بررسی تخصصی ویندوزفون ۸.۱ - تکفارس 
بررسی تخصصی ویندوزفون ۸.۱ - تکفارس 

بررسی تخصصی ویندوزفون ۸.۱

محمد قویدست
۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - 16:29
بررسی تخصصی ویندوزفون ۸.۱ - تکفارس 

چند وقتی هست که نسخه ی تکامل یافته ی ویندوزفون ۸ منتشر شده . مایکروسافت سیستم عامل خودش را با کمک نام نوکیا به اسم و رسمی در دنیای سیستم عامل ها رسانده است و طرفداران بسیاری پیدا کرده است .
به دور از تعریف هواداران و تعصب مخالفان در پشت پرده ی این سیستم عامل و کاشی هایش چه میگذرد ؟
این سیستم عامل برای چه کسانی مناسب است ؟
معایب و مزایای واقعی این سیستم عامل چیست ؟
با ما در ادامه همراه باشید با بررسی تخصصی ویندوزفون ۸.۱

۱-طراحی

شاید برای بسیاری دیدن کاشی های متحرک این سیستم عامل جذاب نباشد اما وقتی آنها را در صفحه نمایش های بزرگتر مشاهده کنیم حقیقت چیز دیگریست . طراحی این سیستم عامل در حین سادگی بسیار زیباست و حرکت های انیمیشنی بسیار پویا و زنده هستند و خبری از حرکات فانتزی و غیر طبیعی اندروید در رابط کاربری Touchwiz و یا طراحی شلوغ iOS نیست .

wp_ss_20140819_0002 wp_ss_20140819_0003

کاشی های زنده بر اساس نیاز شما کوچک و بزرگ و جا به جا میشوند و همچنین امکان شخصی سازی بیشتری در این نسخه از سیستم عامل ویندوز فون به چشم میخورد . شما میتوانید برای کاشی های خود بک گراند انتخاب کنید و همچنین با استفاده از اپلیکیشن های گوناگون خودتان کاشی طراحی کنید . کمی سلیقه و ذوق طبیعاتا نتیجه ی بسیار خوبی در طراحی صفحه ی ویندوزفون شما دارد .

 

۲-کارایی

همانطور که از شکل و ظاهر سیستم عامل ویندوزفون سادگی بسیاری به چشم میخورد استفاده کردن از آن نیز همینقدر ساده است . محیطی روان با علاعم و نماد هایی مشخص و کاملا قابل فهم . همچنین منوی فارسی که بسیار بسیار جذاب تر از فارسی زبانان در اندروید است همه با هم برای راحتی کار شما در این سیستم عامل گنجانده شده اند .

wp_ss_20140819_0004 wp_ss_20140819_0005

در این نسخه از ویندوزفون شما متوجه حضور نوتیفیکیشن بار میشوید . این قسمت گرچه در اکثر موارد از همتا های اندرویدی و یا آی او اس خود ضعیف تر عمل میکند اما باز هم کارایی خوبی دارد . امکان شخصی سازی نسبتا خوبی در این قسمت وجود دارد . شما میتوانید انتخاب کنید چه برنامه هایی در نوتیفیکیشن بار نشان داده شوند .

wp_ss_20140819_0017

در قسمت صفحه قفل این سیستم عامل چندان چشم گیر نیست . تنها نوتیف های کوچکی میتوان در زیر ساعت مشاهده نمود البته برنامه های گوناگونی برای توسعه ی صفحه ی قفل شما طراحی شده اند .

wp_ss_20140819_0001

به طور کل کارایی کلی این سیستم عامل در دستورات ساده و محیط خود سیستم عامل نسبتا خوب است اما بخش مهم تر هنوز مانده . باید این سیستم عامل آنقدر از لحاظ مانور روی اپلیکیشن قوی باشد تا شما را برای استفاده مشتاق سازد اما متاسفانه در ادامه میبینیم که اینطور نیست .

 

۳-برنامه های کاربردی

افراد در مقایسه با استفاده از برنامه های کاربردی دو دسته هستند . دسته ی اول آن سری از افرادی که در حد رفع نیاز به تعداد محدودی از اپلیکیشن های معروف نیاز دارند و دسته ی دوم کاربران حرفه ای با انتظارات بالا از لحاظ معرفی اپ های جدید .

wp_ss_20140819_0014wp_ss_20140819_0013

شاید با خود فکر کنید دسته ی اول میتوانند لذت کافی را از این سیستم عامل ببرند اما اینطور نیست . در رابطه با برنامه های کاربردی هر دو دسته به مشکلاتی بر میخورند .

برنامه های اصلی و معروف مورد استفاده گرچه در استورِ ویندوزفون حضور دارند اما میتوان گفت فقط حضور دارند ! لگ ها و باگ های متعدد در برنامه ها عدم ارائه ی آپدیت های مناسب و کمبود امکانات درون برنامه ای در مقایسه با سایر سیستم عامل ها هر کاربری را دلسرد میکند .

برای دسته ی دوم هم که مسلما ناامید کننده هست . اگر انتظار معرفی اپ های جدید را همزمان با معرفی در آی او اس و اندروید دارید بهتر است بیخیال ویندوزفون شوید .  بسیاری از اپلیکشن های معروف هنوز در نسخه ی BETA به سر میبرند چه برسد به اپلیکیشن های نو پا .

 

۴-معایب و مزایا

مسلما ویندوزفون مزایایی هم دارد که دل این همه کاربر را برده است و توانسته تقریبا پا به پای رقیبان پیش بیاید .

از جمله مزایای این سیستم عامل میتوان به حضور دستیار صوتی قدرتمندی به اسم Cortana اشاره کرد که بار ها Siri و Google Now را به چالش کشیده است .

کورتانا میتواند به شما بگوید برای امروز چه لباسی بپوشید , در وقت های آزادتان چه فعالیتی بکنید , حساب های بانکی شما را مدیریت کند , علایق شمارا شناسایی و در صفحه ی اخبار به نمایش بگذارد و بسیاری اعمال دیگر که سیری و گوگل ناو در انجام آن کاملا ناتوان میباشند .

 

از دیگر مزایای این سیستم عامل  میتوان حضور قدرتمند آفیس در حالت آنلاین و آفلاین , ۵۰ گیگابایت فضای مجازی رایگان در وان درایو , سازگاری کامل با ویندوز ۸ رایانه ی شما و بسیاری دیگر از اپلیکیشن های پیش نصب یا پیشنهادی مایکروسافت اشاره کرد .

تنها عیب سیستم عامل که میتواند تمامی مزایای آن را برای شما پشت پرده نگه دارد کمبود و ضعف در حوضه ی برنامه هاست . پشتیبانی نه چندان جالب برنامه نویسان و عدم حضور برنامه هایی با پرداخت ریالی مانند کافه بازار از عیب هایی است که میتوان به گردن سیاست های غلط مایکروسافت در حوضه ی گسترش سیستم عامل انداخت .

 

حال تصمیم با شماست . به ویندوزفون ابراز علاقه میکنید و به آن وفادار میمانید و یا تا تکمیل شدن امکانات آن صبر میکنید ؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.