سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک با کنترلر - تکفارس 
سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک با کنترلر - تکفارس 

سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک با کنترلر

taham
۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - 21:15
سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک با کنترلر

همه ما سلاح های لیزری را در فیلم های علمی تخیلی و فیلم های فضایی دیده ایم اما آیا فکر میکردید این سلاح ها روزی ساخته شوند و آن تخیل ذهن خلاق کارگردانان سینما روزی تحقق یابد؟ به تازگی سلاحی به مجموعه سلاح های نیروی دریایی آمریکا اضافه شده است که در ادامه به بررسی این سلاح ویژ ه خواهیم پرداخت.

ارتش نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد از سلاح های لیزری برای استقرار بر روی کشتی های جنگنده خود استفاده کند.این سامانه ی انهدام لیزری برای اولین بار بر روی یکی از کشتی های آبی-خشکی منحصر به فرد آمریکایی نصب شده است.تصویر این کشتی را در زیر میبینید.

سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک با کنترلر

 

این کشتی به سیستم سلاح انحدامی لیزری موسوم به LAWS مجهز شده است.این سلاح قرار است در همین روزها مورد ازمایش و تست اولیه قرار بگیرد و بعد از ان توانایی این را دارد که به جنگنده های هوایی دشمن شلیک کرده و آنها را منهدم کند همچنین در از بین بردن قایق های کوچک خلافکاران و افرادی که عملیات های انتحاری دریایی انجام میدهند به کار خواهد رفت . جالب است بدانید که هزینه ی هر شلیک این سامانه ی لیزری ۱ دلار بیشتر نیست و سلاحی ارزان محسوب میشود که به طور گشترده شاهد استفاده از این نوع سلاح در سال های اینده در ارتش آمریکا خواهیم بود.

سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک با کنترلر

همه با دیدن مجموعه فیلم های جنگ ستارگان و فیلم هایی از این دست در رویای داشتن سلاح های لیزری بوده ایم اما اکنون با گذشت ۶۰ سال از کشف لیزر میبینیم که این آرزو تحقق یافته است چیزی که خیلی ها به رسیدن به آن بدبین بوده اند.البته این تاخیر در ساخت سلاح های لیزری دلیل قانع کننده ای دارد پیش از این هم چنین سلاح هایی حتی در حدود ۵ سال پیش ساخته شده بود اما قدرت تخریبی ناچیزی داشته اند اما اکنون میبینیم که این سلاح ها پیشرفت کرده تا حدی که میتواند یک هواپیمای جنگنده را نابود کند.برای یک شلیک موثر لیزری به نیرویی معادل ۱۰۰ کیلووات نیاز است که در گذشته ساخت چنین سلاحی ممکن نبوده است.

سلاح لیزری متعلق به نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک با کنترلر

ایجاد چنین نیرویی آن هم به صورت متوالی در یک مسلسل لیزری کار بسیار دشواری است و این نوع سلاح ها انرژی مورد نیاز خود را از سوخت های مایع مواد آتش زا و کلاهک های هسته ای ویژه تامین میکنند.

مشکل دیگری که در سلاح های لیزری و به طور کلی در سلاح های پرتویی وجود دارد مشکل هدف گیری است.سلاح های لیزری دامنه هدف کوچکی دارند و در هنگام شلیک نباید انتضار داشته باشیم که شی مورد نظر را به طور کامل نابود کند برای مثال وقتی با یک سلاح لیزری به یک هماپیمای جنگنده شلیک شود تنها یک سوارخ و خفره در بدنه ی هواپیما ایجاد خواهد شد و در نهیت ممکن است یک آتش سوزی مختصر هم ایجاد کند به همین دلیل است که از سلاح های لیزری بیشتر برای از کار انداختن سنسور های امنیتی و مهم و همچینی در هماپیماها در از کار انداختن موتور های هواپیما قیمت های مهم و حیاتی این نوع مهاجمین هنگام جنگ استفاده میشود.

نیروی دریایی آمریکا نیز بیشتر توجه خود را به مشکل هدف گیری این نوع سلاح معطوف کرده است به این دلیل که سلاح ساخته ی آنها با قدرت ۱۵ تا ۵۰ کیلو وات شلیک میکند.ارتش آمریکا با قرار دادن یک سیستم ردیابی راداری ویژه بر روی این سلاح مشکل هدف گیری را تا حد زیادی حل کرده است به گونه ای که میتوان با این سلاح تمامی موشک ها و پهباد ها را ردیابی و منهدم کرد بدون کوچکترین خطایی در هدف گیری.

ارتش آمریکا و گروه مسئول ساخت اسلحه لیزری LaWS در صورت موفقیت آمیز بودن تست های برنامه ریزی شده برای این سلاح تحقیقات خود را برای ساخت سلاح های با قدرت انهدام بیشتر و هدف گیری های دقیق تر ادامه خواهند داد.انتظار میرود سلاح های تک نفره و سلاح های بزرگ لیزری را در آینده ای نچندان دور شاهد باشیم و طبق ادعای گروه مسئول این پروژه آزمایشات نهایی را در سال ۲۰۱۶ بر روی تعداد زیادی از سلاح های لیزری انجام خواهند داد.

سلاحی که باهم آن را مورد بحث قرار دادیم در واقع یک سیستم اینفرارد قوی در حالت جامد است به طوری که دارای قدرت کافی برای از بین بردن پهباد های و شناور ها وقایق های کوچک را دارد و همچنین میتواند قسمت های حیاتی و مهم جنگنده های بزرگ را نیز مورد هدف قرار داده و از کار بیاندازد.

برای درک روش ساخت و کارکرد چنین سلاح هایی که در کوره سلاح های پرتویی قرار دارند میتوانید مقالات مربوط به سلاح های لیزری را مطالعه کنید تا به خوبی با مکانیزم فعالیت سلاح های لیزری و پرتویی آشنا شوید ما در این مقاله تنها به بررسی این سلاح و قابلیت ها و توانایی های ان پرداخته ایم و صرفا هدف ما معرفی این سلاح جدید ارتش نیروی دریایی امریک بود در مقالات آینده سعی بر این خواهیم داشت تا علم ساخت سلاح های لیزری و تکنولوزی مورد نیاز برای طراحی و ساخت سلاح های پرتویی را بررسی میکنیم.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید