میدانند و ار آن با رضایت استفاده میکنند . سری دیگر همیشه پایبند اپل هستند و به طرفداران سامسونگ نیش و کنایه هایی در رابطه با تولیدات دیگر سامسونک میزنند .

این سری از مردم در واقع کاربر حرفه ای نیستند و تنها چیز مهم برای این سری برند بودن آن است . اگر اپل گوشی بدون دوربین بزند میگویند گوشی چه نیازی به دوربین دارد ؟ و یا اگر اچ تی سی به دوران گوشی های در باز شو برگردد میگویند از اول هم باید همینطور میبود .

نمیتوان هیچ توصیه ای برای متعصبین برند داشت اما اگر شا تنها یک برند را دوست دارید و تعصبی بر روی تهیه آن ندارید بهتر است جزو دسته های دیگر باشید .

 

۲-خواهان طراحی لوکس

17_Xperia_Z2_Notepad-580-100

طراحی یک گوشی موبایل است که باعث میشود به آن خیره نگاه کنید نه وجود یک CPU با تعداد زیادی هسته که خیلی از مردم حتی نمیدانند چند هسته ای یعنی چه . برخی شرکت ها هم این را میدانند . سونی موبایل میداند که سراحی شیشه و فلز آیفون۴اس همچنان موفق است و میداند طراحی گرد مانند گلکسی اس۴ زیاد مورد استقبال مردم نیست. برای همین یک گوشی اکسپریا زد بسیار چشم نواز تر از گوشی گلکسی اس۴ است و بسیاری از امکاناتی که گلکسی دارد به واسطه ی طراحی نامناسب دیده نمیشود .

افرادی که طراحی برایشان مهم است معمولا جستوجوی خود را در همان طرح مورد نظر خود اما در برند های مختلف شروع میکنند . به ظور طرفدار طراحی نسبتا گرد از گلکسی اس۳ و ۴ شروع میکند به ال جی جی۲ میرسد و در نهایت ال جی نکسوس ۵ را تهیه میکند . مقرون به صرفه تر و طراحی گردِ شیک تر.

 

۳-سیستم عامل

iOS محدودیت های زیادی دارد Android سیستم عامل سنگینی است و نیاز به سخت افزار قوی دارد و WindowsPhone همچنان جا برای بزرگ تر شدن دارد . اما کدام واقعا برای شما مناسب است ؟

افراد در زمینه با انتخاب سیستم عامل به چند دسته ی گوناگون طبقه بندی میشوند :

۱-خواهان آزادی کامل : این دسته از افراد با محدودیت های اپل و مایکروسافت سر سازگاری ندارند . میخواهند هر جور دوست دارند با سیستم عامل خود رفتار کنند . هرچه میخواهند از هر منبع مجاز و غیر مجاز دانلود و نصب کنند . انواع Root های گوناگون را بر روی گوشی خود امتحان کنند . بتوانند برنامه هارا از طریق بلوتوث به اشترک بگذارند و به طور کلی نفس بکشند . این دسته از افراد تمامی معایب سیستم عامل اندروید را میپذیرند شاید هم انکار میکنند و معایب iOS و WindowsPhone را برای خود بزرگ میکنند اما در هر صورت بجز یک پرچم دار یا حتی میان رده ی اندرویدی چیزی در آنها حس رضایت به وجود نمی آورد

۲-خواهان عملکرد بی نقص. کاملا بی نقص : این دسته از افراد از باگ ها لگ ها متنفرند . هنگ کردن برای آنها در این دوره کاملا بی معنی است . از چند پارچگی سیستم عامل متنفرند و دوست دارند در فضای استاندارد زندگی کنند . استاندارد  دانلود کنند و استاندارد زندگی کنند . این افراد با Android سر سازگاری ندارند و نمیخواهند داشته باشند . برای آنها اندروید عروسی است که در عقد بسی داماد است . از دستکاری شدن سیستم عاملشان توسط برند های گوناگون متنفرند و انحصاری بودن را دوست دارند . خب تمامی اینها ویژگی های iOS است اما خیلی از افراد بودجه ی کافی برای تهیه ی یک پرچم دار iOS را ندارند پس میرویم به سراغ دسته ی بعدی

۲-خواهان عملکرد نسبتا بی نقص با بودجه ی کم : خب تنها مانده است ویندوزفون . سیستم عاملی بسته شده توسط مایکروسافت , دستکاری نشده , هک نشده و تقریبا استاندارد . ویژگی های iOS در غالب یک تلفن ارزان قیمت . سیستم عامل ویندوزفون با سخت افزار پایین تر یا بهتر بگویم بسیار پایین تر از اندروید عملکردی بهتر و در موتقعی بسیار بهتر را ارائه میدهد . همان چیزی که مردم با بودجه ی کم انتظارش را دارند . گوشی هایی همانند Lumia های نوکیا کاملا برای این دسته مناسب است .

 

۴-جنگ سخت افزاری

ara.mosiac

 هر روز بر تعداد هسته ها , فرکانس ها , گیگ ها و دیگر امکانات سخت افزاری اعدادی اضافه میشوند که هر کدام به نوبه ی خود قصد در خودنمایی دارند . این اتفاق به خصوص در تلفن های هوشمند مبتنی بر اندروید در حال روی دادن است . پرچم دار امسال سامسونگ و اچ تی سی و یا هر شرکت دیگری که از اندروید گوگل استفاده میکند کوچکترین شباهتی در سخت افزار به پرچم دارانِ پیشین خود ندارد . اما واقعا چه مقدار کافی است ؟

بعضی از مردم دوست دارند همانقدی که پول پرداختی بابت یک تلفن هوشمند داده اند بالا است , اعداد و ارقام سخت افزاری آن نیز همینقدر بالا به چشم بیاید اما برای یک سری زمانی که سیستم بدون لگ و تاخیر و دیگر عوامل عمل کند سخت افزار بسیار مطلوب و کافی است .

با توجه به پلتفرم های بازار دو سیستم عامل iOS و ویندوزفون کمی از جنگ سخت افزاری فاصله گرفته اند . اندروید نیز در حال بهینه سازی و سبک تر شدن است و طرفداران جنگ سخت افزاری به زودی با نبرد هایی که نرم افزار حرف اول را میزند مواجه میشوند .

 

۵-دوربین و دیگر امکانات جانبی

HTC One M8 review (5)-580-100

دوربین امروزه در پشت و جلوی اغلب گوشی های هوشمند جا خوش کرده است . کیفیت آن برای هر کسی که قصد خرید گوشی هوشمند دارد بسیار مهم است . برخی همچون جنگ سخت افزاری به پیش میروند و برخی کیفیت واقعی عکس برای آنها مهم است .

گرو دوم کاملا در این زمینه برنده هستند . به طور مثال در سری Z گوشی های سونی دیدیم که مگاپیکسل بالاتر نتوانست ال جی و سامسونگ و در برخی مواقع حتی ۴ مگاپیکسل اچ تی سی را شکست دهد . همچنین نوکیا همواره با تولیو گوشی های هوشمندی که از لنز Ziess و تکنولوژی PureView بهره میبرند به ما ثابت کرد که کیفیت دوربین فقط و فقط به سنسور بستگی دارد . آیفون ۵ اس با ۸ مگاپیکسل کماکان از بسیاری از پرچم داران اندرویدی خود سر تر است . پس نتیجه میگیریم دوربین تنها در عمل کیفیت خود را نمایان میکند و اعداد ارقام کاملا بلا استفاده میباشند .

در رابطه با امکانات جانبی دیگر شرکت ها هر کدام نبرد نبلبغاتی خود را به راه انداخته اند . ضد آب بودن , صفحه نمایش QHD , سرعت دانلود , سنسور اثر انگشت و غیره , همه همه از امکاناتی هستند که هیچکدام را با هم در یک گوشی نمیتوان یافت . هر گوشی امکاناتی دارد که دیگری از آن کاملا بی بهره است . هرکسی برای خودش معیار های متفاوتی دارد . به طور مثال شاید شما صفحه نمایش QHD را به ضد آب بودن و ضد آب بودن را به اثر انگشت سنج ترجیح دهید . از این رو میتوان نتیجه گرفت کاملا مبتنی بر سلیقه ی کاربر است و نمیتوان گفت کدام یک از دیگری بهتر و مهم تر است .

برای کسی که روزانه با آب سر و کار بسیاری دارد ضد آب بودن بسایر مهم تر از صفحه نمایش QHD و همچنین کسی به دنبال امنیت است سنسور اثر انگشت از واجبات میباشد .

 

۶-بودجه

مهم ترین بخش قضیه . شما باید با توجه به بودجه ای که دارید بهترین ها را انتخاب کنید . سایت های گوناگونی از جمله تک فارس دست به انتشار لیست قیمت و امکانات زده اند . با مقایسه آنها میتوانید گوشی که کاملا مناسب بودجه و کارایی شماست را انتخاب کنید . برای افرادی پول دادن به مدل ۶۴ گیگ آیفون ۵ اس کاملا کار بیهوده ای است و برای افرادی خرید گوشی بالای ملیون تومان کار مسخره ای میباشد .

در نهایت میتوان از تمامی این بحث ها نتیجه گرفت که هرچقدر مطالبی از این قبیل در سایت های گوناگون و راهنما های خرید منتشر شوند باز هم همه چیز بستگی به موقعیت شغلی , مالی و دیگر موارد کاربر دارد . شما باید با توجه به زندگی روزمره فاکور های خودتان برای خرید گوشی هوشمند را انتخاب کرده , مهم ترین ها را در صدر لیست قرار داده و با توجه به بودجه بهترین را انتخاب کنید .

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.