ساخت نمونه اولیه ی باند زخم الکترونیکی - تکفارس 
ساخت نمونه اولیه ی باند زخم الکترونیکی - تکفارس 

ساخت نمونه اولیه ی باند زخم الکترونیکی

مرتضی حسن پور
۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - 17:00
electronic patch

در سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی در حوزه های مختلف ، مرز های کلاسیکی که علوم مختلف را از هم جدا می کردند کمرنگ و کمرنگتر شده است ، یکی از این موارد که نمود بیشتری دارد ، استفاده گسترده از الکترونیک در پزشکی است که در گذشته تنها به دستگاههای الکترونیکی که در پزشکی کاربرد دارند خلاصه می شد. پیرو کاربرد های نوین الکترونیک در پزشکی ، نمونه ی آزمایشگاهی نوعی باند زخم که در خود سنسور های مختلفی را جا داده است و روند بهبود جراحت را ثبت و نگه داری می کند ، توسط تیمی از محققین در کره ی جنوبی ساخته شده است. محققین حتی با تعبیه ی نانو ذرات بر روی باند قابلیت تحویل دارو ( drug delivery )  را نیز بدان افزوده اند.

 البته تحقیقاتی از این دست تازگی نداشته ، به عنوان مثال استارت آپی در ماساچوست با نام MC10  که تحت حمایت مالی تعدادی از شرکت های مهم دارو سازی دنیا است طی پروژه ای با عنوان “stretchable electronics” در پی  تجاری سازی تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی نوینی است که به پزشکان این امکان را می دهد تا به طور مستمر پارامتر های سلامتی بیمار اعم از ضربان قلب ، دما و رعشه های عضلات که در  بعضی بیماری های خاص مانند پارکینسون حادث می شود را پایش کنند.

مدیر عامل MC10 ، روزبه غفاری که از قضا ایرانی است در این باره می گوید :

” نسل حاضر این نوع تجهیزات بزرگ بوده اما نسل بعدی تجهیزات پوشیدنی درحوزه پزشکی بسیار راحت تر بوده و فرد استفاده کننده احساس نمی کند که آن را به تن دارد .”

از این رو دور از انتظار نیست که در آینده شاهد فراگیر شدن این نوع تکنولوژی باشیم.

منبع :MIT Technology Review

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.